Methodological analysis of listening to and participation of children in research with/about them
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202350641Keywords:
Child research, Child protagonism, Physical EducationAbstract
It analyzes instruments and data production strategies in research with children, in the educational areas of Education and Physical Education. This is an integrative review of postgraduate productions in Brazil, with an analysis based on the Sociology of Childhood. Results point to the use of a field diary, observation, conversation circles, among others, in research. Although studies indicate the child as a subject, not every procedure promotes their listening and participation. There is also an instrumental appropriation of their ways of communicating, with little space for their creations to be evidenced. The study pointed out an important contribution of Physical Education in the ways of researching with children.
Downloads
References
Alessi, V. M. (2017). As linguagens dos bebês na Educação Infantil: diálogos do círculo de Bakhtin com Henri Wallon. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/39797
Barbosa, R. F. M. (2018). As produções culturais das crianças como eixo de articulação curricular da Educação Física com a Educação Infantil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220/906
Ceratti, V. S. D. (2020). Corpos, gêneros e diferenças: a literatura brasileira enquanto recurso didático-pedagógico nas aulas de Educação Física infantil. [Dissertação de mestrado, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Digital Unijuí. https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/7076
Certeau, M. (2011). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Vozes.
Corsaro, W. (2005). Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação e Sociedade, 26(91), 443-464. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008
Corsaro, W. (2011). Sociologia da Infância. Artmed.
Duarte, L. C. (2021). Educação Física cultural na Educação Infantil: imagens narrativas produzidas com professoras e crianças nos/dos/com os cotidianos de uma EMEI paulistana. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca digital USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2021.tde-24062021-193619
Ennew, J. (2011). Has research improved the human rights of children? Or have the information needs of the CRC improveddata about children? Em A. Invernizzi, & J. Williams (Eds.). The human rights of children: From vision to implementation (pp. 133-158). Ashgate.
Ewald, A. S. (2021). A prática pedagógica da Educação Física com a Educação Infantil: diálogos entre a Sociologia da Infância e o Comportamento Motor. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Farias, U. S. (2021). Por uma Educação Física escolar "com" a Educação Infantil: um autoestudo. [Tese de Doutorado, Universidade São Judas Tadeu]. Repositório Universitário da Ânima. https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/21175
Fávero, R. F. (2022). Desafios e possibilidades para a mediação pedagógica com as danças populares no contexto da Educação Infantil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Fernandes, N. (2016). Ética na pesquisa com crianças: ausências e desafios. Revista Brasileira de Educação, 21(66), 759-779. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216639
Fernandes, N., & Marchi R. C. (2020). A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e na investigação participativa. Revista Brasileira de Educação, 25. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250024
Franco, F. M. (2022). Contação de histórias, brincadeiras e dramatização nas mediações pedagógicas da Educação Física com a Educação Infantil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Freire, P. (1981). Pedagogia do oprimido (9. ed). Paz & Terra.
Freitas, M., & Pereira, E. R. (2018). O diário de campo e suas possibilidades. Quaderns de Psicologia, 20 (3), 235-244. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1461
Friedman, A. (2020). A vez e a voz das crianças: escuta antropológicas e poéticas das infâncias. Panda Books.
Fundo das Nações Unidas para a Infância (Unicef). (2006). Relatório anual. Unicef. https://www.unicef.org/reports/annual-report-2006
Gil, A. C. (2022). Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. Atlas.
Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Companhia das Letras.
Guimarães, V. (2018). Dinâmica curricular no cotidiano da Educação Infantil: um olhar a partir das práticas pedagógicas com a Educação Física. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Guimarães, W. G. C. (2020). Cultura da infância e Educação Física: um estudo a partir das práticas corporais de aventura. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Mato Grosso]. Repositório Institucional UFMT. https://cms.ufmt.br/files/galleries/210/W7a38044b8df5ed903b596b6be34efb0f6111e54e.pdf
Job, I. (2006) Análise bibliométrica das teses de uma comunidade científica em educação física com o uso do método indiciário. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28 (1), 201-216. http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/47
Klippel, M. V. (2013). O jogo na Educação Física da Educação Infantil: usos e apropriações em um CMEI de Vitória/ES. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Lano, M. B. (2019). Usos da avaliação indiciária na Educação Física com a Educação Infantil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Lopes, D. L., Lima, H. S., Costa, S. A., & Ribeiro, V. (2002). Diário de campo e a memória do pesquisador. Em Whitaker, D. C. A. (Org.). Sociologia rural: questões metodológicas emergentes (pp. 131-134). Letras à Margem.
Malaguzzi, L. (1999). História, ideias e filosofia básica. Em Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (Orgs.). As cem linguagens da criança (pp. 59-104). Artmed.
Marchi, R. C. (2010). O “ofício de aluno” e o “ofício de criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, 23 (1), 183-202. https://doi.org/10.21814/rpe.13983
Mello, A. S., Zandomínegue, B. A. C., Vieira, A. O., Silva, A. C., Assis, L. C., Barbosa, R. F. M., & Martins, R. L. D. R. (2015). Pesquisas com crianças na educação infantil: diálogos interdisciplinares para produção de conhecimentos. Motrivivência, 27(45), 28-43. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p28
Organização das Nações Unidas (ONU). (1989). Convenção sobre os direitos da criança. https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca
Ota, G. S. G. (2020). Histórias vivenciadas: ações interdisciplinares da Educação Física na Educação Infantil. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Banco de Tese - FEF Unicamp. https://hdl.handle.net/20.500.12733/1640576
Qvortrup, J. (2010) A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, 36 (2), 631-643. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200014
Ramirez, G. S. (2019). Educação Física na Educação Infantil: ambiente e materiais como recursos pedagógicos para bebês. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Banco de Tese - FEF Unicamp. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2019.1091825
Redin, M. M. (2009). Crianças e suas culturas singulares. Em Muller, F., & Carvalho, A. M. A. (Org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. (pp. 115-126). Cortez.
Rocha, A. C. E. (2012). Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. Em Cruz, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas (pp. 43-51). Cortez.
Rosa, A. de P. (2014). Educação Física com crianças de seis meses a dois anos de idade: práticas produzidas no cotidiano de um CMEI de Vitória/ES. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. http://repositorio.ufes.br/handle/10/1576
Sarmento, M. J. (2011). Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. Em Martins Filho, A. J., & Prado, P. D. (Orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. (pp. 27-60). Autores Associados.
Sarmento, M. J., & Pinto, M. (1997). As Crianças e a Infância: definindo conceitos, delimitando o campo. Em Pinto, M., & Sarmento, M. (Orgs.). As crianças: contextos e identidades. (pp. 9-30). IEC/Universidade do Minho.
Silva, C. S. (2021). Educação Física escolar como ferramenta de promoção da autorregulação da aprendizagem na infância. [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas]. Repositório Puc/Campinas http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/16479
Tomás, C., & Fernandes, N. (2013). Participação e acção pedagógica: a valorização das competência(s) e acção social das crianças. Revista Educativa, 16(2), 201-216. https://hdl.handle.net/1822/32674
Valentim, T. M. S. (2020). Educação Física na Educação Infantil: a organização da prática educativa com bebês em um Centro Municipal de Educação Infantil de Vitória-ES. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Zandomínegue, B. A. C. (2018). As produções culturais das crianças como eixo de articulação curricular da Educação Física com a Educação Infantil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório Institucional Ufes. https://repositorio.ufes.br/handle/10/1034
Zanotto, L. (2016). Crianças da zona rural e a escola urbana: experiências e significados construídos com uma turma do 3° ano do ensino fundamental. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/7365?show=full
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bethânia Alves Costa Zandomínegue, Fernando Donizete Alves, Luana Zanotto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).