The Youth and Adult Education and the BNCC for Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30582

Keywords:

Brazilian’s Elementary School Common National Base Curriculum, Youth and Adult Education - 1st and 2nd steps, Curriculum

Abstract

This paper has as main objective to present a conceptual, practical and methodological bridge between the Brazilian’s Elementary School Common National Base Curriculum, (as know as BNCC in Brazil) and the Youth and Adult Education in your 1st and 2nd steps. Through a bibliographic review and the curricular revisitation work carried out within the scope of the Education for Youth and Adults Directorship from Brazilian’s Federal District of the Secretary of State for Education from Brazilian Federal District, it was possible to build a reference framework between Basic Education, and their essential learning in the curriculum components of BNCC and the specificities of the education of the subjects that found at the Youth and Adult Education. Therefore, it is expected, at the end of this work, the presentation of a panorama of the possibility of a curricular construction that is, at the same time, dialogical, purposeful and reframed of the BNCC curriculum prescriptions for Youth and Adult Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasil

Professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Graduado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009), Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (2013), Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2016). Pós-doutorando em Geografia pela Universidade de São Paulo. Membro dos grupos de Pesquisa Agricultura e Urbanização na América Latina e Geografia Literatura e Arte, da Universidade de São Paulo -USP. E-mail: gcca99@gmail.com

Leda Regina Bitencourt da Silva, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasil

Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, trabalha na Diretoria de Educação de Jovens e Adultos/ Gerência de Integração Curricular com a Educação Profissional. Mestre em educação pela Universidade de Brasília, na área de concentração: Profissão Docente, Currículo e Avaliação. Pertence ao Grupo de Pesquisa Avaliação e Organização do Trabalho Pedagógico. E-mail: ledaregina.professora@gmail.com

Lilian Cristina da Ponte e Sousa Sena, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasil

Professora de Educação Básica e Diretora da Educação de Jovens e Adultos, Subsecretaria de Educação Básica, da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Membro do Fórum Distrital de Educação. Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Brasília, com experiência na área de pesquisa (biotecnologia), na educação básica e gestão programas, projetos e políticas públicas para a Educação. E-mail: senalilian@yahoo.com

References

Casa Civil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. República Federativa do Brasil. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm

Casa Civil. (1996). Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. República Federativa do Brasil. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm

Companhia de Planejamento do Distrito Federal. (2018). Pesquisa Distrital por Amostra de Domicílios – PDAD de 2018. Governo do Distrito Federal. http://www.codeplan.df.gov.br/pdad-2018/

Conselho de Educação do Distrito Federal (CEDF). (2018). Resolução nº 1/2018-CEDF. Estabelece normas para a Educação Básica no sistema de ensino do Distrito Federal. Governo do Distrito Federal. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. https://drive.google.com/file/d/19qNvTMpqiOYqkRk_YyMuj4Slq6-E08rM/view

Conselho de Educação do Distrito Federal (CEDF). (2019) Nota Técnica nº 1/2019-CEDF. Dispõe sobre a organização curricular da Educação Infantil e do Ensino Fundamental na Proposta Pedagógica, em regulamentação ao inciso VII do artigo 173 da Resolução nº 1/2018-CEDF. Governo do Distrito Federal. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. http://cedf.se.df.gov.br/images/Nota_T%C3%A9cnica_n%C2%BA_1_2019-CEDF.pdf

Delors, J. (2001). Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. Tradução José Carlos Eufrázio. 6. ed. Cortez.

Gadotti, M. (2014). Por uma política nacional de educação popular de jovens e adultos. Moderna; Fundação Santillana.

Haddad, S., & Di Pierro, M. C. (2000). Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, (14), 108-130. https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200007

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2019). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD Contínua. Ministério da Economia. República Federativa do Brasil. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/8ff41004968ad36306430c82eece3173.pdf

Ministério da Educação (MEC). (2018). Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. República Federativa do Brasil. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Paiva, J. (2005). Educação de jovens e adultos: direito, concepções e sentidos. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense.

Perrenoud, P. (1999). Construir as competências desde a escola. Tradução Bruno Charles Magne. Artes Médicas Sul.

Perrenoud, P. (2000). 10 novas competências para ensinar. ArtMed.

Petrucci-Rosa, M. I. (2018). Práticas Curriculares na formação profissional: Uma compreensão singular para as narrativas como forma de transgressão. Linhas Críticas, 23(52), e19421. https://doi.org/10.26512/lc.v23i52.19421

Ribeiro, W. de G., & Craveiro, C. B. (2017). Precisamos de uma Base Nacional Comum Curricular? Linhas Críticas, 23(50), 51-69. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5054

Sacristán. J. G. (2000). O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Artmed.

Sacristán. J. G. (2013). Capítulo 1 - O que significa o currículo? In Sacristán. J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo (pp. 16-35.). Penso.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). (2013). Currículo em Movimento da Educação de Jovens e Adultos do Distrito Federal. SEEDF/DF http://www.cre.se.df.gov.br/ascom/documentos/curric_mov/7_educacao_de_jovens_e_adultos.pdf

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). (2019). Diretrizes Operacionais da Educação de Jovens e Adultos do Distrito Federal. 2. ed. Governo do Distrito Federal. http://www.se.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2019/03/diretrizes_eja_v5.pdf

Soares, L., Giovanetti, M. A., & Gomes, N. L. (2005). Diálogos na educação de jovens e adultos. Autêntica.

Veiga, R. (2014). As Treze Condições de Aprendizagem dos Adultos. Escola Nacional de Formação e Aperfeiçoamento de Magistrados. ENFAM.

Zanardi, T. A. C. (2016). Contextualização e enquadramento: de quê conhecimento poderoso estamos falando? Anais do XVIII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino Didática e Prática de Ensino no Contexto Político Contemporâneo. Cuiabá-MT. http://www.anped.org.br/biblioteca/item/conhecimento-poderoso-e-conhecimento-contextualizado-o-curriculo-entre-young-e

Published

2020-08-14

How to Cite

Cerqueira de Araújo, G. C. ., Bitencourt da Silva, L. R. ., & da Ponte e Sousa Sena, L. C. (2020). The Youth and Adult Education and the BNCC for Elementary School. Linhas Críticas, 26, e30582. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30582

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.