The trajectory of black movements for education: achievements and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202240739

Keywords:

Formal education, Black Movements, Public policy

Abstract

This article aims to rescue the struggle of the black movements in the search for access to education. Through bibliographical research, systematized in a literature review in critical authors of the “official” historiography of education, the results show that the Brazilian Black Movements have been protagonists in the implementation of actions and approval of policies in education, since the mid-nineteenth century. Despite partial victories throughout history in the fight against epistemic racism, the current conservative shift still places, for black movements, the struggle to maintain acquired guarantees in the field of educational public policies.

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Author Biographies

Geruza Sabino, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, MG, Brasil

Doutora em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) (2008). Docente do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa da Educação da UFVJM. E-mail: geruzaft@hotmail.com

Daniel Calbino, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, MG, Brasil

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2013). Docente do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa da Educação da UFVJM. E-mail: dcalbino@ufsj.edu.br

Izabel Lima, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, MG, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) (2021). Assistente em Administração no Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, Campus Muriaé. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa da Educação da UFVJM. E-mail: izabel.lima@ufvjm.edu.br

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Published

2022-02-14

How to Cite

Sabino, G., Calbino, D., & Lima, I. (2022). The trajectory of black movements for education: achievements and challenges . Linhas Críticas, 28, e40739. https://doi.org/10.26512/lc28202240739

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