The effect of critical suggestions for the redesign of pre-service teachers’ didactic materials

Authors

  • Philipe Pereira Borba de Araújo UFPB
  • Marco Antônio Margarido Costa UFCG

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.27686

Keywords:

Collaboration, Teacher training, Teaching materials

Abstract

This article aims to analyze the impact of suggestions made in a dialogic-critical collaboration context in the classroom for the re-elaboration of didactic materials produced by pre-service teachers. This paper brings to discussion the results of an intervention research carried out in an undergraduate degree in an English Bachelor of a federal university of the Northeast Region of Brazil. The analysis, supported by the concepts of mediation and collaboration under the light of the Activity Theory, showed marks of collaboration in the suggestions, allowing them to be analysed as a mediation tool in the Vygotskian perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Maria L. C. V. O. A repetição como elemento condutor do tópico discursivo. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, n. 2, p. 179-204, 1998. Disponível em: https://bit.ly/2LSoqd5 . Acesso em: 23 maio 2020.

ARAÚJO, Philipe P. B. O diálogo crítico colaborativo na formação de professores: ambivalências na representação da identidade docente na produção de materiais didáticos. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) ”“ Unidade Acadêmica de Letras, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2018. Disponível em: https://bit.ly/36qjCW3. Acesso em: 23 maio 2020.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Entrevista com Zygmunt Bauman. Tempo Social, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 301-325, 2004. Disponível em: https://bit.ly/3d9hTXm . Acesso em: 23 maio 2020.

BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

ENGESTRÖM, Yrjö. Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, v. 14, n. 1, p. 133-156, 2001. Disponível em: http://bit.ly/2odRoXn . Acesso em: 19 out. 2019.

GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HASHIM, Nor H.; JONES, M. L. Activity theory: a framework for qualitative analysis. In: 4th International qualitative research convention. Anais… Malaysia: PJ Hilton, 2007. Disponível em: https://bit.ly/3eaqjht . Acesso em: 23 maio 2020.

JOHN-STEINER, Vera. Creative collaboration. Oxford: University Press, 2000.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Learning by design. Melbourne: VSIC, Common Ground Publishing Pty Ltd., 2005.

KOCH, Ingedore G. V. A inter-ação pela linguagem. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2000.

LIBERALI, Fernanda C. Argumentação em contexto escolar. Campinas: Pontes, 2013.

LIBERALI, Fernanda C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Campinas: Pontes Editores, 2012.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio. Barueri: Manole, 2005.

MAGALHÃES, Maria C. C. Critical collaborative research: focus on the meaning of collaboration and on mediational tools. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p. 773-797, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2TuCrSI . Acesso em: 23 maio 2020.

MAGALHÃES, Maria C. C. Escolhas teórico-metodológicas em pesquisas com formação de professores: as relações colaborativo-críticas na constituição de educadores. In: MATEUS, Elaine; OLIVEIRA, Nilceia B. Estudos críticos da linguagem e formação de professores/as de línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas: Pontes Editores, 2014. p. 17-48.

MARTINS, Onilza B.; MOSER, Alvino. Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch. Revista Intersaberes, v. 7, n. 13, p. 8-28, jan./jun. 2012. Disponível em: https://bit.ly/3bYZzik . Acesso em: 23 maio 2020.

MOLON, Susana I. Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

NININ, Maria O. G. Da pergunta como ato monológico avaliativo à pergunta como espaço para a expansão dialógica: uma investigação à luz da Linguística Aplicada sobre modos de perguntar. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

PERELMAN, Chaïm; TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

REGO, Teresa C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

SILVA, Daniela M. V. Aprendizagem mediada por signos e a construção de conceitos em uma perspectiva vigotskiana. Educação Pública, v. 17, ed. 8, s. p., 2017. Disponível em: https://bit.ly/2ysvH09 . Acesso em: 23 maio 2020.

SILVA, Marcos A.; CHAVES, Anna L. A. Os elementos modalizadores e a construção da argumentação no interior do gênero resumo acadêmico. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LINGUAGENS E GÊNEROS TEXTUAIS, 4., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Ed. Realize, 2017, s. p. Disponível em: https://bit.ly/2A10PnV . Acesso em: 23 maio 2020.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2020-09-03

How to Cite

Araújo, P. P. B. de, & Costa, M. A. M. . (2020). The effect of critical suggestions for the redesign of pre-service teachers’ didactic materials. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(2), 43–68. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.27686

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 

You may also start an advanced similarity search for this article.