Dance festival project

education through art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35022

Keywords:

Dance Festival, Public school, Dance, Art-Education, Aesthetic education

Abstract

This research refers to the Dance Festival Project, at the Manoel Vicente Gomes Basic Education School, a public state school, in Santa Catarina. The objective of the investigation understands the role of a dance project in the development of students’ skills in the language and impact to the school community. The data were obtained through the analysis of the students reflective diaries of elementary and high school, as well as the practice report of the guiding teachers. Among the results, emphasizes the relevance of this project to the school community and the construction of a protagonist student and aware of the skills that can be developed through dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rozane Fermino, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina, Brasil

Graduada em Letras (Português e inglês) pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (2016). Professora de Inglês na Escola de Educação Básica Manoel Vicente Gomes, no estado de Santa Catarina. E-mail: profrozanefermino@gmail.com

Camila Grimes, Universidade Regional de Blumenau, Brasil

Doutoranda em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professora efetiva no estado de Santa Catarina e assessora de direção na Escola de Educação Básica Manoel Vicente Gomes. E- mail: cgrimes@furb.br

Flávio Booz, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina, Brasil

Graduado em Informática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2017) e em Pedagogia pelo Grupo Uninter (2009). Assistente de Educação na Escola de Educação Básica São João Batista. E-mail: flaviobooz@gmail.com

Carolina Cirilo, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina, Brasil

Licenciatura e Bacharelado em Educação Física pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB) (2009). Professora efetiva de Educação Física no estado de Santa Catarina. E-mail: carolina-cirilo@hotmail.com

Jaqueline Magali Herartt, Secretaria Municipal de Educação de Major Gercino, Brasil

Graduada em Pedagogia pela FAEL (2015) e Geografia e Artes Visuais pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2019). Professora efetiva na rede municipal de Major Gercino e gestora escolar da Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental Monsenhor José Locks. E-mail: jaqueherartt@hotmail.com

Natieli Herartt, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina, Brasil

Licenciatura e Bacharelado em Educação Física pelo Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE) (2015). Professora de Educação Física no estado de Santa Catarina na Escola de Educação Básica Manoel Vicente Gomes. E-mail: nati_herartt@hotmail.com

References

Almeida, R. S., & Santos, T. P. B. (1997). A Dança: conteúdo escolar para a compreensão histórica da cultura corporal. Anais do IX Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte – CONBRACE. Espírito Santo.

Baroni, V. (2015). Para além do unidimensional: Marcuse e a educação estética. Linhas Críticas, 21(46), pp. 784-800. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4730

Berge, Y. (1986). Viver o seu corpo: por uma pedagogia do movimento (3. Ed.). Martins Fontes.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Colaço, S. F. (2015). A travessia do ser aluno para o ser professor: práticas de letramento pedagógico no PIBID.

Eidt, N. M., & Tuleski, S. C. (2010). Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade e psicologia histórico-cultural. Cadernos de Pesquisa, 40(139), pp. 121-146. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100007

Feijó, M. G. (1996). A Dança como conteúdo integrante da Educação Física escolar enquanto corporificação do mundo sensível. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria].

Fiamoncini, L. (2006). Dança na educação: a busca de elementos na arte e na estética (v. 6). Pensar a Prática, 6, pp. 59-72. https://doi.org/10.5216/rpp.v6i0.16055

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20-29. https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

Laban, R. (1990). Dança educativa moderna. Ícone.

Lacerda, T., & Gonçalves, E. (2009). Educação estética, dança e desporto na escola. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 9(1), pp. 105-114. http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-05232009000100010&lng=pt&tlng=pt

Lück, H. (2012). Perspectivas da avaliação institucional da escola. Vozes.

Marques, I. (2007). Dançando na escola. Cortes.

Marques, I. (2011). Notas sobre o corpo e o ensino de dança. Caderno Pedagógico, 8(1), pp. 31-36. http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/827/816

Oliveira, M. K. de. (2002). Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico (4 ed.). Scipione.

Pacheco, J. (2007). Caminhos para a inclusão: um guia para o aprimoramento da equipe escolar. Artmed.

Saraiva, M. C. (2009). Elementos para uma concepção do ensino de dança na escola: a perspectiva da educação estética. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, vol. 30, n.3, pp. 157-171. http://rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/540/377

Sousa, N. C. P. de, Hunger, D. A. C. F., Caramaschi, S. (2014). O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte. Revista Brasileira De Educação Física E Esporte, 28(3), pp. 505-520. https://doi.org/10.1590/1807-55092014000300505

Souza, M. I. G. (2011). O ensino da dança na escola: técnica ou criatividade? Cadernos de Formação RBCE, (v. 2). n. 1, pp. 32-42. http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1206/612

Strazzacappa, M. (2006). Dança na educação: discutindo questões básicas e polêmicas. Pensar a Prática (v. 6). n.1, pp. 73-85. https://doi.org/10.5216/rpp.v6i0.55

Verderi, E. B. (2009). Dança na escola: uma abordagem pedagógica. Phorte.

Vigotski, L. S. (1989). Concrete Human Psychology. Soviet Psychology, v. 27, XXII, pp. 53-77.

Vigotski, L. S. (1998). Pensamento e linguagem (2. ed.). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2004). A formação social da mente. Martins Fontes.

Published

2021-04-19

How to Cite

Fermino, R., Grimes, C., Booz, F., Cirilo, C., Herartt, J. M., & Herartt, N. (2021). Dance festival project: education through art. Linhas Críticas, 27, e35022. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35022

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.