Childhood in pandemic times

what about the curriculum and pedagogical practices?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.34110

Keywords:

Childhood, Pandemic, Early Childhood Education, Curriculum, Pedagogic Practices

Abstract

Covid-19 impacted family, economic-labour, socio-cultural daily life, including childhood. Focused on the confinement period and on two qualitative studies in Brazil and Portugal, we analysed: i) the official measures and recommendations of COVID-19 for early childhood education (documentary research); ii) how the curriculum and pedagogical practices were reconfigured by Brazilian educators (interviews) and by Portuguese educators (publications on Facebook). Without seeking generalizations or comparisons between different socio-political, educational, and professional realities, the value of early childhood education on child well-being is reflected and the (im)possibilities of developing curriculum and pedagogical practices in the distance and in the technological impersonality are discussed.

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Author Biographies

Ana Paula Braz Maletta, Universidade do Estado de Minas Gerais, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2017). Investigadora do COED ”“ Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Conhecimento e Educação e do NEPEL- Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Linguagem. E-mail: ana.maletta@uemg.br

Maria Manuela Martinho Ferreira, Universidade do Porto, Portugal

Doutora em Educação pela Universidade do Porto (2002). Investigadora do CIIE ”“ Centro de Investigação e Intervenção Educativas. E-mail: manuela@fpce.up.pt

Catarina Almeida Tomás, Instituto Politécnico de Lisboa e CICS.NOVA. FCSH.NOVA, Portugal

Doutora em Estudos da Criança (Sociologia da Infância) pela Universidade do Minho (2007). Investigadora do CICS.NOVA - Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa. E-mail: ctomas@eselx.ipl.pt

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Published

2020-12-16

How to Cite

Braz Maletta, A. P., Martinho Ferreira, M. M., & Almeida Tomás, C. (2020). Childhood in pandemic times: what about the curriculum and pedagogical practices?. Linhas Críticas, 26, e34110. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.34110

Issue

Section

Dossier: Tempo de pausa ou de crise?

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