John Dewey

a classic of education for democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28281

Keywords:

History of Education, Society, Democracy, School

Abstract

John Dewey's conception of democracy is examined in relation to his perspective of society and school in Democracy and education. It is postulated that the author answered to human problems due to industrialization, urbanization, immigration, scientific and technological progress that highlighted bourgeois society, mainly The United States of America, in the late 19th and early 20th centuries. According to Dewey, the school played an important role in training and inspired the development of intellectual attitudes of initiative, thinking skill, free spirit and social responsibility. Finally, for the author, such attitudes would favor greater exchange and communication that have cooperated to improve democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Inalva Galter, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação e do Colegiado de Pedagogia, membro do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Cascavel/PR. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/Unicamp/SP, Mestre em Educação pela UEM/PR, Graduada em Pedagogia pela UNIOESTE/PR. E-mail: mgalter@hotmail.com

Aparecida Favoreto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil

Professora associada e pesquisadora do Mestrado e do Doutorado em Educação e do Colegiado de Pedagogia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, PR. Doutora em Educação pela UFPR. Mestre em Educação pela UEM. Graduada em História pela UEM. Membro e Líder do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação da Unioeste, campus de Cascavel, PR. E-mail: cidafavoreto20@gmail.com

References

Abbagnano, N. (2007). Dicionário de Filosofia. (5. ed.; Tradução da 1. ed. coordenada e revista por Alfredo Bosi. Revisão da tradução e tradução de novos textos Ivone Castilho Benedetti). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1971).

Amaral, M. N. de C. P. (1990). Dewey: Filosofia e experiência democrática. Perspectiva/EDUSP.

Cambi, F. (1999). História da Pedagogia. (Tradução de Álvaro Lorencini). Editora UNESP. (Trabalho original publicado em 1995).

Cunha, M. V. (2001). John Dewey: A utopia democrática. DP&A.

Dewey, J. (1979). Democracia e Educação. (4. ed.; Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. Estudo preliminar de Leonardo Van Acker). Companhia Editora Nacional. (Trabalho original publicado em 1916).

Fávero, A. A., & Tonieto, C. (2012). A reconstrução da experiência democrática: a democracia como credo pedagógico na filosofia de Dewey. Práxis Educativa, 7(1), 179-197. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i1.0009

Favoreto, A., & Galter, M. I. (2020). Teorias da transformação social: paradigmas positivistas e marxistas em debate. Revista Educere et Educare, 15(34). https://doi.org/10.17648/educare.v15i34.23312

Galter, M. I. (2017). Reflexões sobre a educação em John Dewey. UNIOESTE (Texto mímeo).

Hessen, J. (1987). Teoria do conhecimento. (8. ed.; Tradução de António Correia). Armênio Amado Editora. (Trabalho original publicado em 1925).

McDermott, J. J. (Org.) (1981). The philosophy of John Dewey. The University of Chicago Press. (Trabalho original publicado em 1973).

Reale, G., & Antiseri, D. (1991). História da Filosofia: do Romantismo até nossos dias. (vol.3, 2. ed.; Tradução de Álvaro Cunha). Paulus. (Trabalho original publicado em 1985).

Schimitz, E. F. (1980). O pragmatismo de Dewey na Educação. Livros Técnicos e Científicos.

Shook, J. (2002). Os pioneiros do pragmatismo americano. (Tradução de Fábio M. Said). DP&A.

Trindade, C. C. (2009). Educação, sociedade e democracia no pensamento de John Dewey. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo.

Published

2020-08-20

How to Cite

Galter, M. I., & Favoreto, A. (2020). John Dewey: a classic of education for democracy. Linhas Críticas, 26, e28281. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28281

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.