Goal 19 of the PNE 2014-2024 and democratic pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202136660

Keywords:

Democratic Management, National Education Plan, Pedagogical Practices

Abstract

This study addresses goal 19 of the National Education Plan (PNE) 2014-2024 and the democratic pedagogical practices present in Brazilian basic education schools, with the aim of relating them to the effective participation of the community in school management. The research, bibliographic and documentary, was directed to the necessary mediation to materialize the teaching actions, which have an indispensable role for democracy to prevail in educational spaces and in society. It appears that the democratic school process, when belonging to the collective, must, as a social instance, to be assumed as such.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Cianni de Lara Resende, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Engenheiro de Computação pelo Centro Universitário de Brasília (2011). Mestrando em Educação pela Universidade Católica de Brasília. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas Educacionais no âmbito da educação básica. E-mail: tcianni@gmail.com

Valdivina Alves Ferreira, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Doutora em Educação pela PUC-GO (2013). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas Educacionais no âmbito da educação básica. E-mail: valdivina5784@hotmail.com

Josélia Soares Costa, Universidade Católica de Brasília, Brasil

Master's student in Education, Catholic University of Brasilia (UCB), Study and Research Group: Public Educational Policies in the scope of basic education.

References

Albuquerque, A. E. M. (2012). Educação e autoritarismo: por uma gestão democrática do espaço escolar. Linhas Críticas, 10(18), 33-48. https://doi.org/10.26512/lc.v10i18.3189

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (1996). Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidente da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (2014). Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014 (Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências). Presidente da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Morata.

Dourado, L. F. (2017). Plano Nacional de Educação: PNE 2014-2024 – Avaliação e Perspectivas. Mercado de Letras.

Fernandes, J. P. M., Araújo, A. F., & Dujo, Á. G. (2018). Democracia, inteligência e (boa) educação, na perspectiva de John Dewey. Educação e Pesquisa, 44, 1-23. https://doi.org/10.1590/s1678-463420170916925

Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534-551. https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

Freire, P. (2015). À sombra desta mangueira. Paz e Terra.

Gadotti, M. (2003). Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Feevale.

García-Perez, D., & Montero, I. (2017). Propuesta de marco conceptual para la democracia y la participación del alumnado en la escuela. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-16. http://doi.org/10.1590/S1413-24782017227175

Libâneo, J. C. (2014). Didática e prática de ensino: diálogos sobre a escola, a formação de professores e a sociedade. EdUECE, 4, 127-147.

Libâneo, J. C. (2015). Organização e gestão da escola: teoria e prática. Heccus.

Lück, H. (2018). Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Vozes.

Lück, H. (2020). A gestão participativa na escola. Vozes.

Melchior, M. C. (2016). A avaliação institucional na educação básica. Kobo.

Paro, V. H. (2016). Gestão democrática da escola pública. Cortez.

Paro, V. H. (2018). Qualidade do ensino: contribuição dos pais. Intermeios.

Published

2021-06-21

How to Cite

de Lara Resende, T. C., Alves Ferreira, V., & Soares Costa, J. (2021). Goal 19 of the PNE 2014-2024 and democratic pedagogical practices. Linhas Críticas, 27, e36660. https://doi.org/10.26512/lc27202136660

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.