The tensions of the beginning of the teaching career
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32069Keywords:
Pedagogy, Distance Education, Training, Entry into the teaching career, NarrativesAbstract
This article analyzes the narratives of five teachers at the beginning of their careers, who studied Pedagogy through a Distance Education (DE) program. It aims to analyze the reflective process of the teacher, the teacher's professionality and the tensions experienced in the process of insertion in the teaching career. The narrative interview, with a reference to the biographical method, was used for the production of the data. Entry into the profession is accompanied by situations that generate tensions and insecurities about how to carry out the daily activities inherent to teaching. It also reveals the lonely work of the teacher and even the way in which the more experienced teachers discredit the distance education graduate.
Downloads
References
Abreu, D. A. (2017). Tempo e temporalidade na formação do pedagogo: diálogo com Gaston Pineau. In F. M. A. Monteiro (Org.). Pesquisa, formação e docência: processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional docente em diálogo. Sustentável.
Ambrosetti, N. B., & Almeida, P. C. A. (2009). Profissionalidade docente: uma análise a partir das relações constituintes entre os professores e a escola. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 90(226), 592-608. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.90i226.475
Bolívar, A. (2002). "De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electronica de Investigación Educativa, Mexico, 4(1). https://redie.uabc.mx/redie/article/view/49
Conselho Nacional de Educação (CNE). (2015). Resolução n° 2, de 1° de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. República Federativa do Brasil. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file
Contreras, J. (2012). A autonomia de professores. Cortez.
Day, C. (2004). A paixão pelo ensino. Porto Editora.
Huberman, M. (1992). O ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa (Org.). Vidas de professores. Porto Editora.
Imbernón, F. (2010). Formação continuada de professores. Artmed.
Jovchelovitch, S., & Bauer, M. W. (2012). Entrevista narrativa. In Bauer, M. W., & Gaskell, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Vozes.
Larrosa Bondía, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-22. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/29247
Monteiro, F. M. A. (2003). Desenvolvimento profissional da docência: uma experiência de formação em um curso de licenciatura em pedagogia. [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]
Nóvoa, A. (1995a). Profissão professor. Porto Editora.
Nóvoa, A. (1995b). Os professores e sua formação. Dom Quixote.
Nóvoa, A. (2007). Vidas de professores. Porto Editora.
Oliveira, A. M. P. (2003). A formação continuada de professores de Matemática e suas percepções sobre as concepções de um curso. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista].
Oliveira, A. M. P. (2010). Modelagem matemática e as tensões nos discursos dos professores. [Tese de doutorado, Universidade Federal da Bahia].
Pais, J. M. (2007). Cotidiano e reflexividade. Educação & Sociedade, 28(98), 23-46. http://doi.org/10.1590/S0101-73302007000100003
Passegi, M.C. (2016). Narrativas da experiência na pesquisa formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, 41, 67-86. http://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
Pineau, G. (2003). Temporalidades na formação: rumo a novos sincronizadores. Triom.
Roldão, M. C. (2005). Profissionalidade docente em análise: especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: Estudos Sobre Educação, 12(13), 105-126. https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Flavia Aparecida Machado Fortes, Adair Mendes Nacarato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).