The university: a privileged space for the training of physical education teachers
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3682Keywords:
University, Professional training, Physical education, Wide-scoped teacher trainingAbstract
This article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings.
Downloads
References
BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. Procurando o lado escuro da lua: implicações sociais da prática de atividades corporais realizadas por adultos em academias de ginástica de Goiânia. 2001. Dissertação(Mestrado em Educação). Goiânia: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. 2001.
BOTTOMORE, Tom. Dicionário do pensamento marxista.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
BETTI, Mauro. Educação Física e sociedade.São Paulo: Movimento, 1991.
BRACHT, Valter. Educação Física & ciência: cenas de um casamento (in)feliz.Ijuí: Unijuí, 1999a.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno Cedes. Campinas,UNICAMP, n. 48, p. 69-88, ago. 1999b.
BRZEZINSKI, Iria. Qualidade na Educação. EducAtiva,Goiânia, PUC-GO, v. 8, n. 2, p.321-338, jul./dez. 2005.
______.Educação contemporânea: questões sociais, econômicas, históricas, culturais e políticas.(mímeo). Goiânia: PUC-GO, 2007. (mímeo)
CASTELLANI FILHO, Lino. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. 3. ed. Campinas: Papirus, 1991.
______. Política educacional e Educação Física. Campinas: Autores Associados, 1998.
CBCE ”“ GTT Formação Profissional e Mundo do Trabalho.Parecer sobre a proposta da COESP para asDiretrizes Curriculares da Educação Física. Vitória, 2003. (mímeo)
CHAUÃ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Poços de Caldas: ANPED, 2003.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física.São Paulo: Cortez, 1992.
CRAVEIRO, Clélia Brandão Alvarenga. Planejamento Pedagógico do DEFD/PUC-GO(mímeo) Goiânia, 2008.
FREITAS, Luis Carlos de. Qualidade negociada: avaliação e contra regulação na escola pública.Educação & Sociedade. Campinas, UNICAMP, v. 26, n. 92 (especial), p. 911-933, out. 2005.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico de Educação Física.Ijuí: Unijuí, 2005.
GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. Educação Física progressista:a pedagogia social dos conteúdos e aEducação Física brasileira. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1991.
JULIATTO, Clemente Ivo. Planejamento Pedagógico da PUC-GO.Goiânia, 2006. (mímeo)
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte.3. ed. Ijuí: Unijuí, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos. Que são “questões” no campo investigativo da pedagogia?Goiânia: PUC-Go,2007. (mímeo)
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital.São Paulo: Boitempo, 2005.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. 2. ed. Campinas: Papirus, 1995.
PEREIRA FILHO, Ednaldo. Limites da formação e exercício profissional. In: FIGUEIREDO, ZenoliaChristina Campos (Org.). Formação profissional em Educação Física e mundo do trabalho. Vitória:Salesiana, 2005. p. 47-69.
SAVIANI, Dermeval. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade declasses. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval (Org.). Marxismo e educação ”“ debatescontemporâneos. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008. p. 223-274.
SNYDERS, Georges. Escola, classe e luta de classes. 2. ed. Lisboa: Moraes, 1981.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. Relatório GTT Formação Profissional e Mundo do Trabalho.Campinas:CBCE, 2003. (mímeo)
PONTIFÃCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE GOIÁS. Comissão do Processo Seletivo.Goiânia, 2008.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Comissão de Vestibular.Anápolis, 2008.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Comissão do Processo Seletivo.Goiânia, 2008.
VENTURA, Paulo Roberto Veloso. Formação profissional em Educação Física: um desafio posto pelasdiretrizes curriculares. Revista Estudos,Goiânia, PUC-GO, v. 32, n. 3, p. 353-385, mar. de 2005.
______. et al. Formação continuada em Educação Física na rede estadual pública de Goiás: um projeto extensionista que desafia a UEG e a SEE.Anais do XIV CONBRACE e I CONICE. Porto Alegre: CBCE,2005.
______. Educação e ensino para além do capital. EducAtiva.Goiânia, PUC-GO, v. 12, n. 1. p. 125-136,jan./jun. 2009.
VENTURA, Paulo Roberto Veloso. A Educação Física e sua constituição histórica:desvelando ocultamentos. 2010. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-graduação em Educação da PUC-GO, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).