Thinking about online education teacher in times of cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30960

Keywords:

Online education, Digital culture, Teacher training, Teaching practices, Educational technology

Abstract

This article is an excerpt from my doctoral thesis in education with a focus on the human / professional / teacher inserted in Online Education, with a view to the issues of the formation of teachers in the appropriation of new digital information and communication technologies (TDIC), in the perspective of postmodernity in the middle of cyberculture. We seek to theoretically discuss the teacher of online education from traditional teaching, who is challenged in his teaching-learning practice and feels the impacts of the gaps in his education, calling on everyone involved in this process to rethink new training practices that he takes into account, reflection, critical sense and humanism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaquim Sérgio Borgato, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil

Possui graduação em Comunicação Visual pela Fundação Armando Álvares Penteado (1984), mestrado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (2001) e doutorado em Educação pela UCDB - Universidade Católica Dom Bosco. Atualmente professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul no curso de Artes Visuais. Tem experiência na área de Comunicação e Design, com ênfase em Videodifusão. E-mail: jsborgato@gmail.com

Maria Cristina Lima Paniago, Universidade Católica Dom Bosco, Brasil

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. Estágio pós-doutoral na Universidade de Manitoba. Professora no PPGEducação na Universidade Católica Dom Bosco. Pesquisadora Produtividade 2 CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Tecnologia Educacional e Educação a Distância, com experiência nas temáticas da tecnologia educacional, EAD, formação de professores e práticas docentes. E-mail: cristina@ucdb.br

Erla Mariela Morales-Morgado, Universidad de Salamanca, Spain

Doctora en Educación por la Universidad de Salamanca, España. Profesora del Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación, directora del Grupo de Investigación Reconocido (GIR) en Multiculturalidad, Innovación y Tecnologías Aplicadas(MITA),líneas son: Multiculturalidad e Interculturalidad en contextos formales de educación. Innovación Didáctica aplicada en diversas áreas educativas. E-mail: erla@usal.es

References

Almeida, M. E. B. (2002). Incorporação da tecnologia de informação na escola: vencendo desafios, articulando saberes, tecendo a rede. En: M. C. Moraes (Org.). Educação a distância: fundamentos e práticas. UNICAMP/NIED.

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Zahar.

Bauman, Z. (2013). Sobre educação e juventude. Zahar.

Belloni, M. L. (2001). O que é mídia-educação. Autores Asociados.

Castells, M. (2009). A sociedade em rede. v. 1. 10º Ed. Paz e Terra.

Castells, M., & Cardoso, G. (Org.). (2005). A sociedade em rede: do conhecimento à ação política. http://www.cies.iscte.pt/destaques/documents/Sociedade _in_Rede_CC.pdf

Contreras, J. (2002). A Autonomia de professores. Cortez.

Dewey, J. (1979). Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo - uma reexposição. 3. ed. Companhia Editora Nacional.

Giroux, H. (1992.) A escola crítica e a política cultural. Cortez-Autores Associados,

Habowski, A. C., & Conte, E. (2018). Cultura digital versus autoridade pedagógica: tendências e desafios. Linhas Críticas, Brasília, DF, 24, e 18993. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18993

Kenski, V. M. (2003). Tecnologias e ensino presencial e a distância: práticas pedagógicas. Papirus.

Lemos, A. (2015). Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Meridional.

Lévy, P. (2010). Cibercultura. Editora 34, 3º edição.

Lopes, M. C. L. P. (2009). Formação tecnológica do professor em uma sociedade digital: desafios e perspectivas. Cuiabá: EDUFMT, Revista Polifonia, 17,165-174. http://cpd1.ufmt.br/meel/arquivos/artigos/312.pdf

Martinho, L. M. S. (2015). Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes, redes. Vozes.

Moraes, M. C. (Org.). (2002). Educação a distância: fundamentos e práticas. Unicamp/NIED.

Moran, J. M. (2003). Contribuições para uma pedagogia da educação online. En: M. Silva (Org.). Educação online. Loyola.

Morin, E. (2004). Os sete saberes necessários à educação do futuro. 9. ed. Cortez; UNESCO.

Pimenta, S. G. (2006). Professor Reflexivo: construindo uma crítica. pp. 17- 52. En: S. G. Pimenta & E. Ghedin (Org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. Cortez.

Santaella. L. (2010). Intersubjetividade nas redes digitais: repercussões na educação. En: A. Primo (Org.). Interacciones en red. Sulina.

Schön, D. (1995). Formar professores como Profissionais Reflexivos. En: A. Nóvoa. (Ed.). Os professores e a sua formação. Nova Enciclopédia.

Silva, M. (2000). Sala de aula interativa. Quartet.

Silva, M. (2003). Educação online. Loyola.

Silva, M. (2010). Educar na cibercultura: Desafios à formação de professores para a docência online. Revista digital de tecnologias cognitivas, PUC-SP, n. 3, jan./jun.

Silva, M. (2018). De Anísio Teixeira à Cibercultura: desafios para a formação de professores ontem, hoje e amanhã. Boletim Técnico do SENAC, v. 29 (3), pp. 30-41.

Silva, T. T. (2000). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.

Published

2020-07-17

How to Cite

Borgato, J. S. ., Lima Paniago, M. C., & Morales-Morgado, E. M. (2020). Thinking about online education teacher in times of cyberculture. Linhas Críticas, 26, e30960. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30960

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.