Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202236816

Keywords:

University extension, Epistemology, Dialogue of knowledge

Abstract

This article reflects on the university extension as a place of knowledge construction, which occurs through the encounter and dialogue between different knowledge. Methodologically, this is a descriptive bibliographic study, grounding on the narrative review modality, which was based on the works of three authors. In this sense, Freire emphasizes extension as a dialogical act of communication; Santos proposes the constitution of an ecology of knowledge and; Fleuri points out the construction of conversational knowledge. Finally, theoretical-methodological assumptions are evidenced that express the relationality of knowledge, conceiving it as the result of a dialogical process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Soares de Araújo, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

Mestre em educação pela Universidade Federal da Paraíba (2021). Apoiador institucional da Escola de Saúde Pública da Paraíba. Membro do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular (EXTELAR). E-mail: rsdahc@hotmail.com

Pedro José Santos Carneiro Cruz, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

Doutor em educação pela Universidade Federal da Paraíba (2015). Professor da Universidade Federal da Paraíba. Líder do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular (EXTELAR). E-mail: pedrojosecruzpb@yahoo.com.br

References

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Cruz, P. J. S. C., & Vasconcelos, E. M. (2017). Caminhos da aprendizagem na extensão universitária: reflexões com base em experiência na Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). Hucitec.

Fleuri, R. M. (2019). Conversidade: diálogo entre universidade e movimentos sociais. Editora do CCTA.

Freire, P. (2001). Política e educação: ensaios (5. ed.). Cortez.

Freire, P. (2011). Educação e mudança (34. ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2013). Pedagogia do oprimido (50. ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2015). Extensão ou comunicação? (17. ed.). Paz e Terra.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4. ed.). Atlas.

Gurgel, R. M. (1986). Extensão universitária: comunicação ou domesticação? Cortez; Autores Associados; UFC.

Melo Neto, J. F. (2002). Extensão universitária: bases ontológicas. Em J. F. Melo Neto (Org.). Extensão universitária: diálogos populares (pp. 7-22). UFPB.

Melo Neto, J. F. (2014). Extensão popular (2. ed.). UFPB.

Meneses, M. P., & Bidaseca, K. A. (2018). As epistemologias do sul como expressão de lutas epistemológicas e ontológicas. Em M. P. Meneses, & K. A. Bidaseca (Coord.). Epistemologías del sur (1. ed., pp. 11-21). CLACSO; Centro de Estudos Sociais. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf

Minayo, M. C. S. (2010). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (12. ed.) Hucitec.

Rother, E. T. (2007) Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, 20(2), 5-6. https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

Santos, B. S. (2004). Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Em B. S. Santos (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: ‘um discurso sobre as ciências’ revisitado (pp. 777-821). Cortez.

Santos, B. S. (2007). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos - CEBRAP, (79), 71-94. https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004

Santos, B. S. (2008). Universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. Em B. S. Santos, & N. Almeida Filho (Orgs.). A universidade no século XXI: para uma universidade nova (pp. 13-106). Almedina.

Santos, B. S. (2018). Introducción a las epistemologías del sur. Em M. P. Meneses, & K. A. Bidaseca (Coord.). Epistemologías del sur (1. ed., pp. 25-61). CLACSO; Centro de Estudos Sociais. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf

Santos, B. S., Araújo, S., & Baumgarten, M. (2016). As epistemologias do sul num mundo fora do mapa. Sociologias, 18(43), 14-23. https://doi.org/10.1590/15174522-018004301

Silva, I. G., Botelho, B. O., Cruz, P. J. S. C., & Machado, A. M. B. (2020). A dimensão da autonomia nas práticas de extensão em educação popular. Linhas Críticas, 26, e28953. https://doi.org/10.26512/lc.v26i0.28953

Silva, J. M., Gurgel, I. G. D., & Augusto, L. G. S. (2016). Saúde, ecologia de saberes e estudos de impactos ambientais de refinarias no Brasil. Interface (Botucatu), 20(56), 111-122. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0544

Teixeira, A. (1964). A universidade de ontem e de hoje. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 42(95), 27-47. http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/ontem.html

Published

2022-01-03

How to Cite

Araújo, R. S. de, & Cruz, P. J. S. C. (2022). Epistemological reflections on university extension: contributions to the dialogue of knowledge. Linhas Críticas, 28, e36816. https://doi.org/10.26512/lc28202236816

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.