Evaluation
the relationship between meaning, conception and procedures
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.34246Keywords:
Work, Education, School evaluationAbstract
This article is the result of a theoretical study on evaluation. It started from researchers who constitute classic reading on the theme and recent productions that present a critical view on the act of evaluating. It was proposed to understand the meaning of the evaluation based on the Historical-Cultural Theory that has in the Historical-Dialectical Materialism the foundations to understand the constitution of the human psyche. It was found that the meaning of the evaluation comes from work processes - an activity that marks human development. Educational assessment is consistent with the purposes established for education and the concept of assessment is defining the assessment procedures.
Downloads
References
Antunes, R., & Alves, G. (2004). Mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação e Sociedade, 25(87), 335-351. https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200003
Carvalho, W. L. (2016). Tessituras da formação em avaliação educacional: os desafios à cultura de avaliação e a busca por uma educação crítico – reflexiva. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional UFC. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19680
Fernandes, D. (2019). Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica. Linhas Críticas, 25, e24579. https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.24579
Frigotto, G. (1999). Educação e a crise do capitalismo real (3. Ed.). Cortez.
Frigotto, G. (2005). Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. Em G. Frigotto, M. Ciavatta, & M. Ramos. Ensino médio integrado: concepção e contradições (pp. 57-82). Cortez.
Gasparin, J. L. (2011). Avaliação na perspectiva histórico-crítica. Congresso Nacional de Educação - Educere. Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná.
Gentilli, P. (2005). Três teses sobre a relação Trabalho e Educação em tempos de Neoliberalismo. Em J. C. Lombardi, & D. Saviani. Capitalismo, Trabalho e Educação (pp. 45-60). Autores Associados.
Ianni, O. (2005). O Cidadão do Mundo. Em J. C. Lombardi, & D. Saviani. Capitalismo, Trabalho e Educação (pp. 27-34). Autores Associados.
Jesus, B. (2015). Fundamentos da avaliação educacional: trabalho alienado ou trabalho criativo? [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional UFC. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18923
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Livros Horizonte.
Libâneo, J. C. (2002). Democratização da Escola Pública - A Pedagogia Crítico-Social dos Conteúdos. Edições Loyola.
Luckesi, C. C. (2002). Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Cortez.
Luckesi, C. C. (2005). Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Malabares Comunicação e Eventos.
Lukács, G. (1981). Per l’ontologia dell ‘essere socile II. Riuniti.
Mészáros, I. (2005). A educação para além do capital. Boitempo.
Pinto, W. L. (2016). Avaliação da aprendizagem na perspectiva do sujeito histórico cultural. [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Goiás]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/3516
Saviani, D. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Autores Associados.
Silva, D. M. (2016). Avaliação da Gestão em Escolas da Rede Pública Municipal de Fortaleza-CE. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional UFC. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19246
Silveira, D. V. (2019). Avaliação da aprendizagem dos conteúdos escolares: concepções, tendências e problematizações. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Maringá]. Programa de Pós-Graduação em Educação - UEM. http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2019/2019%20-%20Deli%20Silveira.pdf
Zanardini, J. B. (2008). Ontologia e Avaliação da Educação Básica no Brasil (1990-2007). [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91269
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Eliane Brunetto Pertile, Nerli Nonato Ribeiro Mori

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).