Dance and people with disabilities in Brazilian journals of Physical Education (1979-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202240833

Keywords:

Dance, Disability, People with disability, Education, Physical Education

Abstract

The aim is to analyze, through a systematic literature review, the meanings attributed by the production of knowledge in Physical Education (PE) about dance and people with disabilities between 1979 and 2019. The research is justified because it is a dissident topic in PE, considering that a series of social and political investments in the field of inclusion have taken place. The aim is to know which aspects, about dance and disability, have generated investigative interest in the PE area, with this, 25 articles are part of the sample described and analyzed. It is concluded that there is low production in the area, in a non-school aspect, with greater evidence for dance and physical disability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Gomes de Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Especialista em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) (2018). Mestranda em Educação pela UFJF. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa Corpo, Cultura e Diferença. E-mail: biag28@gmail.com

Neil Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2014). Professor Adjunto da Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Juiz de Fora. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Corpo, Cultura e Diferença. E-mail: neilfranco010.hotmail.com

References

Alves, F. R. F., Gil, F. C. M., Cataldi, C. L., Paula, O. R. de, & Ferreira, E. L. (2012). Proposta metodológica de dança para crianças com deficiência intelectual. Revista Conexões, 10(3). https://doi.org/10.20396/conex.v10i3.8637650

Barreto, M. A., Paula, O. R., & Ferreira, E. L. (2010). Estudo das variáveis motoras em atletas da Dança Esportiva em Cadeira de Rodas. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 18(2), 6-10. https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/1850

Boato, E. M., Sampaio, T. M. V., Campos, M. C., Diniz, S. V., & Albuquerque, A. P. (2014). Expressão corporal/dança para autistas: um estudo de caso. Revista Pensar a Prática, 17(1), 50-65. https://doi.org/10.5216/rpp.v17i1.17904

Bracht, V. (1999). A Constituição das Teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, 19(48), 69-88. https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005

Brasil. (1993). Plano Decenal de Educação para todos (PDEPT). Ministério da Educação e do Esporte. http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=28087

Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da Educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) (Educação Física). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf

Brasil. (2014). Lei 13.005 de 25 de junho de 2014 (Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

Brasil. (2015). Lei 13.146 de 06 de Julho de 2015 (Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Brasil. (2016). Lei 13.278 2 de maio de 2016 (Fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13278.htm

Candau, V. M. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, 15(57), 45-185. https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005

Cazé, C. M. de J. O., & Oliveira, A. da S. (2008). Dança além da visão: possibilidades do corpo cego. Revista Pensar a Prática, 11(3), 293-302. https://doi.org/10.5216/rpp.v11i3.3592

Coletivo de Autores. (1992). Metodologia do Ensino de Educação Física. Cortez.

Confederação Brasileira de Dança Esportiva em Cadeira de Rodas (CBDCR). (2021). Nossa História. Confederação Brasileira de dança Esportiva em Cadeira de Rodas. https://www.cbdcr.org.br/wordpress/cbdcr/nossa-historia

Declaração de Salamanca (DS). (1994) Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf

Declaração Mundial sobre Educação para todos (DMSEPT). (1990) Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. https://educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/dwnld/educacao_basica/educacao%20infantil/legislacao/declaracao_mundial_sobre_educacao_para_todos.pdf

Ferreira, E. L. (2000). O sentido do sentir: corpos dançantes em cadeira de rodas. Revista Conexões, 0(4), 89-98. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8638065

Ferreira, E. L., & Ferreira, M. B. (2004). A possibilidade do movimento corporal na dança em cadeira de rodas. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 12(4), 13-17. https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/580

Figueiredo, V. M. C. de, Tavares, M. da C. G. C. F. & Venâncio, S. (1999a). Olhar para o corpo que dança - um sentido para a pessoa portadora de deficiência visual. Movimento Revista de Educação Física, 5(11), 65-73. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2487

Figueiredo, V. M. C. de, Tavares, M. da C. G. C. F. & Venâncio, S. (1999b). Uma reflexão sobre a pessoa portadora de deficiência visual e a dança. Motrivivência Revista de Educação Física, 12, 214-220. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/14477

Flores, M. I., & Bankoff, A. D. P. (2009). Influência da dança expressiva sobre o equilíbrio corporal em portadores com síndrome de down. Revista Conexões, 8(3), 35-46. https://doi.org/10.20396/conex.v8i3.8637726

Franco, N., & Ferreira, N. V. C. (2016). Evolução da Dança no contexto histórico: aproximações iniciais com o tema. Repertório: Teatro & Dança, 26, 266-272. https://doi.org/10.9771/r.v0i0.17476

Freitas, M. do C. R. & Tolocka, R. E. (2005). Desvendando as emoções da Dança Esportiva em Cadeira de Rodas. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 13(4), 41-46. https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/657

Furlan, S., Moreira, V. A. V., & Rodrigues, G. M. (2008). Esquema corporal em indivíduos com síndrome de down: uma análise através da dança. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, 7(3), 235-243. http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1621

Gehres, A. D. F., Bonetto, P. X. R., & Neira, M. G. (2020). Os corpos das danças no currículo cultural de educação física. Educação em Revista, 36. https://doi.org/10.1590/0102-4698219772

Gomes, F. P., & Araújo, R. M. de. (2005). Pesquisa Quanti-Qualitativa em Administração: uma visão holística do objeto em estudo. Seminários em Administração, 8. http://sistema.semead.com.br/8semead/resultado/trabalhosPDF/152.pdf

Lacerda, L. (2020). Inclusão Total e Educação Inclusiva. Luna Aba. https://lunaaba.com.br/wp-content/uploads/2021/12/Inclusao-Total-e-Educacao-Inclusiva-MATERIAL-DE-APOIO-ED.-1.pdf

Lopes, K. F., & Araújo, P. F. de. (2009). Proposta de ensino de sapateado para crianças surdas. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 17(1). https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/971

Lopes, K. F., & Araújo, P. F. de. (2015). Contato, improvisão e interação: A dança entre mães e filhos com deficiência. Revista Pensar a Prática, 18(1). https://doi.org/10.5216/rpp.v18i1.25748

Lopes, K. F., Carvalho, C. L. de, Araújo, P. F. de, & Moysés, M. A. A. (2019). A dança e a expressão corporal como mediadores no processo de ensino-aprendizagem de crianças com deficiência intelectual e transtornos de aprendizagem. Revista Pensar a Prática, 22. https://doi.org/10.5216/rpp.v22.49194

Machado, T. da S., & Bracht, V. (2016). O impacto do movimento renovador da educação física nas identidades docentes: uma leitura a partir da "teoria do reconhecimento" de Axel Honneth. Movimento Revista de Educação Física, 22(3), 849-860. https://doi.org/10.22456/1982-8918.60228

Maia, A. V., & Boff, S. R. (2008). A influência da dança no desenvolvimento da coordenação motora em crianças com síndrome de down. Revista Conexões, 6, 144-154. https://doi.org/10.20396/conex.v6i0.8637820

Mattos, M. G., Rossetto Junior, A. J., & Rabinovich, S. B. (2008). Metodologia da pesquisa em educação fisica: construindo sua monografia, artigos e projetos (4º Edição). Phorte.

Mauerberg-deCastro, E. (2005). Atividade física adaptada. Tecmedd.

Mazzotta, M. J. S. (2011). Educação Especial no Brasil: História e políticas públicas. Cortez.

Oliveira, F. R. da S. e, Lopes, K. F., Carvalho, C. L. & Araújo, P. F. de. (2019). A visão da pessoa com deficiência por crianças sem deficiência entremeada pela dança: um encontro de possibilidades. Motrivivência Revista de Educação Física, 31(59). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57877

Paula, O. R. de, Marins, J. C. B., Cataldi, C. L., & Ferreira, E. L. (2011). Carga física da dança esportiva em cadeira de rodas. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 19(1), 11-19. https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/1903/1846

Peres, M. S., Mello, F., & Gonçalves, C. A. (2007). Efeitos da dança em cadeira de rodas no controle de movimentos de tronco em paraplégicos. Revista Arquivos em Movimento, 3(2), 56-66. https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9099/7229

Revista Brasileira de Ciências do Esporte (RBCE). (2021). Sobre o Histórico. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. https://www.scielo.br/journal/rbce/about/#about

Rigo, L. C., Castro, F. B. De, & Kunz, E. (2019). O se-movimentar na dança em cadeira de rodas. Revista Pensar a Prática, 22. https://doi.org/10.5216/rpp.v22.54588

Rossi, P. & Munster, M. D. (2013). Dança e deficiência: uma revisão bibliográfica em teses e dissertações nacionais. Movimento Revista de Educação Física, 19(4), 181-205. https://doi.org/10.22456/1982-8918.39132

Rother, E. T. (2007). Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista Enfermagem, 20(2). https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

Santiago, B. G., & Franco, N. (2015). Dança na Revista Brasileira de Ciências do Esporte (1979-2014). Motrivivência, 27(45), 189-208. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p189

Santos, R. C. & Figueiredo, V. M. C. (2003). Dança e inclusão no contexto escolar, um diálogo possível. Revista Pensar a Prática, 6, 107-116. https://doi.org/10.5216/rpp.v6i0.16052

Santos, R. F. dos, Gutierrez, G. L., & Roble, O. J. (2019). Dança para pessoas com deficiência: um possível elemento de transformação pessoal e social. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, 41(3), 271-276. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.029

Severo, J. L. R. de L. (2015). Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 96(244), 561-576. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/345513545

Sidone, O. J. G., Haddad, E. A. & Mena-Chalco, J. P. (2016). A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. Transinformação, 28(1), 15-31. https://doi.org/10.1590/2318-08892016002800002

Silva, F., Carvalho, B. A. & Neto, A. R. M. (2009). Dança em Cadeira de Rodas e paralisia cerebral: estudo de caso da menina Laura. Revista Conexões, 7(1), 121-134. https://doi.org/10.20396/conex.v7i1.8637789

Sousa, N. C. P. de, Hunger, D. A. C. F. & Caramaschi, S. (2010). A Dança na Escola: um sério problema a ser resolvido. Motriz Revista de Educação Física, 16(2), 496-505. https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p496

Vieira, A. I., & Tavares, M. da C. G. C. F. (1997). A dança e os indivíduos portadores de lesão medular. Motrivivência Revista de Educação Física, 10, 209-212. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/5012

Zaniboni, L., & Rodrigues , J. A. (2013). Dança de salão inclusão social e realização pessoal. Revista Conexões, 11(2), 223-239. https://doi.org/10.20396/conex.v11i2.8637625

Published

2022-04-11

How to Cite

de Souza, B. G., & Franco, N. (2022). Dance and people with disabilities in Brazilian journals of Physical Education (1979-2019). Linhas Críticas, 28, e40833. https://doi.org/10.26512/lc28202240833

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.