Childhood and political agency in Latin American collective actions and social movements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35057

Keywords:

Participation, Childhood, Social Movements, Political Actor, Political Agency

Abstract

The article discusses the political agency of the child in collective actions and social movements in Latin America. We analyze child participation in the Landless Rural Workers Movement (MST), in Brazil, and in the migrant caravan “Pueblo sin Fronteras”, in Mexico, seeking to provide empirical data that complement the discussion on political participation in the fields of childhood studies and the social sciences. Although these groups present different objectives and forms of organization, children build an identity as participants in a group through participation in mobilizations to fight for the improvement of their living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Accardo de Freitas, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Doutorando no Doutorado Latino-americano da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI/UFMG) e de La Red latinoamericana de investigación y reflexión con niños, niñas y jóvenes (REIR). E-mail: fabioaccardofreitas@gmail.com

Elisa Sardão Colares, Conselho Nacional de Justiça, Brasil

Doutora em Ciências Sociais pelo Departamento de Estudos Latino Americanos da Universidade de Brasília (2019). Analista de políticas sociais e pesquisadora no Conselho Nacional de Justiça (CNJ). E-mail: elisacolares@gmail.com

Maria Cristina Soares de Gouvea, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Doutora em história da educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1997). Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Membro do Centro de Estudos e Pesquisas em História da Educação (GEPHE/UFMG) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI/UFMG). E-mail: crisoares43@gmail.com

References

Alvárez Velasco, S., & Guillot Cuéllar, S. (2012). Entre la violencia y la invisibilidad: un análisis de la situación de los niños, niñas y adolscentes ecuatorianos no acompañados en el proceso de migración hacia Estados Unidos. SENAMI - Hojas y Signos.

Caldart, R. S. (2012). Pedagogia do Movimento Sem Terra. Expressão Popular.

Cussianovich, A. (2001). “What does protagonism mean?”. Em M. Liebel, B. Overwien, & A. Recknagel (eds.). Working Children’s Protagonism: Social Movements and Empowerment in Latin America, Africa, and India (pp. 157-169). IK.

Glockner-Fagetti, V. (2019). Las caravanas migrantes como estrategia de movilidad y espacio de protección, autonomía y solidariedad para los adolescentes centroamericanos. Iberoforum - Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, v. XIV, n. 27, p. 145–174. https://iberoforum.ibero.mx/index.php/iberoforum/article/view/126

Gouvea, M. C. S., Carvalho, L. D., Freitas, F. A., & Bizzotto, L. M. (2019). O protagonismo infantil no interior de movimentos sociais contemporâneos no Brasil. Sociedad e Infancias, n. 3, pp. 21-41. https://doi.org/10.5209/soci.63525

Gouvea, M. C. S., Silva, I. O., & Diniz, L. C. (2021, no prelo). Movimentos sociais, participação infantil e direitos da criança no Brasil. Educação e Pesquisa, USP.

Guillot Cuéllar, S. (2012). Poder y violencia en la “zona gris”: un análisis de la situación de los niños salvadoreños migrantes en los espacios sociales transnacionales desde la antropología de las emociones. Universidad Autonoma Metropolitana Iztapalapa.

Häkli, J., & Kallio, K. P. (2018). Theorizing Children’s Political Agency. Em T. Skelton, & S. Aitken. (eds). Establishing Geographies of Children and Young People. Geographies of Children and Young People (vol 1). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-4585-88-0_1-1

Hart, R. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. Serie Ensayos Innocenti n°4. Santa Fé de Bogotá: Unicef. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/ie_participation_spa.pdf

Liebel, M. (2012). Children’s Rights from Below. Cross-Cultural Perspectives. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230361843

Melucci, A. (1996). Challenging codes: collective action in the information age. Press Syndicate of the University of Cambridge.

Milne, B. (2015). Rights of the Child: 25 Years After the Adoption of the UN Convention. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-18784-6

Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2019). Vamos aprender e brincar com as crianças Sem Terrinha? Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. https://mst.org.br/2019/08/15/vamos-aprender-e-brincar-com-as-criancas-sem-terrinha/

Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2020). No sudeste, legado de Paulo Freire é semente para educação do campo. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. https://mst.org.br/2020/09/28/no-sudeste-legado-de-paulo-freire-e-semente-para-educacao-do-campo/

Oswell, D. (2013). The agency of children: From family to global human rights. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139033312

Pavez-Soto, I. (2017). La niñez en las migraciones globales: perspectivas teóricas para analizar su participación. Nueva Época, v. 10, n. 41, p. 97–113. http://doi.org/10.32399/rtla.10.41.208

Punch, S. (2001). Negotiating Autonomy: Childhoods in Rural Bolivia. Em L. Alanen, & B. Mayall (eds). Conceptualising Child-Adult Relations (pp. 23-36). Routledge Falmer.

Punch, S. (2016). Exploring children’s agency across majority and minority world contexts. Em F. Esser, M. S. Baader, T. Betz, & B. Hungerland (Eds.). Reconceptualizing agency and childhood: New perspectives in childhood studies (pp. 179-191). Routledge.

Ramos, M. M., & Aquino, L. L. (2019). As crianças sem terrinha e as mobilizações infantis no Brasil. Praxis & Saber, vol. 10, n. 23, mayo-agosto, pp. 157-176. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1305

Rossetto, E. R. A, Freitas, F. A., & Silva, N. A. (2015). Infância sem terrinha: a vez e a voz das crianças do MST. Em: Infância e movimentos sociais. Vários/as autores/as. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, pp. 119-132. http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=73885

Sarmento, M. J., Fernandes, N., & Tomás, C. (2007). Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade & Culturas, n. 25, p. 183-206. http://hdl.handle.net/1822/36753

Spyrou, S. (2018). Disclosing Childhoods: research and knowledge production for a critical childhood studies. Palgrave Macmillan, 2017. https://doi.org/10.1057/978-1-137-47904-4

Taft, J. K (2019). Continually Redefining Protagonismo: The Peruvian Movement of Working Children and Political Change, 1976–2015. Latin American Perspectives, Issue 228, Vol. 46 No. 5, September, pp. 90-110. https://doi.org/10.1177/0094582X17736037

Taft, J. K. (2015). “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children. Childhood, Vol. 22(4), pp. 460-473. https://doi.org/10.1177/0907568214555148

Terrio, S. J. (2015). Whose Child Am I? Unaccompanied, Undocumented Children in U.S. Immigration Custody. University of California Press.

Torres Velázquez, E. (2015). La fiesta y la protesta en Latinoamérica: la irrupción de los niños y niñas indígenas como actores políticos. XIV Congreso Latinoamericano de Antropología, México. https://www.academia.edu/19582940/La_fiesta_y_la_protesta_en_Latinoamérica_la_irrupción_de_los_niños_y_niñas_indígenas_como_actores_políticos

Varela-Huerta, A. (2020). Notes for an Anti-racist Feminism in the Wake of the Migrant Caravans. South Atlantic Quarterly, v. 119, n. 3, pp. 655-663. https://doi.org/10.1215/00382876-8601506

Varela-Huerta, A., & Mclean, L. (2019). Caravanas de migrantes en México: nueva forma de autodefensa y transmigración. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, n. 122, pp. 163-185. https://doi.org/10.24241/rcai.2019.122.2.163

Voltarelli, M. A., & Gomes, L. O. (2020). Participação social das crianças diante de cenários de crise: uma conversa com Maria Letícia Nascimento. Linhas Críticas, 26, 1-21. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253

Autor: Erik Alí Castillo Cerecedo. Licença CC BY-NC-ND 4.0

Published

2021-05-13

How to Cite

Accardo de Freitas, F., Sardão Colares, E., & Soares de Gouvea, M. C. (2021). Childhood and political agency in Latin American collective actions and social movements. Linhas Críticas, 27, e35057. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35057

Issue

Section

Dossier: Participaciones y resistencias de las infancias y juventudes de AL

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.