Configurations of military school culture
relationships of meanings with young students
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.26204Keywords:
Military School Culture, Youth, High schoolAbstract
The article presents the configurations of the school culture of a civilian military school that serves high school, in Cuiabá-MT. It is a qualitative and descriptive study that had as research instruments documentary sources, observations and semi-structured interviews. The discussions are based on socio-anthropology on the challenges of school and high school when attending young people; how school culture deals with youth diversity; how the pedagogical project is linked to the students' life contexts. It was understood that the life projects of “young students” are marked by uncertainties in relation to their proximity to adulthood and the end of their studies and the importance of investigating the relationships between young people, school and high school.
Downloads
References
Abramo, H. W. (1997). Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, (5 -6), 5-14. http://www.clam.org.br/bibliotecadigital/uploads/publicacoes/442_1175_abramowendel.pdf
Abramovay, M. (2013). Juventudes e Violências nas escolas. Revista LES – Linguagens, Educação e Sociedade, Dossiê Educação e Juventudes, 18(Especial), 229-250.
Brasil. (2013). ProEMI Documento Orientador. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/documento_orientador.pdf
Candau, V. M. F. (2011). Diferenças Culturais, Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, 11(2), 240-255. http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf
Durkheim, É. (2008). A educação moral. Vozes. (Trabalho original publicado em 1899).
Elias, N. (1994). O processo civilizador. Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1939).
Foucault, M. (2009). Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. (36 ed.). Vozes. (Trabalho original publicado em 1975).
Groppo, L. A. (2004). Dialética das juventudes modernas e contemporâneas. Revista de Educação do Cogeime, Temática Juventude e Educação, 13(25), 9-22. https://www.metodista.br/revistas/revistas-cogeime/index.php/COGEIME/article/view/629
Levi, G., & Schmitt, J. C. (1986). História dos Jovens: da antiguidade à era moderna. Companhia das Letras.
Maffesoli, M. (1981). A violência totalitária: ensaios de antropologia política. Jorge Zahar.
Maffesoli, M. (1987). O Tempo das Tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Forense Universitária.
Maffesoli, M. (1996). No fundo das aparências. Vozes.
Maffesoli, M. (2001). O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, (15), 74-82. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2001.15.3123
Margulis, M., & Urresti, M. (1996). Juventud es más que uma palabra: ensaios sobre cultura e juventud. Biblos.
Mato Grosso. (2015). Regulamento Disciplinar. Colégio Militar Tiradentes.
Melucci, A. (2005). Por uma sociologia reflexiva: qualitativa e cultura. Vozes.
Melucci, A. (2007) Juventude, Tempo e Movimentos Sociais. Juventude e Contemporaneidade. UNESCO, MEC, ANPEd. http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE05_6/RBDE05_6_03_ALBERTO_MELUCCI.pdf
Nascimento, A. O. (2009). Exercícios físicos-militares em escolas civis brasileiras e portuguesas na passagem do século XIX para o XX. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9LMM9A
Oliveira, R. C. (2000). O trabalho do antropólogo. Paralelo 15.
Pais, J. M. (1990). Lazeres e sociabilidades juvenis – um ensaio de análise etnográfica. Análise Social, XXV(108-109), 591-644. http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223034680R2wZZ4cf6Tl39AV5.pdf
Pais, J. M. (2009). A juventude como fase da vida: dos ritos de passagem aos ritos de impasse. Saúde e Sociedade, 18(3), 371-381. https://doi.org/10.1590/S0104-12902009000300003
Peralva, A. T. (2007). O jovem como modelo cultural. Juventude e Contemporaneidade. UNESCO, MEC, ANPEd. http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE05_6/RBDE05_6_04_ANGELINA_PERALVA.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Márcia Cristina Rodrigues da Silva Coffani, Cleomar Ferreira Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).