Por uma educação científica que problematize a mídia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19850

Keywords:

Media, Paulo Freire, Education and Science Teaching

Abstract

The purpose of the paper is to defend that one of the most important purposes for teaching science is to problematize the media. For this, first a theoretical discussion about Freirean epistemology and education is made. In it, the role of problematization in the process of raising awareness is highlighted. Then there is a discussion about the role of the media in society, highlighting its political uses. From this discussion a review of articles on Education and Media and Media and Science Teaching is presented with the aim of highlighting the main potentialities of this approach. Finally, it is argued that only a scientific education that problematizes the media allows a critical and citizen formation.

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Author Biographies

Danilo Cardoso, Universidade de São Paulo

Mestre em Ciências (Ensino de Física). Doutorando no Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP e professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, campus São Paulo (IFSP-SPO). Dedica-se às interfaces entre Divulgação Científica e Ensino de Ciências e entre Epistemologia e História das Ciências e Ensino. É membro do Grupo de Teoria e História dos Conhecimentos (TeHCo).

Ivã Gurgel, Universidade de São Paulo

Mestre em Ciências (Ensino de Física) e doutor em Educação (Ensino de Ciências), é professor do Instituto de Física da USP. Dedica-se a pesquisas em Epistemologia e História das Ciências, em especial História da Física nos séculos XIX e XX, e Teorias Críticas de Currículo. Coordena o Grupo de Teoria e História dos Conhecimentos (TeHCo).

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Published

2019-02-11

How to Cite

Cardoso, D., & Gurgel, I. (2019). Por uma educação científica que problematize a mídia. Linhas Críticas, 25, e19850. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19850

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

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