Epistemological and pedagogical aspects of professional and technological education: implications for teaching practice

Authors

  • Caetana Juracy Rezende Silva Ministério da Educação - MEC
  • Olgamir Francisco de Carvalho Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.4948

Keywords:

Professional and technological education, Epistemology of technical and professional disciplines, Challenges of teacher education

Abstract

The unprecedented expansion in professional and technological education in recent decades has not been accompanied by sufficient training teacher courses. Thousands of professional have worked in this area, without any previous debate about vocational education characteristics and its implications for teaching practice. There is a consensus about the lack of specific teacher training, particularly for those who work in technical or professional subjects. This article focuses on two fundamental challenges: the discussion about epistemology and the pedagogy underlying the technical or professional disciplines; and the necessary confrontation of changes in the world of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caetana Juracy Rezende Silva, Ministério da Educação - MEC

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (FE/UnB-2016), Mestre em Música pela Universidade Federal de Goiás (UFG-2004) e Graduada em Música pela UnB (1996). Técnica em Assuntos Educacionais do Ministério da Educação. Tem experiência em Políticas Públicas e Gestão da Educação Profissional e
Tecnológica, atuando, principalmente, nos temas: formação de docentes para a educação profissional e tecnológica, educação de trabalhadores, ensino técnico, qualificação profissional, reconhecimento de saberes e certificação profissional.

Olgamir Francisco de Carvalho, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Pedagogia pela UnB, mestre em Educação pela PUC- SP e doutora em Educação pela UNICAMP - Campinas. É professora associada da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília,  coordenadora do Programa de Pós - Graduação em Educação - Modalidade Profissional e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Trabalho - NEPET. Desenvolve estudos nas seguintes temáticas: Formação Docente na Educação Profissional e Tecnológica numa perspectiva internacional comparada (modelos de formação, epistemologia e pedagogia da EPT); Orientação Vocacional e Profissional no contexto da Escola e do Trabalho (educação para a carreira; reconhecimento e validação de saberes produzidos no trabalho).

References

BROUGÈRE, Gilles; ULMANN, Anne-Lise (orgs.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012.

CARVALHO, Olgamir Francisco.; LACERDA, Gilberto. Dualismo versus congruência: diálogo entre o novo modelo brasileiro para a formação profissional e o modelo didático ESC (Experiencial, Científico e Construtivista). In: MOLL, Jaqueline (Org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CARVALHO, Olgamir Francisco; SILVA, Caetana Juracy Rezende; Araújo, Mariângela. Educação Profissional e Tecnológica: elementos históricos e conceituais In: Educação Profissional e Tecnológica: elementos históricos e conceituais. Brasília: Editora UnB, 2016, p. 306 - 344.

CARVALHO, Olgamir Francisco; SOUZA, Francisco Heitor Magalhães. Formação do docente da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil: um diálogo com as Faculdades de Educação e o Curso de Pedagogia: Educação e Sociedade, Set 2014, vol. 35, Nº 128, p. 883-908. ISSN 0101-7330

CATTANI, Alberto David; RIBEIRO, Jorge Alberto Rosa. Formação profissional. In: CATTANI, Alberto David; HOLZMANN, Lorena (Org.). Dicionário de trabalho e tecnologia. 2a ed. revista e ampliada Porto Alegre: Zouk, 2011. p. 203-209.

FERREIRA, Mário César. Qualidade de vida no trabalho: Uma abordagem centrada no olhar dos trabalhadores. 2a ed. Brasília, DF: Paralelo 15, 2012.

GAGNON, Richard. Epistemología de las disciplinas profesionales y técnicas. In: Linhas Críticas, Brasília, DF, v.16, n. 30, jan./jun. 2010. p. 5-26.

GUÉRIN, François et al. Compreender o trabalho para transformá-lo: A prática da ergonomia. São Paulo: Blücher, 2001.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA. Sinopses Estatísticas da Educação Básica 2005 a 2015. Brasília: Inep, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017. Disponíveis em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>.

___________. Sinopses estatísticas da educação superior 2015 ”“ graduação. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: < http:// portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>.

KOLB, David A.Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984.

MACHADO, Lucília. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, nº 1, 2008.

POLANYI, Michael. Personal Knowledge ”“ Towards a Post-Critical Philosophy. London: Routkedge, 2005.

SILVA, Caetana Juracy Rezende. Do saber ao sabor: estudo da relação entre saberes tácitos e explícitos expressos nas competências laborais de cozinheiros em situação de trabalho. Doutorado em Educação. Brasília: UnB, 2016.

Published

2017-06-14

How to Cite

Silva, C. J. R., & Carvalho, O. F. de. (2017). Epistemological and pedagogical aspects of professional and technological education: implications for teaching practice. Linhas Críticas, 22(49), 598–618. https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.4948

Issue

Section

Tema: Educação Profissional e tecnológica

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.