Curriculum policies in Portugal: Conceptions and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.23562

Keywords:

Educational policy, Curricular conceptions, School managers

Abstract

This article analyzes opinions of school cluster managers in Portugal, enrolled in the implementation of the policy that considers the nationally prescribed curriculum as a project that needs to be recontextualised in each school. The corpus of analysis are interviews analyzed by using a content analysis technique. This showed that these school managers agree with the principles of curricular autonomy and flexibility, both in teaching action planning and in the curricular practices, having in mind that they provide a re-signification of the national curriculum. However, difficulties arising from political measures that do not articulate with each other are identified.

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Author Biographies

Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Pós-Doutora pela Universidade do Porto - Portugal, sob supervisão da Professora Catedrática Carlinda Leite (2018-2019). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco (2003), graduação em Letras - Autarquia de Ensino Superior de Arco Verde (1998), Especialista em Avaliação Educacional de Língua Portuguesa, pela Universidade Federal de Pernambuco, Especialista em Conteúdos Programáticos de Língua Portuguesa e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2006). Em 2014, concluiu seu doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal de Alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, Linguagem e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Alfabetização e Letramento; Leitura e produção; e Saberes e Metodologia da Língua Portuguesa. É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLIT).

Carlinda Leite, Universidade do Porto, Portugal

Professora Emérita da Universidade do Porto, Portugal, e investigadora sénior do Centro de Investigação e Intervenção na Educação (CIIE) da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP). Neste centro de pesquisa, ela preside a linha temática "Avaliação para a melhoria da qualidade educacional". Interessada em educação em engenharia, inovação pedagógica, e b-learning, tecnologias e educação. Ela atua como consultora e revisora externa para órgãos de formulação de políticas. Email: carlinda@fpce.up.pt

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Published

2019-07-10

How to Cite

Santos, A. C. dos, & Leite, C. (2019). Curriculum policies in Portugal: Conceptions and practices. Linhas Críticas, 25, e23562. https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.23562

Issue

Section

Dossiê: Currículo e Avaliação da Aprendizagem

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