Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36668

Keywords:

PE, Teachers, Teacher Education, Pedagogical practice, Innovation

Abstract

This study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts.

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Author Biographies

Marcos Godoi, Escola Municipal Madre Marta Cerutti e Instituto Federal de Mato Grosso, Brasil

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Montreal (2017). Professor na Escola Muncipal Madre Marta Cerutti e no Instito Federal de Mato Grosso. Membro dos grupos de pesquisa Corpo, Educação e Cultura (UFMT), Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física no Ensino Médio Profissionalizante (GEPEFEP/IFMT) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Formação Profissional e Campo de Trabalho (NEPEF/UNESP). E-mail: marcos.godoi@cba.ifmt.edu.br

Bruno da Silva Pinto, Escola Municipal Maria Ambrósio Pommot e Escola Estadual José Leite de Moraes, Brasil

Especialista em Pedagogia do Esporte Escolar pela Universidade Católica Rainha da Paz (2013), mestrando no Mestrado Profissional Educação Física em Rede Nacional (PROEF). Professor na Escola Municipal Maria Ambrósio Pommot e na Escola Estadual José Leite de Moraes. E-mail: brunodrhsme@gmail.com

Joami Bettim Cabeleira, Centro Educacional Paulo Freire e Escola Municipal Dona Maria Artemir Pires, Brasil

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (2001). Professor no Centro Educacional Paulo Freire e na Escola Municipal Dona Maria Artemir Pires. E-mail: joami71@gmail.com

Renato Gagg Lourenço, Escola Municipal Rural Hebert de Souza, Brasil

Especialista em Educação Física Escolar pelo Instituto Várzeagrandense de Educação. Professor na Escola Municipal Rural Hebert de Souza. E-mail: renatogagg@gmail.com

Evando Carlos Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2007). Professor associado III da Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso. Professor do programa de Pós-Graduação em Educação da UFMT e do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar e Práticas Pedagógicas. E-mail: ecmmoreira@uol.com.br

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Published

2021-04-08

How to Cite

Godoi, M., Pinto, B. da S., Cabeleira, J. B., Lourenço, R. G., & Moreira, E. C. (2021). Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation. Linhas Críticas, 27, e36668. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36668

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