Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.24579

Keywords:

Educational Evaluation, Learning Assessment, External Assessment, Internal Assessment, Public Policies on Education

Abstract

The purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Domingos Fernandes, Universidade de Lisboa

Domingos Fernandes

Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Professor Titular; Coordenador de Programas de Pós-Graduação e Pesquisa em Avaliação Educacional. Avaliação Educacional.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3713-6484

References

Abu-Alhija, F. (2007). Large-scale testing: benefits and pitfalls. Studies in Educational Evaluation, 33, 50-68.

Black, P. (1998). Testing: Friend or foe? Theory and practice of assessment and testing. London: Falmer.

Black, P., & Wiliam, D. (2006a). Assessment for learning in the classroom. In J. Gardner (Ed.), Assessment and learning, 9-26. London: Sage.

Black, P., & Wiliam, D. (2006b). The reliability of assessments. In J. Gardner (Ed.), Assessment and learning, 119-132. London: Sage.

Casassus, J. (2009). Uma nota crítica sobre a avaliação estandardizada. A perda de qualidade e a segmentação social. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 9, 71- 78.

Esteban, M. T. (2009). Provinha Brasil: desempenho escolar e discursos normativos sobre a infância. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 9, 47- 55.

Fernandes, D. (2005). Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Cacém: Texto Editores.

Fernandes, D. (2007). A avaliação das aprendizagens no sistema educativo português. Educação e Pesquisa, (33) 3, 581-600.

Fernandes, D. (2008). Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Fundação Editora da UNESP.

Fernandes, D. (2009). Educational assessment in Portugal. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, (16) 2, 241-261.

Fernandes, D. (2010). Acerca da articulação de perspectivas e da construção teórica em avaliação educacional. In M. T. Esteban e A. J. Afonso (Orgs.), Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação, pp. 15-44. São Paulo: Cortez.

Fernandes, D. (2013). Avaliação em educação: Uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anos. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, (78) 21, 11-34.

Fernandes, D. (2014). Avaliação das aprendizagens e políticas educativas: o difícil percurso da inclusão e da melhoria. In M. L. Rodrigues (Org.), 40 anos de políticas de educação em Portugal: a construção do sistema democrático de ensino (Volume I), 231-268. Coimbra: Almedina.

Fernandes, D. (2015). Avaliações externas e melhoria das aprendizagens dos alunos: questões críticas de uma relação (im)possível. In Conselho Nacional de Educação (Ed.), Estado da Educação 2014 (pp. 290-303). Lisboa: Conselho Nacional de Educação.

Fullan, M. (2009). Large-scale reform comes of age. Journal of Educational Change, 10(2), 101-113.

Gardner, J. (Ed.) (2006). Assessment and learning. London: Sage.

Gipps, C. (1994). Beyond testing: towards a theory of educational assessment. Londres: Falmer.

Kellaghan, T. (2003). Local, national, and international levels of system evaluation. Introduction. In T. Kellaghan e D. Stufflebeam (Eds.), International handbook of educational evaluation, pp. 873-882. Dordrecht: Kluwer.

Kellaghan, T., & Greaney, V. (2001). Using assessment to improve the quality of education. Paris: UNESCO.

Kellaghan, T., & Grisay, A. (1995). International comparisons of student achievement: problems and prospects. In OECD (Ed.), Measuring what students learn, pp. 41-61. Paris: OECD.

Kellaghan, T., & Madaus, G. (2003). External (public) examinations. In T. Kellaghan e D. Stufflebeam (Eds.), International handbook of educational evaluation, 577-602. Dordrecht: Kluwer.

Kornhaber, M. (2004). Appropriate and inappropriate forms of testing, assessment, and accountability. Educational Policy, 18 (1), 45-70.

Luckesi, C. (2006). Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez.

Madaus, G., Russell, M., & Higgins, J. (2009). The paradoxes of high stakes testing: how they affect students and their parents, teachers, principals, schools and society. Charlotte, NC: Information Age Publishing.

Marinho, P., Leite, C., & Fernandes, P. (2013). A avaliação da aprendizagem: um ciclo vicioso de “testinite”. Estudos em Avaliação Educacional, 24(55), 304-334.

Marinho, P., Leite, C., & Fernandes, P. (2014). A avaliação da aprendizagem: da pluralidade de enunciações à dualidade de concepções. Acta Scientiarum Education (BR), 36(1), 153-164. http://doi.org/10.4025/actascieduc.v36i1.21018

Poinha, M. A. (2012). Os exames e a melhoria das aprendizagens: o discurso de professores de língua portuguesa do 3º ciclo do ensino básico. Dissertação de mestrado em Ciências da Educação (Avaliação em Educação). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Resnick, L. B. (1987). Education and learning to think. Washington, DC: The National Academy Press.

Santiago, P., Donaldson, G., Looney, A., & Nusche, D. (2012). OECD Reviews of evaluation and assessment in education: Portugal 2012. Paris: OECD Publishing.

Shepard, L. (1988). Should instruction be measurement driven: a debate. Comunicação apresentada no Annual Meeting of the American Educational Research Association. New Orleans.

Shepard, L. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.

Stecher, B. M. (2002). Consequences of large-scale, high-stakes testing on school and classroom practice. In L. S. Hamilton, B. M. Stecher, & S. P. Klein (Eds.), Making sense of test-based accountability in education (pp. 72-100). Santa Monica (CA): Rand Corporation.

Stobart, G. (2006). The validity of formative assessment. In J. Gardner (Ed.), Assessment and learning, 133-146. London: Sage.

Stobart, G. (2008). Testing times: the uses and abuses of assessment. London: Routledge.

Vasconcellos, C. (2006). Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança – por uma práxis transformadora. São Paulo: Libertad.

Wiggins, G. (2011). A true test: toward more authentic and equitable assessment. Phi Delta Kappan, 92(7), 81-93

Published

2019-07-10

How to Cite

Fernandes, D. (2019). Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica. Linhas Críticas, 25, e24579. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.24579

Issue

Section

Dossiê: Currículo e Avaliação da Aprendizagem

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.