Goal 19 of the PNE 2014-2024 and democratic pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202136660Keywords:
Democratic Management, National Education Plan, Pedagogical PracticesAbstract
This study addresses goal 19 of the National Education Plan (PNE) 2014-2024 and the democratic pedagogical practices present in Brazilian basic education schools, with the aim of relating them to the effective participation of the community in school management. The research, bibliographic and documentary, was directed to the necessary mediation to materialize the teaching actions, which have an indispensable role for democracy to prevail in educational spaces and in society. It appears that the democratic school process, when belonging to the collective, must, as a social instance, to be assumed as such.
Downloads
References
Albuquerque, A. E. M. (2012). Educação e autoritarismo: por uma gestão democrática do espaço escolar. Linhas Críticas, 10(18), 33-48. https://doi.org/10.26512/lc.v10i18.3189
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. (1996). Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidente da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2014). Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014 (Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências). Presidente da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Morata.
Dourado, L. F. (2017). Plano Nacional de Educação: PNE 2014-2024 – Avaliação e Perspectivas. Mercado de Letras.
Fernandes, J. P. M., Araújo, A. F., & Dujo, Á. G. (2018). Democracia, inteligência e (boa) educação, na perspectiva de John Dewey. Educação e Pesquisa, 44, 1-23. https://doi.org/10.1590/s1678-463420170916925
Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534-551. https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353
Freire, P. (2015). À sombra desta mangueira. Paz e Terra.
Gadotti, M. (2003). Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Feevale.
García-Perez, D., & Montero, I. (2017). Propuesta de marco conceptual para la democracia y la participación del alumnado en la escuela. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-16. http://doi.org/10.1590/S1413-24782017227175
Libâneo, J. C. (2014). Didática e prática de ensino: diálogos sobre a escola, a formação de professores e a sociedade. EdUECE, 4, 127-147.
Libâneo, J. C. (2015). Organização e gestão da escola: teoria e prática. Heccus.
Lück, H. (2018). Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Vozes.
Lück, H. (2020). A gestão participativa na escola. Vozes.
Melchior, M. C. (2016). A avaliação institucional na educação básica. Kobo.
Paro, V. H. (2016). Gestão democrática da escola pública. Cortez.
Paro, V. H. (2018). Qualidade do ensino: contribuição dos pais. Intermeios.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Thiago Cianni de Lara Resende, Valdivina Alves Ferreira, Josélia Soares Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).