O ENSINO DA LEITURA EM FRANCÊS LÍNGUA ESTRANGEIRA: PROJETO DE LEITURA E MOBILIZAÇÃO DE ESTRUTURAS AFETIVAS E COGNITIVAS EM LEITORES UNIVERSITÁRIOS

Authors

  • Karina Fares Barreto Nunes Universidade de Brasília
  • Maria da Glória Magalhães dos Reis Universidade de Brasília

Keywords:

Reading in Second Language; French as Foreign Language Teaching; University Context.

Abstract

This research is placed into one of the activities of the Research Group Didactics Studies of Foreign Languages and has as objective an investigation about the way that affective and cognitive structures have been focused by readers during the reading activities offered to them in university context. To reach this goal, we used as research method the DocumentaryResearch in the analysis of the reading activities from the method book Latitudes 1 (MÉRIEUX & LOISEAU, 2010). This book is adopted in the disciplines about “Practice of French Language” from University of Brasilia. As a conclusion, we could say that the method book here in question is not adequate for the university context so a reformulation of reading activities for this public is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Glória Magalhães dos Reis, Universidade de Brasília

Professora Adjunta 3 da Universidade de Brasília.

References

CONSELHO DA EUROPA. Cadre européen commun de référence pour les langues. Paris: Éditions Didier, 2001.
CORNAIRE, Claudette. Le point sur la lecture.Paris: CLE International, CUQ, Jean-Pierre; GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 2003.
GERHARDT & SILVEIRA. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIASSON, Jocelyne. La compréhension en lecture.Bruxelas : De Boeck, 1990.
JOVER-FALEIROS, Rita. A experiência da leitura literária em um curso de Francês Instrumental.Dissertação de Mestrado. São Paulo, 2006.
MÉRIEUX, Régine ; LOISSEAU, Yves. Latitudes 1 : méthode de français. Paris: Didier, 2010.
SÁ-SILVA; ALMEIDA; GUINDANI; Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. In: Revista Brasileira de História & Ciências Sociais Ano I - Número I 2009.Disponível
em:<http://portaldoaluno.webaula.com.br/Biblioteca/Acervo/Basico/O01655/Biblioteca_104444/pesquisa%20documental.pdf Acesso em 17/07/2013

Published

2015-10-03

How to Cite

NUNES, Karina Fares Barreto; REIS, Maria da Glória Magalhães dos. O ENSINO DA LEITURA EM FRANCÊS LÍNGUA ESTRANGEIRA: PROJETO DE LEITURA E MOBILIZAÇÃO DE ESTRUTURAS AFETIVAS E COGNITIVAS EM LEITORES UNIVERSITÁRIOS. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 18, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9620. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.