High school occupations in Francisco Beltrão-PR – 2016
the making and experiences
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36442Keywords:
Student movement, Experience, Political training, EducationAbstract
In 2016, several students occupied more than 800 schools in the state of Paraná. This action was extended to universities and other states. This article reflects on this movement in Francisco Beltrão. From semi-structured interviews, reports published in the local newspaper, and bibliographic review, the formative experiences lived by high school students are analyzed, as well as their contribution to the political making of these young people. Based on the categories, experience, and Thompson's role, it is concluded that the occupations were important in the political work of the participants who, when competing for public education and the school space, placed themselves as subjects of their historical time.
Downloads
References
Brasil. (2016a). Medida Provisória n. 746, de 22 de setembro de 2016. Presidência da República. Secretaria-Geral. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm
Brasil. (2016b). Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Presidência da República. Casa civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm
Brasil. (2017). Lei n. 13.415/2017, de 16 de fevereiro de 2017. Presidência da República. Secretaria-Geral. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm
Corso, A. M. (2020). O movimento de ocupação das escolas no interior do Paraná: o que motivou os estudantes a ocupar a escola. Entropia, 4(7), 165-184. http://www.entropia.slg.br/index.php/entropia/article/view/157/163
Flach, S. F, & Boutin, A. C. D. B. (2019). Contribuições para o debate sobre as práticas educativas nas ocupações de escolas públicas. Movimento, 6(10), 195-218. https://doi.org/10.22409/mov.v0i10.514
G1 PR. (2016, outubro 24). Pais e alunos tentam desocupar colégios e retomar aulas no Paraná. G1 PR. http://g1.globo.com/pr/parana/educacao/noticia/2016/10/pais-e-alunos-tentam-desocupar-colegio-em-foz-do-iguacu-no-parana.html
Groppo, L. A, & Silveira, I. B. (2020). Juventude, classe social e política: reflexões teóricas inspiradas pelo movimento das ocupações estudantis no Brasil. Argumentum, 12(1), 7-21. https://doi.org/10.18315/argumentum.v12i1.30125
Groppo, L. A. (2018). O novo ciclo de ações coletivas juvenis no Brasil. Em A. A. F. Costa, & L. A. Groppo (Orgs.). O Movimento de Ocupações Estudantis no Brasil (pp. 85-118). Pedro&João.
Jornal de Beltrão. (2016a, outubro 22). Pais de alunos querem a desocupação pacífica das escolas estaduais, segunda-feira. Jornal de Beltrão.
Jornal de Beltrão. (2016b, outubro 25). Pais foram aos colégios pela volta às aulas. Jornal de Beltrão.
Lagoa, M. I. (2019). A ofensiva neoliberal e o pensamento reacionário-conservador na política educacional brasileira. Histedbr Online, 19, 1-14. https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8653195
Marcon, T., Dourado, I., & Mezadri, N. J. (2020). Potencialidades e limites político-educativos das mobilizações no Brasil: desafios de tradução. Linhas Críticas, 26, 1-18. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29703/27593
Margulis, M., & Urresti, M. (1996). La juventud es más que una palabra. Em M. Margulis (ed.). La juventud es más que una palabra (pp. 13-30). Biblos.
Martins, F. J. (2009). Ocupação da escola: uma categoria em construção. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Lume Repositório Digital. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/28873
Martins, S. A. (2018). O fazer político dos jovens das classes populares: as ocupações estudantis paranaenses. Pedagógica, 20(43), 143-167. https://doi.org/10.22196/rp.v20i43.4002
Minucelli, C. P., Santos, J. A. A. dos, & Dombrowski, O. D. (2016). #OcupaParaná – as ocupações das escolas públicas paranaense em outubro de 2016. Temáticas, 24(47/48), 247-273. https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11123/6408
Pacheco, C. S. (2018). Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/55227
Pedron, F. (2016, outubro 11). Estudantes protestam contra a retirada de quatro disciplinas do Ensino Médio. Jornal de Beltrão.
Polli, S., Holanda, A., Machado, G., & Vedovello, L. (2018). Novas insurgências e a luta do Movimento “Ocupa Paraná”. Universidade e Sociedade, 62, 136-149. https://www.andes.org.br/img/midias/def24d2ce1e6e07ac350c432547e2321_1548264787.pdf
Silveira, I. B., & Groppo, L. A. (2018). Abertura: entrevista com Ana Júlia Ribeiro. Em A. A. F. Costa, & L. A. Groppo (Orgs.). O movimento de ocupações estudantis no Brasil (pp. 23-41). Pedro & João.
Sofiati, F. M., Marques, J. E. D. C., & Ferreira, J. R. R. F. (2021). Ocupações secundaristas em Goiânia: formação e experiência políticas das/os jovens. Linhas Críticas, 27, 1-20. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36308/29279
Sousa, J. T. P. de. (2003). As Insurgências Juvenis e as Novas Narrativas Políticas Contra o Instituído. Caderno de Pesquisa, 32, 1-38. http://www.sociologia.ufsc.br/site/arquivos/Cadernos%20PPGSP%2032.pdf
Steimbach, A. A. (2018). Escolas ocupadas no Paraná: juventudes na resistência política à reforma do Ensino Médio (Medida Provisória 746/2016). [Tese de doutorado, Universidade Federal do Paraná]. Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/58018
Stoiev, F. (2019). A experiência das ocupações no Paraná: narrativas dos estudantes secundaristas sobre a escola pública. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/65448
Thompson, E. P. (1981). A miséria da teoria ou um panfletário de erros: uma crítica ao pensamento de Althussser. Zahar.
Thompson, E. P. (2002). Os românticos: a Inglaterra na era revolucionária. Civilização Brasileira.
Thompson, E. P. (2004). A formação da classe operária inglesa, 1: a árvore da liberdade. Paz e Terra.
Vincent, G., Lahire, B., & Thin, D. (2001). Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, 33, 7-47. http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n33/n33a02.pdf
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Franciele Maria David, Suely Aparecida Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).