Atividade Orientadora de Ensino

fundamentos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817

Keywords:

Theory of Activity, Teaching - Orienteering Activity, Schooling

Abstract

In this article we present theoretical-methodological backgrounds of the Teaching - Orienteering Activity based on Leontievian thesis that activity is the agent of the materiality of life of any subject. Initially we approach school education in the perspective of a human creation, in response to the need of preserving and socializing culture. In analyzing the constitutive elements of the Teaching - Orienteering Activity, anchored in the cultural-historical theory, we seek to demonstrate how it is configured in a mode of organizing teaching so that schooling process can promote human development in its maximum potentiality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caraça, B de J (1998). Conceitos fundamentais da matemática (2a. ed.). Lisboa: Gradiva.

Davídov, VV (1988a). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Progreso.

Davídov, VV (1988b, agosto). Problemas do ensino desenvolvimental – a experiência da pesquisa teórica e experimental na Psicologia (José Carlos Libâneo & Raquel A. M. da Madeira Freitas, trad.). Revista Soviet Education, 30(8).

Davídov, VV (2002). El aporte de A. N. Leontiev al desarollo de la psicologia. In Mário Golder, Angustia por la utopía (pp. 51-60). Buenos Aires: Ateneo Vigotskiano de la Argentina.

Davídov, VV, & Markova, A (1988). El desarrollo del pensamento em la edad escolar. In Vasili Vasilievich Davídov, & Marta Shuare, Antologia de la psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS (pp. 173-193). Moscou: Progreso.

Lanner de Moura, AR (2007). O movimento conceptual em sala de aula. In Marlene Rocha Migueis, & Maria da Graça Azevedo (Orgs.), Educação Matemática na infância: abordagens e desafios (pp. 65-83). Vila Nova de Gaia: Gailivros.

Leontiev, A (1978). O desenvolvimento do psiquismo (Manuel Dias Duarte, trad.). Lisboa: Livros Horizonte. (Obra original publicada em 1954).

Lewis, R (1993). O por que almocei meu pai. São Paulo: Companhia das Letras.

Machado, JP (1977). Dicionário etimológico da língua portuguesa (3a ed.). Lisboa: Horizonte.

Malinowiski, BK (1975). Uma teoria científica da cultura. Rio de Janeiro: Zahar.

Marx, K (2006). O capital (24a ed.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Moura, MO de (1996b). A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, 2(12), 29-43.

Moura, MO de (2001). A atividade de ensino como ação formadora. In Amélia Domingues de Castro, & Anna Maria Pessoa de Carvalho, Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média (pp. 143-162). São Paulo: Pioneira.

Moura, MO de (2007). Matemática na infância. In Marlene da Rocha Migueis, & Maria da Graça Azevedo (Orgs.), Educação Matemática na infância: abordagens e desafios (pp. 39-64). Vila Nova de Gaia: Gailivro.

Moura, MO de (Coord.) (1996a). Controle da variação de quantidades. Atividades de ensino. Oficina Pedagógica de Matemática. São Paulo: Universidade de São Paulo.

Moura, MO de, Araújo, ES, Moretti, VD, Panossian, ML, & Ribeiro, FD (2010). A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In Manoel Oriosvaldo de Moura (Org.), A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Líber Livro.

Nascimento, CP (2014). A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. Tese de doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.

Prado Junior, C (1973). Teoria marxista do conhecimento e método dialéticomaterialista. Discurso – Revista do Departamento de Filosofia da FFLCH/USP, 4(4), 41-78.

Rubinstein, S (1965). El ser y la consciencia. Havana: Editora Universitaria.

Rubinstein, S (1973). Princípios da psicologia geral. Lisboa: Editorial Estampa.

Vigotski, LS (2000, julho). Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, 71(21), 21-44.

Vigotski, LS (2009). Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática.

Vigotski, LS (2010). A construção do pensamento e da linguagem (Paulo Bezerra, trad., 2a ed.). São Paulo: WMF Martins Fontes.

Vuigotskij, LS (1987). História del desarrollo de las funciones psíquicas superiores (Luis Oliva Ruiz, trad.). La Habana: Editorial Científico Técnica.

Vygotsky, LS (1996). Problemas de la Psicología Infantil. In Lev Semenovitch Vygotski, Obras Escogidas IV (pp. 249-386). Madrid: Centro de Publicaciones del M.E.C./Visor.

Published

2019-02-13

How to Cite

Moura, M. O. de, Araujo, E. S., & Serrão, M. I. B. (2019). Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, 24, e19817. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817

Issue

Section

Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.