Peer assessment and young English language learners

Authors

  • Thais Rossafa Tavares Balbino Universidade Estadual de Londrina
  • Juliana Reichert Assunção Tonelli Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i2.38980

Keywords:

Peer-assessment, English for children, Assessment for learning

Abstract

Research in assessment for learning in the area of foreign language teaching for children in Brazil are moving forward very slowly (QUEVEDO-CAMARGO; SCARAMUCCI, 2018). Consequently, teachers’ assessment literacy is also insufficient given the circumstances of the increase of foreign language teaching for children from the first years of elementary school (TONELLI; QUEVEDO-CAMARGO, 2019). With that in mind, the objective of this study is to present the conceptions of assessment for learning and peer assessment and how they connect to each other. Yet, it is indicated the strengths and weaknesses from using the “Two stars and a wish” peer assessment in the Language Lab from a university from the north of Paraná State context, through a practical example applied in 2021remotely during the pandemics of Coronavirus. Lastly, I indicate suggestions to solve found problems.

Keywords: Peer-assessment; English for children; Assessment for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, B. Avaliação na produção oral de língua estrangeira para crianças: uma proposta de acompanhamento do processo de aprendizagem. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

BROADFOOT,P.; DAUGHERTY, R; GARDNER, J.; HARLEN, W.; JAMES, M.; STOBART, G. Assessment for learning: 10 principles. [s.l.]: Assessment Reform Group, 2002.

BUENO, B. A. G. Chameleon: o jogo de tabuleiro como instrumento de avaliação para a aprendizagem de língua inglesa por crianças. 2020. 105 fls. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2020.

CUNHA, L. S. Um retrato da avaliação no ensino de língua inglesa para crianças. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras: Inglês) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

KIRKGÖZ, Y. Fostering young learners’ listening and speaking skills. In: GARTON, Sue; COPLAND, Fiona. (Org.). The Routledge handbook of teaching English to young learners. London and New York: Routledge, 2019. p. 171-187.

LU, J.; LAW, N. Online peer assessment: effects of cognitive and affective feedback. Instr Sci, v. 40, p. 257-275, 2012. Disponível em: 10.1007/s11251-011-9177-2.pdf (springer.com)

MORAES, I. T.; BATISTA, E. G. Letramento em avaliação para professores de línguas estrangeiras para crianças: orientações teórico-práticas. Horizontes de Linguísitca Aplicada, ano 19, n. 2, p. 15-42, 2020.

NIKOLOV, M. Assessing young learners of English: global and local perspectives. Coleção Educational Linguistics, vol. 25. Cham, Switzerland: Springer International Publishing, 2016.

O’DONNELL, A. M.; TOPPING, K. Peers assessing peers: possibilities and problems. In: TOPPING, K.; EHLY, S. (Orgs.). The Routledge handbook of peer-assisted learning. London and New York: Routledge, 1998. p. 255-274.

PÁDUA, L. S. O portfólio como instrumento avaliativo no ensino-aprendizagem de língua inglesa para crianças. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

PIAGET, J. The language and thought of the child. London: Kegan Paul, Trench & Trubner, 1926.

SARKER, M. F. Zone of proximal development. International Journal of Advancements in Research & Technology, v. 8, n. 1, 2019.

SPILLER, D. Assessment matters: self-assessment and peer assessment. Hamilton, NZ: The University of Waikato, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/9882320/Assessment_Matters_Self_Assessment_and_Peer_Assessment_Teaching_Development_W%C4%81hanga_Whakapakari_Ako_Assessment_Matters_Self_Assessment_and_Peer_Assessment_Introduction

TONELLI, J. R. A.; QUEVEDO-CAMARGO, G. P. Saberes necessários ao professor para avaliar a aprendizagem de crianças na sala de aula de línguas estrangeiras. Fólio, Vitória da Conquista, v. 11, n. 1, p. 583-607, 2019.

TOPPING, K. J. Using peer assessment to inspire reflection and learning. Student Assessment for Educators Series. New York, London: Routledge, 2018.

WILIAM, D.; THOMPSON, M. Integrating assessment with learning: what will it take to make it work? In: DWYER, Carol Anne. The future of assessment: shaping teaching and learning. 1 ed. New York, London: Routledge, 2008. p. 53-82.

WILIAM, D. What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, v. 37, p. 3-14, 2011.

ZIMMERMAN, B. J. A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Education Psychology, v. 81, 1989.

Published

2021-11-22

How to Cite

Rossafa Tavares Balbino, T., & Reichert Assunção Tonelli, J. . (2021). Peer assessment and young English language learners. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(2), AG3. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i2.38980