PIBIC as a bottleneck for working students' access to graduate education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc31202553035Keywords:
Graduate education, Research Opportunities, Educational inequalityAbstract
Rooted in elitist and professionally oriented models, the historical trajectory of Brazilian higher education has fostered structural barriers to the integration between undergraduate and graduate levels, particularly in scientific research. The Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC) was conceived to bridge this gap by promoting early research training aligned with graduate program demands. However, the program may operate under an exclusionary logic: its unregulated scholarship distribution and disregard for socioeconomic constraints hinder access for working students. As a theoretical essay grounded in documentary analysis and conceptual synthesis, this paper argues that interpersonal relationships serve as one of the pivotal mechanisms in graduate selection processes, suggesting that PIBIC may prove to be an impractical gateway for many working students. The analysis indicates that, while PIBIC plays a significant role in shaping graduate program trajectories, it simultaneously reinforces inequities and curtails the diversification of academic staff in Brazilian higher education.
Downloads
References
Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior (Andifes). (2019). Fórum Nacional de Pró-Reitores - FONAPRACE. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES. Andifes. https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf
Barros, Y. (2022). Participação dos estudantes do Curso de Pedagogia no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica: o perfil da geração pós-cotas (2017–2020) (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Ceará). Repositório Institucional da UFC. http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/65690
Barros, Y., & Mello Neto, R. (2022). Pesquisadores na graduação: Iniciação Científica no contexto das políticas de ação afirmativa no Ensino Superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, 4, e48636. https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48636
Bourdieu, P. (1979). Les trois états du capital culturel. Actes de la recherche en sciences sociales, 30, 3-6. https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1979_num_30_1_2654
Bourdieu, P. (1998). O capital social – notas provisórias. Em A. Catani, & M. Nogueira. Escritos de Educação. Vozes.
Bourdieu, P. (2009). O senso prático. Vozes.
Bourdieu, P. (2013). A Sociologia de Pierre Bourdieu. Olho d'Agua.
Bourdieu, P., & Passeron, J. (1964) Les héritiers: Les étudiants et la culture. Minuit.
Brasil. (1993). Resolução Normativa 005 de 3 de maio de 1993. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq. https://memoria.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/81223
Brasil. (2005). Lei do ProUni, No. 11,096 de 13 de janeiro de 2005. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11096.htm
Brasil. (2006). Resolução Normativa 017 de 9 de junho de 2006.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq. https://uenp.edu.br/normas-ict/8682-resolucao-do-cnpq-017-2006/file
Brasil. (2012). Lei 12,711 de 20 de novembro de 2012. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11771.htm
Brasil. (2016). Lei 13,409 de 29 de novembro de 2016. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm
Canaan, M. (2012). Quem se torna bolsista de iniciação científica na UFMG?: uma análise de fatores que influenciam no acesso à bolsa. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório institucional da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-9EAHAD
Carvalho, J (2003). Ações afirmativas para negros na pós-graduação, nas bolsas de pesquisa e nos concursos para professores universitários como resposta ao racismo acadêmico. Educação e ações afirmativas. INEP. https://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/educacao_acoes_afirmativas.pdf
Carvalho, J. (2004). “Democratização do ensino” revisitado. Educação e Pesquisa, 30, 327-334. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200011
Centro de Gestão e Estudos Estratégicos (CGEE). (2017). A Formação de novos quadros para CT&I: avaliação do programa institucional de bolsas de iniciação científica (Pibic). https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/2373_PIBIC_Relat%C3%B3rio_completo.pdf
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). (2025). PIBIC-AF: Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica nas Ações Afirmativas. https://www.gov.br/cnpq/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-ict/pibic-af
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). (2024, July 16). Portaria nº 1.863/2024. Retrieved from https://www.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/21767169
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2006). Resolução normativa RN–017/2006: Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC. CNPq. https://www.gov.br/cnpq/pt-br/composicao/comites/arquivos-comite-de-assessoramento/camara-de-ciencias-humanas-e-sociais/apresentacao-da-cchsa/pibic-resolucao-17.pdf
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) & Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). (2010). Portaria Conjunta nº 01/2010. Retrieved from https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/portarias-conjuntas-n-1-e-2-capes-cnpq-15-07-2010-pdf/view
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2023a). Portaria nº 133, de 10 de julho de 2023. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-133-de-10-de-julho-de-2023-497471351
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2023b). Relatório de avaliação da pós-graduação 2017-2020. Brasília: CAPES.
Gov.Br. (2023, fevereiro 16). Governo Federal anuncia reajuste de bolsas do CNPq e da CAPES. Gov.Br. https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/noticias/cnpq-em-acao/governo-federal-anuncia-reajuste-de-bolsas-do-cnpq-e-da-capes
Habermas, J. (1987). Técnica e ciência como ideologia. Editora Unesp.
Hochman, G. (1994). A ciência entre a comunidade e o mercado: leituras de Kuhn, Bourdieu, Latour e Knorr-Cetina. Em V. Portocarrero. Filosofia, história e sociologia das ciências. Fiocruz. https://books.scielo.org/id/rnn6q
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2022). Microdados do Enade 2021. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2024a). Microdados do Censo da Educação Superior 2023. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2024b). Microdados do Enade 2022. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2024). Microdados do Enade 2023. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade
Lamont, M. (2009). How professors think: Inside the curious world of academic judgment. Harvard University Press.
Lessa, L. R., Rizzo, T. P., & da Fonseca, A. B. C. (2023). As políticas afirmativas e seus enquadramentos na iniciação científica: Performances dos egressos do PIBIC-AF. Revista Educação e Emancipação, 16(3). https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n3.2023.61
Massi, L. & Queiroz, S. (2010). Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, 40, 173-197. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009
Massi, L., & Queiroz, S. (2015). Iniciação científica: aspectos históricos, formativos e políticos. Editora Unesp. https://books.scielo.org/id/s3ny4
Medeiros, H., Mello Neto, R., & Catani, A. (2017). Educational democracy in graduate education: Public policies and affirmative action. Journal for Critical Education Policy Studies, 15(1), 252–273. https://www.jceps.com/wp-content/uploads/2017/03/15-1-12.pdf
Meneghetti, F. K. (2011). O que é um ensaio teórico? Revista de Administração Contemporânea, 15(2), 320–332. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010
Oliveira, E. (2010). A formação Científica do jovem universitário: um estudo com base no programa Institucional de bolsas de Iniciação Científica (PIBIC). [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Repositório PUCSP. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10274
Pires, R. (2012). O vir a ser professor/pesquisador da educação superior: o caso dos egressos PIBIC/CNPq/UNEB. Revista de Educação Pública, 21(45), 67-84. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/333
Prado, A. (2017). Apoio aos discentes cotistas: O Programa de Iniciação Científica PIBIC–Af/CNPq na UFJF [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional da UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6708
Schwartzman, S. (1984). As teorias da universidade brasileira. https://www.schwartzman.org.br/simon/teorias.htm
Senkevics, A., & Mello, U. (2019). O perfil discente das universidades federais mudou Pós-lei de cotas? Cadernos de Pesquisa, 49(172), 184-208. https://doi.org/10.1590/198053145980
Venturini, A (2019). Ação afirmativa na pós-graduação: os desafios da expansão de uma política de inclusão. [Tese de Doutorado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12384
World Bank. (2003). Construir sociedades de conocimiento: Nuevos desafíos para la educación terciaria [Constructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education]. World Bank. https://documents1.worldbank.org/curated/en/287031468168578947/pdf/249730PUB0Cons00Box0361484B0PUBLIC0.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yasmin da Silva Barros, Ruy de Deus e Mello Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).
