Análise retórica de introduções de artigos científicos da área da saúde pública
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v12i1.1238Keywords:
Artigo científico;, Introdução acadêmica;, Organização retórica;, Saúde públicaAbstract
A crescente demanda pela publicação de artigos científicos tem levado pesquisadores a preocuparem-se cada vez mais com a escrita no ambiente acadêmico. Sendo a introdução uma das seções responsáveis pela garantia de publicação do artigo e ainda pela aceitação do trabalho pela comunidade cientifica, merece, assim, especial atenção no momento de sua redação. Dessa forma, esta pesquisa teve como objetivo verificar, por meio da aplicação do Modelo CARS (SWALES, 1990), de que modo introduções de artigos científicos da área da saúde pública são organizadas retoricamente. Foram analisadas as introduções de dez artigos científicos redigidos em língua portuguesa e publicados em revistas indexadas na base de dados Scielo no ano de 2012. Os resultados indicam que a maioria dos artigos adota uma organização retórica das informações coerente com as opções previstas no modelo de análise utilizado.
Downloads
References
ARAÚJO, Antonia D. Lexical signalling: a study of unspecific-nouns in book reviews.1996. Tese (Doutorado em Linguística) ”“Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1996.
BARROS NETO, JoséT. Redação científica: entre a descoberta e a publicação. Revista Brasileira de Botânica, v. 34, n. 1, p. 141-143, 2011.
BERNADINO, Cibele G. O metadiscurso interpessoal em artigos acadêmicos: espaço de negociações e construção de posicionamentos. 2007. Tese(Doutoradoem Linguística) ”“Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais,Belo Horizonte, 2007.
BEZERRA, Benedito G.A distribuição das informações em resenhas acadêmicas.2001. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2001.
”“”“”“”“”“”“. Gêneros introdutórios em livros acadêmicos. 2006. Tese (Doutorado em Letras) ”“Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal dePernambuco, Recife, 2006.
BIASI-RODRIGUES, Bernardete. Estratégias de condução de informações em resumos de dissertações.1998. Tese (Doutorado em Linguística) ”“Centro de Comunicação e Expressão,Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.
CÁCERES, AnaM.; GÂNDARA, JulianaP.; PUGLISI, MarinaL. Redação científica e a qualidade dos artigos: em busca de maior impacto. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 23, n. 4, p. 401-406, 2011.
DONESCH-JEZO, Ewa. Teaching academic discourse writing in ESP courses for medical students and professionals. US-China Foreign Language, v. 8, n.1, 2010.
HENZ, Gilmar P. Como aprimorar o formato de um artigo científico. Horticultura Brasileira, Brasília, v. 21, n. 2, p. 145-148, 2003.
HYLAND, Ken. Talking to the academy: forms of hedging in science research articles. Written Communication, v.13, n. 2, p. 251-281, 1996.
”“”“”“”“”“”“. Hedges, boosters and lexical invisibility: noticing modifiers in academic texts. Language Awareness,v. 9, n. 4, p. 179-19, 2000.
”“”“”“”“”“”“. Genre and academic writing in the disciplines. Language Teaching,v. 41, n. 4, p. 543-562, 2008.
MOTTA-ROTH, Désirée. Rhetoricalfeatures and disciplinary cultures: a genre based study of academic book reviews in linguistics, chemistry and economics. 1995. Tese (Doutorado em Linguística) ”“Centro de Comunicação e Expressão,Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995.
MOTTA-ROTH, Désirée;HENDGES, Graciela Rabuske. Produçãotextual na universidade.São Paulo: Parábola, 2010.
NAHAS, Fabio X.; FERREIRA, Lydia M.Análise dos itens de um trabalho científico. Acta Cirúrgica Brasileira, v. 20, n. 2, p. 13-16, 2005a.
NAHAS, Fabio X.; FERREIRA, Lydia M.A arte de redigir um trabalho científico. Acta Cirúrgica Brasileira,v. 20, n. 2, p. 17-18, 2005b.
SILVA, Maria J. P. et al.Nursing knowledge production: from the research idea to the publishing in a qualified journal. Revista da Escola de Enfermagem, v. 43, n. 2, p. 1341-1345, 2009.
SWALES, John M. Genre analysis: English in academic and research settings.Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
”“”“”“”“”“”“.Research genres: explorations and applications. New York: Cambridge University Press, 2004.
”“”“”“”“”“”“. Sobre modelos de análise do discurso. In: BIASI-RODRIGUES, Bernardete; ARAÚJO, JúlioCésar; SOUZA, Socorro C.T. (Org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 33-46.
VÁZQUEZ, Ignacio; GINER, Diana. Beyond mood and modality: epistemic modality markers as hedges in research articles: a cross-disciplinary study. Revista Alicantina de Estudios Ingleses,v.21, p.171-190, 2008.
VOLPATO, Gilson L.; FREITAS, Eliane G. Desafios na publicação científica. Pesquisa Odontológica Brasileira, v. 17, n. 1, p. 49-56, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
