Nurses role in the national campaign for rural education (Brazil, 1954-1962)
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.34623Keywords:
Education, Rural Area, HealthAbstract
We searched the National Campaign for Rural Education Journal to learn what was the role of nurses during the National Campaign for Rural Education, carried out in Brazil from 1952 to 1963. The objectives were to examine the criteria adopted to recruit and train nurses and learn whether their work contributed to improving life quality of the rural population.
Downloads
References
A impressa, só 1 enfermeira por 100 mil habitantes. (1958). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 5(7), 192.
Atividades em especial de cada estado. (1956). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 3(4), p. 23-35.
Barreiro, I. M. F. (2010). Política de educação no campo: para além da alfabetização (1952-1963). Cultura Acadêmica. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/109160
Coelho, M. O., & Jorge, M. S. B. (2009). Tecnologia das relações como dispositivo do atendimento humanizado na atenção básica a saúde na perspectiva do acesso, do acolhimento e do vínculo. Ciencias & Saúde Coletiva, 14(1), 523-531. https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000800026
Como trabalha uma equipe de missão rural da CNER. (1955). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, (2), 98-119.
Conceição, D. C. (1954). Qual o melhor processo para a dinamização e o desenvolvimento cultural e econômico dos municípios brasileiros. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 1(1), 5-25.
Conceição, D. C. (1958). As missões rurais e seus programas de habitação rural. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 5(7), 112-127.
Costa, G. M. C., Bernardino, E., Abuhab, D., & Silva, I. A. (2006). Uma abordagem da atuação histórica da enfermagem em face das políticas de saúde. Revista Mineira de Enfermagem, 10(4), 412-417. http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/439
Costa, M. C. L. (2013). O discurso higienista definindo a cidade. Mercator, 12(29), 51-67. http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/1226/522
Coutinho, E. (1958). Equinococose. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 5(7), 166-168.
enfermagem na escola na perspectiva de professores da Educação Básica. Linhas Críticas, 24. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18968
Fausto, B. (2008). História concisa do Brasil. Edusp.
Ferraro, A. R. (2012). Alfabetização rural no Brasil na perspectiva das relações campo-cidade e de gênero. Educação e Realidade, 37(3), 943-967. https://www.scielo.br/pdf/edreal/v37n3/13.pdf
Góis Junior, E. (2007). Movimento higienista e o processo civilizador: apontamentos metodológicos. Anais do X simpósio internacional processo civilizador, Campinas. http://www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais10/Artigos_PDF/Edivaldo_Gois_Jr.pdf
Gondra, J. G. (2004). Artes de civilizar: medicina, higiene e educação escolar na Corte Imperial. UERJ.
Haidar, C. (1954). Filme e educação. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 1(1), 113-116.
Haidar, C. (1956). Breves considerações sobre a projeção fixa e o filme de movimento. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 3(3), 126-127.
Lima, M. A. (1954). Reconhecimento geográfico para instalação de uma missão rural no estado de Alagoas. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 1(1), 117-132.
Lourenço Filho, F. G. (1955). Cursos de treinamento de educadores de base da CNER. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 2(2), 25-37.
Machado, M. H., Wermelinger, M., Vieira, M., Oliveira, E., Waldirlando L., Aguiar Filho, W., Lacerda, W. F., Santos, M. R., Souza Junior, P. B., Justino, E., & Barbosa, C. (2016). Aspectos gerais da formação da enfermagem: o perfil da formação dos enfermeiros, técnicos e auxiliares. Revista enfermagem em Foco, 6, 15-34. http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/viewFile/687/297
Machado, O. (1954). Apresentação. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 1(1), 3-5.
Mansanera, A. R., & Silva, L. C. (2000). A influência das ideias higienistas no desenvolvimento da psicologia no Brasil. Revista Psicologia em Estudo, 5(1), 115-137. https://doi.org/10.1590/S1413-73722000000100008
Missões Rurais e Centros Sociais de Comunidade. (1958). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 5(7), 76-86.
Missões Rurais e Outros Centros Sociais de Comunidade. (1957). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 4(5), 11-29.
Neves, D. P., Melo, L. A., Lenardi, M. P., & Vitor, A. W. R. (2005). Parasitologia humana (11ª ed.). Atheneu.
Plano de conjunto, para a recuperação econômica e social dos vales do Apodi e Açu. (1956). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 3(4), 55- 60.
Ramos, N. M. (1955). A missão rural educando a mulher rural para a maternidade. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 2(2), 120-134.
Repercussões do trabalho da CNER - as Missões Rurais. (1957). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 5(4), 46-52.
Representação da CNER a Congressos, Seminários, etc. (1958). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 5(7), 93-98.
Resenha de alguns trabalhos da CNER exclusivamente no meio rural. (1956). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 3(3), 64-89.
Rogério, L. (1954). A missão rural fator de recuperação do homem do interior. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 1(1), 42-56.
Scarpini, N. A. M., Oliveira, W. A., Silva, M. A. I., Andrade, L. S. de., & Gonçalves, M. F. C. (2018). Atuação da
Silva, R. (1954). O que a CNER vem fazendo há 2 anos, pela recuperação dos municípios brasileiros, através do processo de educação de base parte II. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 1(1), 13-25.
Sousa, J. M. (1955). Discurso de inauguração. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 2(2), 14-24.
Stutz, B. L. (2010). As primeiras escolas de enfermagem e o desenvolvimento desta profissão no Brasil. Cadernos de História da Educação, 9(2), 347-362. http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/11450/6713
Um relatório técnico trimestral de missão rural da CNER no Estado da Bahia. (1956). Revista da Campanha Nacional de Educação Rural, 3(4), 36-54.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Yanne da Silva Camargo, Sandra Cristina Fagundes de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).