English as a Lingua Franca (ELF) and translanguaging in emergency remote education implemented by means of digital tools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.37559

Keywords:

English as a Lingua Franca, Translanguaging, Orality, Public school, Storytelling

Abstract

The Covid-19 pandemic imposed the need to articulate educational practices that would deliver education to students even outside schools. This new system of remote teaching was made possible with the help of ICTs and their digital tools. With the implementation of BNCC and the emergency remote education, English language teachers found themselves trying to adapt their practices to both digital tools and to the ELF perspective. In response to this new reality, the objectives of this study are: i) to share an English language class implemented in the first five grades of two elementary schools during remote emergency teaching with a focus on developing a translanguaging practice with students through ICTs and ii) reflecting on the results produced by this class in the light of ELF studies. The reflections point out that the concepts of ELF and translanguaging can be fruitful for the public school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziella Pavei Peruch Rosso, Secretaria Municipal de Educação de Forquilhinha

Doutora em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Professora alfabetizadora efetiva da Secretaria de Educação do Município de Forquilhinha

Liviã Gonçalves Rocha Pasini, SMED de Forquilhinha - SC

Professora pedagoga efetiva da SMED de Forquilhinha.

Especialista em Alfabetização, Letramento e Gestão Escolar e em Supervisão, Orientação e Administração, todos pelo Centro Universitario Leonardo Da Vinci

References

AMORIN, M. A. A linguística aplicada e os estudos brasileiros: (inter)relações teórico-metodológicas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 17, n. 1, p. 1-30, 2017.

(ANIMATED Read-Aloud) “I Like and I Don’t Like”. [S.I. s.n.], 2019. 1 vídeo (2:15 min). Publicado pelo canal Joshy’s Storytime. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nE8ttvPACeg&t=29s. Acesso em: 10 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Resolução n. 510 de 7 de abril de 2016. Brasília: Conselho Nacional de Saúde, 2016.

EL KADRI, M.; GIMENEZ, T. Formando professores de inglês para o contexto do inglês como língua franca. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 35, n. 2, p. 125-133, 2013.

FINARDI, K. Tecnologia e metodologia no ensino de inglês: impactos da globalização e da internacionalização. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 66, p. 239-282, jan./jun., 2014.

FINARDI, K.; PREBIANCA, G. Políticas linguísticas, internacionalização, novas tecnologias e formação docente: um estudo de caso sobre o curso de Letras Inglês em uma universidade federal. Leitura, n. 53, p. 129-154, jan./jun. 2014.

FLUMINHAN, C. S.; MURGO, C. S.; FLUMINHAN, A. O feedback como ferramenta avaliativa e motivadora no processo de aquisição de língua estrangeira. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 19, n. 2, p. 43-58, 2018.

FORQUILHINHA, Secretaria Municipal de Educação. Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Forquilhinha, 313 p., 2020.

GARCÍA, O.; LIN, A. Bilingual and multilingual education. Encyclopedia of Language and Education. 3. ed. Cham: Springer, 2017.

GARCÍA, O.; WEI, L. Translanguaging: language, bilingualism and education. London: Palgrave Macmillan, 2014.

JENKINS, J. Repositioning English and multilingualism as a lingua franca. Englishes in Practice, v. 2, n. 3, p. 49-85, 2015.

JENKINS, J. English as a lingua franca: attitude and identity. Oxford: OUP, 2007.

JUDD, E.; TAN, L.; WALBERG, H. Teaching additional languages. Brussels: International Academy of Education, 2001.

KOHN, K. Towards the reconciliation of ELF and EFL: theoretical issues and pedagogical challenges. In: SIFAKIS, N.; TSANTILA, N. (Org.). English as a Lingua Franca for EFL Contexts. p. 32-49. Bristol: Multilingual Matters, 2019.

LIMA, J. H. G.; DELLAGNELO, A. C. K. A BNCC e o Inglês como Língua Franca (ILF): consolidando saberes. In: SANTANA; W. K. F.; SILVEIRA, E. L. (Org.). Educação, linguagens e ensino: saberes interconstitutivos, v. 2. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/site/educacao-linguagens-e-ensino-saberes-interconstitutivos-vol-2/. Acesso em: 16 abr. 2021.

LIMA, J. H. G; SAVIO, G.; ROSSO, G. P. P. Inglês como Língua Franca (ILF) e o ensino-aprendizagem de língua inglesa em tempos de ensino remoto: um relato de caso aplicado ao ensino fundamental 1. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 269-282, set./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18346.

MASON, B.; BRUNING, R. Providing feedback in computer-based instruction: what the research tell us. CLASS Research Report, n. 9. Center for Instructional Innovation, University of Nebraska-Lincoln, 2001. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/247291218_Providing_Feedback_in_Computer-based_Instruction_What_the_Research_Tells_Us. Acesso em: 14 fev. 2021.

MENEZES, V. #ENSINOPANDÊMICO: uma reflexão ou dica por dia. São Paulo: Parábola, 2020. Disponível em: https://www.dropbox.com/s/5ksemble8c5380r/Ebookensinopandemico.pdf?dl=0. Acesso em: 7 fev. 2021.

MENEZES, V. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista da Abralin, v. 18, n. 1, ago. 2019.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 26 jul. 2021.

MORO, F. F. Protótipo de um Chatbot para auxiliar o professor na utilização do sistema tutor inteligente Mazk. 2019, 133 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Informação e Comunicação), Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2019.

ROJO, R. (Re)pensar os multiletramentos na pandemia. In: RIBEIRO, A. E.; VECCHIO, P. M. (Org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020. p. 40-43. Disponível em: https://www.dropbox.com/s/iempthp58c46oyv/Tecnologias_digitais_e_escola.pdf?dl=0. Acesso em: 7 fev. 2021.

SAE DIGITAL. O processo de formação leitora na escola. s.d. Disponível em: https://sae.digital/o-processo-de-formacao-leitora-na-escola/. Acesso em: 27 jun. 2021.

SANTOS, L. M. Mas que prática social é esta? Diferentes acepções e implicações para o ensino de línguas. 2020. 135 f. Dissertação (Mestrado em Linguística), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.

SEIDLHOFER, B. Understanding english as a lingua franca. Oxford: OUP, 2011.

SEMANA 14 1 ANO1. [S.I.:s.n.], 2020. 1 vídeo (9:33 min). Publicado pelo canal Teacher Jane. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=V3-zmkS7qpY&feature=emb_title. Acesso em: 11 fev. 2021.

SEMANA 14 1 ANO INTRO. [S.I.:s.n.], 2020. 1 vídeo (8:21 min). Publicado pelo canal Teacher Jane. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=i7ThYSyx_bs&feature=emb_title. Acesso em: 11 fev. 2021.

SIQUEIRA, D. S.; SOUZA, J. Inglês como língua franca e a esquizofrenia do professor. Estudos Linguísticos e Literários, n. 50, p. 31-64, 2014.

SIFAKIS, N. ELF awareness as an opportunity for change: a transformative perspective for ESOL teacher education. Journal of English as a Lingua Franca, v. 3, p. 317-335, 2014.

SOUZA, L. O.; BERNARDINO, A. D. A contação de histórias como estratégia pedagógica na educação infantil e ensino fundamental. Educere Et Educare, v. 6, n. 12, p. 235-249, jul./dez. 2011.

TUMOLO, C. Histórias digitais como recurso para ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Revista Estudos Anglo Americanos, n. 43, p. 101-117, 2015.

TUMOLO, C. Recursos digitais e aprendizagens de inglês como língua estrangeira. Ilha do Desterro, n. 66, p. 203-238, jan./jun. 2014.

VALERIANO, E. C. O sistema tutor inteligente Mazk no processo de ensino e aprendizagem do pré-escolar e ensino fundamental 1. 2019, 123 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Informação e Comunicação), Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2019.

VIGOTSKI, L. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WEI, L. Translanguaging as a practical theory of language. Applied Linguistics, v. 39, n. 1, p. 9-30, 2017.

Published

2021-07-12

How to Cite

Lima, J. H. G. de, Rosso, G. P. P. ., & Pasini, L. G. R. . (2021). English as a Lingua Franca (ELF) and translanguaging in emergency remote education implemented by means of digital tools. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(1), DT5. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.37559

Issue

Section

Dossier: Language teaching in times of crisis

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.