Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35202

Keywords:

Motivation for learning, Citizenship Education, Community-School Relationship

Abstract

The research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support.

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Author Biographies

Marina de Santana Corrêa, Universidade de Brasília, Brasil

Mestre em educação pela Universidade de Brasília (2020). Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Membro do Grupo de pesquisa Sujeitos, Territórios e a Construção do Conhecimento (GPS). E-mail: marr.unb@gmail.com

Maria Lidia Bueno Fernandes, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em Geografia pela Universidade de São Paulo (2009). Professora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Líder do Grupo de Pesquisa Sujeitos, Territórios e a Construção do Conhecimento (GPS), Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Geografia da Infância. E-mail: mlidia@unb.br

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Autor: Erik Alí Castillo Cerecedo. Licença CC BY-NC-ND 4.0

Published

2021-05-11

How to Cite

de Santana Corrêa, M., & Bueno Fernandes, M. L. . (2021). Children’s experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District. Linhas Críticas, 27, e35202. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35202

Issue

Section

Dossier: Participaciones y resistencias de las infancias y juventudes de AL

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