Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc30202450827

Keywords:

Nature of science, Epistemology, Content Analysis, Knowledge Theory

Abstract

The text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements.

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Author Biographies

João Paulo Stadler, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná, Palmas, PR, Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2015). Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná – campus Palmas. Doutorando no Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica. Membro do grupo de pesquisa em Educação Química, Ciências e Tecnologia. E-mail: joao.stadler@ifpr.edu.br

Carlos Alberto Marques, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Doutor em Ciências Química pela Universitá degli Studi di Venezia (1995). Professor Titular do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do Grupo de Investigação do Ensino de Química. E-mail: bebeto@ced.ufsc.br

Marcelo Lambach, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Professor Adjunto do Departamento de Química e Biologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Líder do grupo de pesquisa em Educação Química, Ciências e Tecnologia. E-mail: marcelolambach@utfpr.edu.br

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Published

2024-03-11

How to Cite

Stadler, J. P., Marques, C. A., & Lambach, M. (2024). Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy. Linhas Críticas, 30, e50827. https://doi.org/10.26512/lc30202450827

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