Performance of nursing in schools from the perspective of primary education teachers
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18968Keywords:
Nursing, Primary education, Health promotionAbstract
Nursing practice at schools contributes for the development and maintenance of healthy life habits for students. This article analyzes health promotion practices in schools from the perspective of primary education teachers. A qualitative study, was conducted with 28 teachers from three public schools from a city in the state of São Paulo. These schools were internships sites for nursing students. Six focus groups were carried out. Data were analyzed according to Vigotski’s thematic analysis. Activities were considered important in redefining life habits and methods of care. This study’s original contributions are: the examination of a practice that receives little attention in the Brazilian nursing educational field and the assessment from another professional category of this type of practice.
Downloads
References
Alvarenga, W. A., Silva, M.E.D.C., Silva, S. S., Barbosa, L. D. C. S. (2012). Ações de educação em saúde realizadas por enfermeiros na escola: a percepção dos pais. Revista Mineira de Enfermagem, 16(4), 522-527.
Barros, J. P. P. (2013). Biopolítica e educação: relações a partir das discursividades sobre saúde na escola. Educação & Realidade, 38(1), 361-381.
Casemiro, J. P., Fonseca, A. B. C., Secco, F. V. M. (2014). Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência e Saúde Coletiva, 19(3), 829-840.
Coelho, E. A. C., Andrade, M. L. S., Vitoriano, L. V. T., Souza, J. J., Silva, D. O., Gusmão, M. E. N., Nascimento, E. R., Almeida, M. S. (2012). Associação entre gravidez não planejada e o contexto socioeconômico de mulheres em área da Estratégia Saúde da Família. Acta Paulista de Enfermagem, 25 (3), 415-422.
Coelho, M. M. F., Torres, R. A. M., Miranda, K. C. L., Cabral, R. L., Almeida, L. K. G. & Queiroz, M. V. O. (2012). Educação em Saúde com Adolescentes: compartilhando vivências e reflexões. Ciência, Cuidado e Saúde, 11(2), 390-395.
Ferraro, M. R. M. (2011). A concepção de professores sobre saúde na escola. Dissertação Mestrado. Ribeirão Preto: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, SP.
Fortuna, C. M., Gonçalves, M. F. C., Silva, M. A. I., Santos, R. A. (2012). A produção de narrativas crítico-reflexivas nos portfólios de estudantes de enfermagem. Revista Escola de Enfermagem da USP, 46(2), 452-459.
Gonçalves, M. F. C., Santos, R. A., Silva, M. A. I., Andrade, L. S. (2014). ExperienceBased Learning in Nursing Teacher Education: A Historical-Cultural Research Study. American Journal of Educational Research, 2(5):316-324.
Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Liber.
Maciel, E. L. N., Oliveira, C. B., Frechiani, J. M., Sales, C. M. M., Brotto, L. D. A., Araújo, M. D. (2010). Projeto Aprendendo Saúde na Escola: a experiência de repercussões positivas na qualidade de vida e determinantes da saúde de membros de uma comunidade escolar em Vitória, Espírito Santo. Ciência e Saúde Coletiva, 15(2), 389-396.
Maia, L. S., Santos Jr, E. A., Fonseca, T. K., Silva, M. A. I., Gonçalves, M. F. C. (2013). Atividades educativas em saúde na educação básica: um estudo a partir da inserção de estudantes de licenciatura em enfermagem na escola. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 8(3), 662-666.
Malta, D. C., Silva, M. M. A., Albuquerque, G. M., Lima, C. M., Cavalcante, T., Jaime, P. C., Silva Jr., J. B. (2014). A implementação das prioridades da Política Nacional de Promoção da Saúde, um balanço, 2006 a 2014. Ciência e Saúde Coletiva, 19(11), 4301-12.
Neira, M. G. A. (2011). Proposta Curricular do Estado de São Paulo na perspectiva dos saberes docentes. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 25: 23-27
Novaes, C. B., Gonçalves, M. F. C. (2016). Promoção da saúde na educação básica: possibilidades e desafios para a licenciatura em enfermagem. In: Gonçalves, M. F. C., Andrade, L. S., Silva, M. A. I. Promoção da Saúde na Educação Básica e a Licenciatura em Enfermagem. São Paulo: Iglu, 74-95.
Oliveira-Campos, M., Nunes, ML, Madeira, F. C., Santos, M. G., Bregmann, S. R., Malta, D. C. Giatti, L., Barreto, S. M. (2014). Comportamento sexual em adolescentes brasileiros, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE 2012). Revista Brasileira Epidemiologia, 25(17), 116-130.
Oliveira, P. R. (2013). O papel do enfermeiro no processo educativo em saúde na educação infantil: concepções de educadores e enfermeiros. Dissertação de Mestrado. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, Brasil.
Rasche, A. S. & Santos, M. S. S. (2013). Enfermagem Escolar e sua Especialização: uma nova ou antiga atividade. Revista Brasileira de Enfermagem, 66(4), 607-610.
Resolução CNE/CES nº 3, de 7 dezembro 2001. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Brasília, DF. Recuperado em 1 dezembro 2017, de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf
Souza, M. M., Munari, D. B., Souza, S. M. B., Esperidião, E. & Medeiros, M. (2010). Qualificação de Professores do Ensino Básico para Educação Sexual por meio da Pesquisa-Ação. Ciência, Cuidado e Saúde, 9(1), 91-98.
Vigotski, L. S. (2014). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Silva, M. A. I., Pereira, B., Mendonca, D., Nunes, B., Oliveira, W. A. (2013). The involvement of girls and boys with bullying: an analysis of gender differences. International Journal of Environmental Research and Public Health, 10(12), 68206831.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).