Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31767Keywords:
Managerial Management, Public Policy, Pedagogical CoordinatorAbstract
The article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.
Downloads
References
Araújo, S. de, & Castro, A. M. D. A. (2011). Gestão educativa gerencial: superação do modelo burocrático? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(70), 81-106. https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000100006
Ball, S. J. (2001). Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, 1(2), 99-116. http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf
Barroso, J. (2005). O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002.
Carvalho, E. J. G. de (2009). Reestruturação produtiva, reforma administrativa do estado e gestão da educação. Educação & Sociedade, 30(109), 1139-1166. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400011
Drabach, N. P. (2011). Gestão Gerencial: a ressignificação dos princípios da gestão democrática. Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação – Anpae, São Paulo, SP, Brasil, 25. https://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0413.pdf
Kuenzer, A. Z. (2008). As mudanças no mundo do trabalho e a educação: novos desafios para a gestão. In: N. S. C. Ferreira (Org.). Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios (6. ed. p. 33-57). Cortez.
Lima, T. C., & Mioto, R. C. T. (2007). Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katályses, 10(esp.), 37-45. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004
Mundim, M. A. P., & Silva, L. N (2019). Gerencialismo estatal e a relação público - privada na educação em Goiás. Revista Práxis Educacional, 15(31), 102-122. https://doi.org/10.22481/praxis.v15i31.4662
Peroni, V. M., & Caetano, V. M. R. (2015). O público e o privado na educação Projetos em disputa? Revista Retratos da Escola, 9(17), 337-352. http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/584/658
Placco, V. M. N. de S., Souza, V. L. T. de, & Almeida, L. R. de (2012). O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 754-771. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006.
Ramos, I. de S. (2013). A identidade profissional do coordenador pedagógico: caminhos incertos. Congresso Nacional de Educação – Educere, Curitiba, PR, Brasil, 11. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/8173_6489.pdf
Senado Federal. (2017). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. República Federativa do Brasil. https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf
Silva, L. G. A. da, & Sampaio, C. L. (2015). Trabalho e autonomia do coordenador pedagógico no contexto das políticas públicas educacionais implementadas no Estado de Goiás. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 23(89), 964-983. https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000400007.
Silva, M. V. (2001). Empresa e escola: do discurso da sedução a uma relação complexa. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil. http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/253484/1/Silva_MariaVieira_D.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Soane Santos Silva, Ennia Débora Passos Braga Pires, Maísa Oliveira Melo Ferraz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).