Teaching Writing in Literary

How to promote children’s learning?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30093

Keywords:

Literacy, Learning, Heterogeneity, Goals

Abstract

We analyzed the relationship between the literacy practices of a teacher, who accompanied her students from the 1st to the 2nd year of elementary school, and the evolution in children's learning in terms of writing. As procedures we used: interview, class observations and the application of writing and text production activities to students at the end of the 1st and 2nd year. The analysis of the results showed that the teacher's practice, attention to heterogeneity and clarity regarding the teaching objectives would have enabled her 1st year students to complete the 2nd year by producing coherent and readable texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magna do Carmo Silva, Universidade Federal de Pernambuco , Brasil

Doutora em Educação, Professora de Graduação e da Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Pro-reitora de Graduação da UFPE (Prograd). Coordenadora do Grupo de Pesquisas em Alfabetização, Leitura e Escrita: avaliação, práticas e políticas (ALEP), cadastrado no CNPq. Pesquisa na área de Educação, Alfabetização, Formação de Professores, Avaliação. Atuou como formadora e coordenadora da formação de professores na Educação Básica. E-mail: magna_csc@yahoo.com.br

References

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Brooke, N., & Bonamino, A. (Orgs.) (2011). GERES 2005: Razões e resultados de uma pesquisa longitudinal sobre eficácia escolar. Walprint.

Chartier, A. (2007). Práticas de leitura e escrita – história e atualidade. CEALE/Autêntica.

Cruz, M. C. S. (2008). Alfabetizar letrando: Alguns desafios do 1º ciclo no Ensino Fundamental. Editora Universitária da UFPE.

Cruz, M. C. S. (2012). Tecendo a alfabetização no chão da escola seriada e ciclada: a fabricação das práticas de alfabetização e a aprendizagem da escrita e da leitura pelas crianças. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco]. Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13009

Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1999). Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2015). Avaliação Nacional da Alfabetização. Relatório 2013-2014. Volume um. Da concepção à realização. República Federativa do Brasil. Ministério da Educação. http://inep.gov.br/documents/186968/484421/Relat%C3%B3rio+ANA+2013-2014+-+Da+concep%C3%A7%C3%A3o+%C3%A0+realiza%C3%A7%C3%A3o/

Morais, A. G. (1999). O aprendizado da ortografia. Autentica.

Morais, A. G. (2006). Concepções e metodologias de alfabetização: Por que é preciso ir além da discussão sobre velhos métodos? Secretaria de Educação Básica. (Trabalho apresentado no Seminário Alfabetização e Letramento em Debate). http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_moarisconcpmetodalf.pdf

Soares, M. (2003). Letramento: um tema em três gêneros (2a ed). Autêntica.

Soares, M. (2009). Alfabetização e letramento. Contexto.

Soares, M. (2016). Alfabetização: a questão de métodos. Contexto.

Published

2020-09-11

How to Cite

Silva, M. do C. (2020). Teaching Writing in Literary: How to promote children’s learning?. Linhas Críticas, 26, e30093. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30093

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.