Methodological options for the use of grammar learning strategies by Mozambican university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.43844

Keywords:

Grammar learning strategies, Teaching models of learning strategies, Portuguese as a non-mother language

Abstract

Learning strategies are, in general, cognitive enterprises that help learners of a non-mother language (NML) to acquire this linguistic system. The present study, inspired by Pawlak (2018), assesses the degree of use of grammar learning strategies in 30 Mozambican university students, in the year 2021, based on an inquiry grouping grammar acquisition instances/strategies. In the end, the study argues that the majority surveyed population applies grammar learning strategies, proposing methodological options for the minority of learners of Portuguese as a NML who are unaware of their applicability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Ernesto, Universidade Eduardo Mondlane

Nelson Ernesto possui Licenciatura em Linguística na Universidade Eduardo Mondlane, Mestrado em Ensino do Português como Língua Segunda e Estrangeira na Universidade Nova de Lisboa (Lisboa-Portugal) e Doutorado em Estudos Portugueses, na especialidade do Ensino do Português, também na Universidade Nova de Lisboa. Atuou como Leitor de Português na Universidade do Zimabbué (2007-2014) e na University of Cape Town(África do Sul) (2015-2016). Atualmente é professor efetivo da Universidade Eduardo Mondlane.

References

ARANA, A. R. de A.; KLEBIS, A. B. S. O. A importância do incentivo à leitura para o processo de formação do aluno. In: EDUCERE – Congresso Nacional de Educação, 12., 2015, Curitiba. Anais… Curitiba, 2015, p. 26669-26686.

BIGGS, J.; KEMBER, D.; LEUNG, D. Y. The revised two-factor study process questionnaire: R-SPQ-2F. The British Journal of Educational Psychology, v. 71, p. 133-149, Mar. 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1348/000709901158433. Acesso em: 20 jun. 2022.

BOURKE, J. M. A rough guide to language awareness. English Teaching Forum, v. 46, n. 1, p. 12-21, 2008.

COHEN, A. D. Strategies in learning and using a second language. New York: Longman, 1998.

COHEN, A. D.; MACARO, E. Introduction. In: COHEN, A. D.; MACARO, E. (Eds.). Language learner strategies: thirty years of research and practice. Oxford, UK: Oxford University Press, 2007. p. 1-12.

CHAMOT, A. U. Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, v. 1, n. 1, p. 14-26, 2004.

CHASTAIN, K. Developing second language skills: theory and practice. 3 ed. San Diego: Harcourt Brace Javanovich, 1988.

DARROZ, L. M.; TREVISAN, T. L.; ROSA, C. T. W. Estratégias de aprendizagem: caminhos para o sucesso escolar. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 93-109, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5473. Acesso em: 20 jun. 2022.

DAVIS, C.; NUNES, M.; NUNES, C. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, p. 205-230, 2005.

DOLE, J. A.; NOKES, J. D.; DRITS, D. Cognitive strategy instruction. In: DUFFY, G. G.; ISRAEL, S. E. (Eds.). Handbook of research on reading comprehension. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2009. p. 1-59.

ELLIS, R. The study of second language acquisition. Oxford, UK: Oxford University Press, 1994.

ELLIS, R. Investigating form-focused instruction. In: ELLIS, R. (Ed.). Form focused instruction in second language learning. Oxford, UK: Wiley-Blackwell; Oxford University Press, 2001. p. 1-46.

ELLIS, R.; LOEWEN, S.; BASTURKMEN, H. Disentangling focus on form: a response to Sheen and O’Neill (2005). Applied Linguistics, v. 27, p. 135-141, 2006.

ERNESTO, N. M. Ensino estratégico da gramática na aula de Português Língua Não Materna. 2015. 330 f. Tese (Doutorado em Estudos do Português) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015.

ERNESTO, N. M. Abordagem comunicativa na aprendizagem da gramática na aula de português Língua Não Materna: um estudo de caso. Revista X, v. 1, p. 138-159, 2016.

GRENFELL, M.; HARRIS, V. Modern languages and learning strategies: in theory and practice. London: Routledge, 1999.

LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and principles in language teaching. 2 ed. Oxford, UK: Oxford University Press, 2000.

LIU, J. Language learning strategies and its training model. International Education Studies, v. 3, p. 100-104, 2010.

MENDES, M. B. S. A aprendizagem cooperativa ao serviço de uma interação significativa na aula de PLE – nível A1.2. 2018. 92 f. Dissertação (Mestrado em Português Língua Segunda/Língua Estrangeira) – Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 2018.

McGUIRE, S. Y.; McGUIRE, S. Teach students how to learn: strategies you can incorporate in any course to improve student metacognition, study skills, and motivation. Sterling, Virginia: Stylus Publishing, LLC, 2016.

MOREIRA, A E. C. A importância do ensino das estratégias de aprendizagens aos alunos do ensino fundamental. In: EDUCERE – Congresso Nacional de Educação, 12., 2015, Curitiba. Anais… Curitiba, 2015, p. 3216-3228.

O’MALLEY, J. M.; CHAMOT, A. U. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1990.

OXFORD, R. Language learning strategies: what every teacher should know. New York: Newbury House Publishers, 1990.

PARADOWSKI, M. B. Unity of formal instruction and focus on form in language teaching: exploring the L1/L2 interface: A study of Polish Advanced EFL Learners. Institute of English studies, University of Warsaw, p. 64-85, 2007.

PAWLAK, M. Grammar Learning Strategy Inventory (GLSI): another look. Studies in Second Language Learning and Teaching, n. 8, p. 351-379, 2018. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1183951.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

PURPURA, J. E. Learner strategy use and performance on language tests: a structural equation modeling approach. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. S. Approaches and methods in language teaching. New York: Cambridge University Press, 2000.

ROSÁRIO, P. et al. Transcultural analysis of the effectiveness of a program to promote self-regulated learning in Mozambique, Chile, Portugal, and Spain. Higher Education Research & Development, v. 34, n. 1, p. 173-187, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1080/07294360.2014.935932. Acesso em: 20 jun. 2022.

RUBIN, J. Learner strategies: theoretical assumptions, research history and typology. In: WENDEN, A.; RUBIN, D. (Ed.). Learner strategies in language learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1987. p. 15-30.

TEIXEIRA, H. O que é aprendizagem?: ciências da aprendizagem, 10 de novembro de 2015. Disponível em: http://www.helioteixeira.org/ciencias-da-aprendizagem/o-que-e-aprendizagem/. Acesso em: 20 jun. 2022.

TEIXEIRA, C. S.; SANTOS, L. W. Ensino de gramática: abordagens, problemas e propostas. In: CNLF, 9., 2005, Rio de Janeiro. Cadernos do CNLF… Rio de Janeiro: CIFEFIL, v. IX, n. 5, 2005, p. 97-106.

WENDEN, A. A literature review: the process of intervention. Language Learning, n. 33, p. 103-121, 1983.

WENDEN, A.; RUBIN, J. Learner strategies in language learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1987.

Published

2022-12-31

How to Cite

Ernesto, N. (2022). Methodological options for the use of grammar learning strategies by Mozambican university students. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG8. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.43844

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.