Introduction to special issue: Translanguaging and critical language education in a (post)pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v22i1.39388Keywords:
critical language education, TranslanguagingAbstract
In the context of the Covid-19 pandemic, the cultural diversity and social inequality present in Brazil are highlighted, above all, in educational practices, especially in language education, which is the focus of this Dossier. In this way, the value of acknowledging multiculturalism is highlighted. It is a historical construction, the result of a process of struggle and social struggle, not being, therefore, a natural, spontaneous phenomenon, since it represents the democratic coexistence of different cultures in the same social space (FREIRE, 2014). Therefore, it is important to broaden reflections on Translanguaging, in order to understand it as an action of resistance to the ideologies that reproduce discrimination and a way of building democratic attitudes that enable humanized social coexistence between different cultures and repertoires (CANAGARAJAH, 2013 ; GARCÍA, 2009; GARCÍA; WEI, 2014; MAKALELA, 2016; ROCHA; MACIEL, 2015).
Downloads
References
CANAGARAJAH, S. Translingual practice. New York: Routledge, 2013.
FREIRE, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido (Pedagogy of hope: a reencounter with the Pedagogy of the oppressed) (21st ed.). Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st century: a global perspective. Maiden, MA: Wiley-Blackwell, NJ: Blackwell, 2009.
GARCÍA, O.; SYLVAN, C. E. Pedagogies and practices in multilingual classrooms: singularities in pluralities. The Modern Language Journal, v. 95, n. 3, 2011.
GARCÍA, O.; WEI, L. Language, bilingualism and education. In: _____. Translanguaging: language, bilingualism and education. London: Palgrave Macmillan, 2014. p. 46-62.
MAKALELA, L. Ubuntu translanguaging: an alternative framework for complex multilingual encounters. Southern African Linguistics and Applied Language Studies, v. 3, n. 3, p. 187-196, 2016.
MAKALELA, L.; SILVA, K. A. da. Translanguaging and language policy in the Global South: introductory notes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 23, n. 1, 2023, e33203. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-6398202333203. Acesso em: 19 jun. 2023.
ROCHA, C. H. Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue. D.E.L.T.A., v. 35, n. 4, p. 1-39, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350403. Acesso em: 19 jun. 2023.
ROCHA, C. H., MACIEL, R. F. Ensino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorias bakhtinianas. D.E.L.T.A., v. 31, n. 2, p. 411-445, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4450437081883001191. Acesso em: 19 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.