The role of the class council for the organization of pedagogical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.34603

Keywords:

Class council, Organization of pedagogical work, Formative evaluation

Abstract

Based on the assumption that the discussions and processes in the class council interfere with the teaching practices of the teacher in the classroom, this study has the general objective of analyzing the contributions of the class council meetings to the organization of the pedagogical work. The qualitative approach research was developed through a Case Study. For data collection documentary analysis was used, observation of the class council and semi-structured interview. The findings indicate that the logic of classificatory and excluding evaluation that guides the class council influences the pedagogical work of the teacher in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rhaíssa Sheri Freire de Souza Rocha, Universidade de Brasília, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília (2019). Mestranda em Educação pela Universidade de Brasília na linha de pesquisa Profissão Docente Currículo e Avaliação (PDCA). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Trabalho Docente, Didática e Trabalho Pedagógico (PRODOCÊNCIA). E-mail: rhaissasheri@gmail.com

Edileuza Fernandes da Silva, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (2009). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - FE/UnB. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa: Docência, Didática e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e Superior (PRODOCÊNCIA). E-mail: edileuzafeunb@gmail.com

References

Brasil. (2012). Lei 4.751 de 07 de fevereiro de 2012 (Dispões sobre o sistema de ensino e a gestão democrática do sistema de ensino público do Distrito Federal). Governo do Distrito Federal. Câmara Legislativa do Distrito Federal. http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/70523/Lei_4751.html

Dalben, A. I. L. de F. (1995). Trabalho escolar e conselho de classe. Papirus.

Dalben, A. I. L. de F. (2004). Conselho de Classe e Avaliação. Papirus.

Distrito Federal. (2015). Regimento Escolar da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. https://agenciabrasilia.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2016/10/regimento-escolar-rede-publica-de-ensino-df.pdf

Distrito Federal. (2018a). Projeto Político-Pedagógico escola classe do Gama - DF. http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/07/pppec02cregama.pdf

Distrito Federal. (2018b). Diretrizes de Avaliação Educacional. http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/04/Manual-Diretrizes.pdf

Ferreiro, E., & Teberosky. (1986). Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas.

Ludke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Métodos de coletas dados: observação, entrevista e análise documental. Em M. Ludke, & M. E. D. A. André. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas (pp. 33-34). EPU.

Santos, F. R. V. dos. (2006). Conselho de classe: A construção de um espaço de avaliação coletiva. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://www.repositorio.unb.br/handle/10482/1289

Silva, E. F. da. (2017). O planejamento no contexto escolar: pela qualificação do trabalho docente e discente. Em B. M. de F. Villas Boas, (Org.). Avaliação: Interações com o trabalho pedagógico (pp. 25-38). Papirus.

Soares, E. R. M, & Fernandes, R. C. A. (2018). Trabalho pedagógico colaborativo no ensino fundamental. Em I. P. A. Veiga, & E. F. Silva (Orgs.). Ensino fundamental: da LDB à BNCC (pp. 69-99). Papirus.

Veiga, I. P. A. (2011). Projeto Político-Pedagógico da Escola: Uma Construção Coletiva. Em I. P. A. Veiga (Org.). Projeto Político-Pedagógico da Escola: Uma Construção Possível (pp. 11-35). Papirus.

Villas Boas, B. M. de F. (2017a). O dia a dia do trabalho pedagógico: contribuições para a formação do professor e dos estudantes. Em B. M. de F. Villas Boas (Org.). Avaliação: Interações com o trabalho pedagógico (pp. 13-24). Papirus.

Villas Boas, B. M. de F. (2017b). Avaliação informal na escola: encorajando atitudes sociais e educacionais desejáveis. Em B. M. de F. Villas Boas (Org.). Avaliação: Interações com o trabalho pedagógico (pp. 99-105). Papirus.

Published

2021-04-12

How to Cite

Freire de Souza Rocha, R. S., & Fernandes da Silva, E. (2021). The role of the class council for the organization of pedagogical work. Linhas Críticas, 27, e34603. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.34603

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.