Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5056

Keywords:

Affirmative action, Recognition of the culture

Abstract

The article develops the Recognition of Culture category as theoretical framework to analyze the changes produced by affirmative action in Brazilian universities. There were literature review and participant observations UFRGS. The work is based on the notion of habitus of Pierre Bourdieu, in theory recognition of Axel Honneth and Nancy Fraser over production of participatory parity. Can affirmative action promote a culture of recognition at institutions? The conclusions point out that the first steps towards materializing a culture of recognition were taken and, at the same time, proposes a set of actions to develop it in a more comprehensive manner

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gregório Durlo Grisa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutor em Educação (UFRGS) e Pós-Doutorando em Sociologia (UFRGS). Bolsista do CNPq de Pós-Doutorado Júnior. Membro do Grupo de Estudos sobre a Universidade (GEU).

Jaime José Zitkoski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutor em Educação, Professor da Faculdade de Educação da UFRGS e do Porgrama de Pós-Graduação em Educação da UFRGS. Membro do Grupo de Pesquisa Inovação e Avaliação na Universidade (INOVAVAL).

References

BAUMAN, Zigmund. Culture as Praxis. Londres, Sage, 2000.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

______. Lê Sens Pratique. Paris: Minuit, 1980.

______. The Logic of Practice. Stanford, CA: Stanford University Press, 1990.

______. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1992.

______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.

______. Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. México: Siglo Veinteuno, 1997.

CARIA, Telmo. O uso do conceito de cultura na investigação sobre profissões. Análise Social, vol.XLIII(4.º), pp. 749-773, 2008.

CARVALHO, José Jorge. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. REVISTA USP, São Paulo, n.68, pp. 88-103, dez/fev 2005-2006.

CHERQUES, Hermano Roberto. Pierre Bourdieu: a teoria na prática. RAP Rio de Janeiro 40(1): 27-55, Jan./Fev. 2006.

CUCHC, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 1999.

EAGLETON, Terry. A Ideia de Cultura. Lisboa, Temas & Debates, 2003.

FERES JÚNIOR, João. Contribuição a uma Tipologia das Formas de Desrespeito: Para Além do Modelo Hegeliano-Republicano. DADOS ”“ Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, Vol. 45, nº4, pp. 555 a 576, 2002.

FERNANDES, Florestan. A Integração do Negro na Sociedade de Classes. São Paulo, Cia. Editora Nacional, 1965.

FRASER, Nancy.Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça na era pós-socialista. Cadernos de campo, São Paulo, n. 14/15, pp. 231-239, 2006.

______. Reconhecimento sem ética? Lua Nova, São Paulo, 70: 213-222, 2007.

FUHRMANN, Nadia Lucia.O primado do Reconhecimento sobre a redistribuição: a origem dos conflitos sociais a partir da teoria de Axel Honneth. Sociologias, Porto Alegre, ano 15, nº 33, mai./ago, pp. 170-203, 2013.

GRATIUS, Susanne; VALENÇA, Marcelo. Violência Urbana em Caracas e no Riode Janeiro: respostas locais e europeias. Madri: FRIDE, 2011.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. Trad. de Luiz Repa. São Paulo: Ed. 34, 2003.

_______. Reconhecimento ou Redistribuição? A mudança de perspectivana ordem moral da sociedade. In: SOUZA, J.; MATTOS, P. (Orgs) Teoria Crítica no Século XXI. São Paulo: Annablume, 2007.

WEBER, Max. A objetividade do conhecimento nas ciências sociais. São Paulo: Ática, 2006.

Published

2017-09-05

How to Cite

Grisa, G. D., & Zitkoski, J. J. (2017). Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS. Linhas Críticas, 23(50), 70–87. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5056

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.