Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education

Authors

  • Laêda Bezerra Machado Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Patrícia Irene dos Santos Rede Municipal de Educação de Recife

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3675

Keywords:

Social representation, Profession, Teacher

Abstract

The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.

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Author Biographies

Laêda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Laêda Bezerra Machado, doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar e Planeja-mento Educacional e do Programa de Pós Graduação em Educação Universidade Federal de Pernambuco. Dentre suas publicações recentes encontram-se a organização do livro Políticas e Gestão da Educação Básica, 2010 (com Maria Eliete Santiago).

Patrícia Irene dos Santos, Rede Municipal de Educação de Recife

Patrícia Irene dos Santos, mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora da rede Municipal do Recife-PE. Professora do Departamento de Educação da Faculdade Frassinetti do Recife ”“ FAFIRE.

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Published

2011-07-26

How to Cite

Machado, L. B., & Santos, P. I. dos. (2011). Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education. Linhas Críticas, 17(32), 45–60. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3675

Issue

Section

Dossiê: Docência, Formação e Gestão

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