332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4137Keywords:
Continuing education, Science teaching, Comic booksAbstract
The present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel (org). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.
AMARILHA, Marly (Coord.). O ensino da literatura infantil da 1ª Ã 5ª séries do 1º grau nas escolas da rede estadual do Rio Grande do Norte: Relatório final. Natal: CNPq/UFRN/Departamento de Educação, 1994.
CARVALHO, Letícia dos Santos. Ensinar ciências com quadrinhos: que história é essa? 105f. 2007. Monografia (Graduação em Pedagogia) ”“ Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007.
CHALMERS, Alan. A fabricação da Ciência. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: UNESP, 1999.
CONTRERAS, José Domingo. La investigacíon em la acción. Tema del Mês. Cuadernos de Pedagogia, 224, p. 7-19, abril, 1994.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção; Tradução de Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das letras, 1994.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pesquisa-ação e prática docente: articulações possíveis. In: PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pesquisa em educação: Possibilidades investigativas e formativas da pesquisa-ação. São Paulo: Edições Loyola, 2008, p. 103-138, v.1.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 45-79.
GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Formação de professores de Ciências. Tradução de Sandra Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2006.
GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1990.
GONÇALVEZ, Rosilena; MACHADO, Deusana Maria. Cómics: investigación de conceptos y de términos paleontológicos, y uso como recurso didáctico en la educación primaria. Enseñanza de las Ciencias, v. 23, n. 2, p. 263-274, 2005.
GRAVES, Michael; GRAVES, Bonnie. The scaffolding reading experience: a flexible framework for helping students get the most out of text. In: Reading. April, 1995. (Trad. Marly Amarilha, para estudo exclusivo do grupo de pesquisa NEPELC ”“ UFRN).
HIGUCHI, Kasuko Kojima. Super- Homem, Mônica e cia. In: CITELLI, Adilson; CHIAPPINI, Ligia (coord). Aprender e ensinar com textos não escolares. São Paulo: Cortez, 1997, p. 125-154, v. 3.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. ed. São Paulo: Corte, 2009.
KAMEL, Claudia. Ciências e quadrinhos: explorando as potencialidades das histórias como materiais instrucionais. 2006. 113f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Biociências e Saúde), Instituto Oswaldo Cruz ”“ Fiocruz, Rio de Janeiro: 2006.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Construção de saberes disciplinares em Astronomia durante trajetórias formativas de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. In: BASTOS, Fernando; NARDI, Roberto (orgs.). Formação de professores e práticas pedagógicas no ensino de Ciências: contribuições da pesquisa na área. São Paulo: Escrituras editora, 2008, p.235-258.
LEITE, Sérgio Antonio da Silva; COLOMBO, Fabiana Aurora. A voz do sujeito como fonte primária na pesquisa qualitativa: a autoscopia e as entrevistas recorrentes. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHENDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pesquisa em educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: edições Loyola, 2006.
LEODORO, Marcos Pires. Ciência e cultura material: contribuições à educação científica. In: MARTINS, André Ferrer Pinto (org). Física ainda é cultura? São Paulo: Livraria da Física, 2009, p. 211-230.
LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Bachelard: o filósofo da desilusão. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v.13. n.3, dez. 1996.
PÉREZ GÓMEZ. Angel. A função e formação do professor/a no ensino para a compreensão: diferentes perspectivas. In: PÉREZ GÓMEZ. Angel; SACRISTÁN. Juan Gimeno. Compreender e transformar o ensino. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
PIZARRO, Mariana Vaitiekunas. Histórias em quadrinhos e o ensino de Ciências nas séries iniciais: estabelecendo relações para o ensino de conteúdos curriculares procedimentais, 2009. 188f. Dissertação (Mestre em Educação para a Ciência) - UNESP, Faculdade de Ciências, Bauru, 2009.
ROSA, Maria Inês Petrucci. Investigação e ensino: articulações e possibilidades na formação de professores de Ciências. Ijuí: Unijuí, 2004.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SOUSA, Mauricio de. Astronauta em: O colecionador de estrelas parte I. In: Mônica. São Paulo: Globo. n. 156, out. 1999.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Os quadrinhos (oficialmente) na escola: dos PCN ao PNBE. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo (orgs). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática, São Paulo: Contexto, 2009, p.09-43.
WEISSMANN, Hilda. O que ensinam os professores quando ensinam ciências naturais e o que dizem querer ensinar. In: WEISSMANN, Hilda (org.). Didática das Ciências naturais: Contribuições e Reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 31-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).