Um estudo de caso sobre o Português como Língua de Herança (PLH) nas cidades de Suzuka e Sakai, Japão
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v16i2.19938Keywords:
Portuguese as a Heritage Language, Beliefs and actions, Brazil-Japan immigrationAbstract
This article is a primer on converting some chapters from the dissertation based on collective case study regarding beliefs and actions of Brazilian immigrants in Japan about ‘Portuguese as a Heritage Language’ (PLH). The research aimed at identifying the participant’s beliefs on learning the PLH and their actions concerning its maintenance, as well as analyzing the relations established among their beliefs and actions on PLH. The theoretical framework that allowed the study was the ‘Heritage Language’ (LH) and PLH studies, as well as the research on beliefs and actions. Therefore, the methodology was the qualitative research carried by interpretative approach, feasible on beliefs contextual research approach and used the following data collection instruments: observations, field notes, semi-structured interviews and mixed written questionnaire. The results showed a close relation between the beliefs and action of the participants in the learning and teaching process of PLH from their children, thereby resulting in common grounds and beam divergences of beliefs on assigning different values and objectives on the LH learning, continuity of study and, finally, the implications of mother’s monolingualism and their children’s bilingualism.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria. H. V. Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2006.
BARCELOS, Ana. M. F. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre o ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F.; ABRAHÃO, M. H. V. (Orgs.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2006. p. 15-42.
KRAMSCH, Claire. J. Language and culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.
LEE, Jin. S.; SHIN, Sarah. J. Korean heritage language education in the United States: the current state, opportunities, and possibilities. Heritage Language Journal, Baltimore County, v. 6, n. 2, p. 153-172,2008.
LICO, Ana. L. Ensino do português como língua de herança: prática e fundamentos. Revista SIPLE, v. 2, n. 1, mai-2011. Disponível em:<http://www.siple.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=177:2- ensino-do-portugues-como-lingua-de-heranca-praticaefundamentos&catid=57:edicao-2&Itemid=92>. Acesso em: 02 nov.2015.
MARCUSCHI, Luiz A. Análise da conversação. São Paulo: Ática,2003.
MENDES, Edleise. Vidas em português: perspectivas culturais e identitárias em contexto de português língua de herança. Revista do Instituto Internacional da Língua Portuguesa, IILP, Cabo Verde, 2012.
MEXT, Ministério da Educação Ciência e Tecnologia. Sobre a situação das línguas estrangeiras em contexto ginasial japonês do ano de 2013 até atualidade. Disponível em:<http://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/detail/__icsFiles/afieldfile/2015/04/09/1323948_03_2.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2016.
MONTRUL, Silvina. Is the heritage language like a second language? Eurosla Yearbook, v. 12, p. 1-29, 2012. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1075/eurosla.12.03mon>. Acesso em: 01 mar. 2016.
MORONI, Andreia; GOMES, Juliana. A. O português como língua de herança hoje e o trabalho da associação de pais de brasileirinhos na Catalunha. Revista de Estudios Brasileños, Salamanca, v. 22, n. 2, p.21-35, 2015.
MOTA, Kátia. S. Aulas de português fora da escola: famílias imigrantes brasileiras, esforços de preservação da língua materna. Cadernos Cedes, Campinas, v. 24, n. 63, p. 149-163, 2004.
VALDÉS, Guadalupe. Heritage language students: profiles and possibilities. In: PEYTON, J.; RANARD, D.; MCGINNIS, S. (Eds.). Heritage languages in America: preserving a national resource. Washington, DC: Center for Applied Linguistics and Delta Systems, 2001. p. 37-77.
YONAHA, Tábata. Q. O PLH no contexto de emigrantes brasileiros no Japão: crenças e ações de mães brasileiras. 2016, 137 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Letras, Universidade de Brasília, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.