Assessment in large scale and quality: the alternative ways to regulatory framings

Authors

  • Ivanildo Amaro de Araujo Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4920

Keywords:

Large-scale evaluation, Quality, Regulation, Performativity, Accountability

Abstract

The large-scale assessments are consolidated as “spine” of the prusuit of quality of basic education, using tests applied nationally, emphasizing the cognitive performance of students. The purpose of this article is to discuss the implications that these assessments have led to the school routine. From a qualitative approach, we present here some captured on a school Duque de Caxias and one of Nova Iguaçu, municipal education networks located in the Baixada Fluminense-RJ. The findings indicate a contexto of ambiguity in schools: curriculum reduction, neo technicalities practices, accountability of teachers, focus on results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivanildo Amaro de Araujo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Professor Adjunto do Departamento de Formação de Professores da FEBF/UERJ (Faculdade de Educação da Baixada Fluminense/Universidade do Estado do Rio de Janeiro). Professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação, Comunicação e Cultura das Periferias Urbanas - FEBF/UERJ. Coordenador do Grupo de Estudos de Pesquisa em Currículo, Avaliação e Trabalho Pedagógico - GEPACT (UERJ/CNPQ)

References

AFONSO, Almerindo J. Para uma conceptualização alternativa de accountability em educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 471-484, abr.-jun. 2012

____. Um olhar sociológico em torno da accountability em educação. In: AFONSO, Amerindo J. ESTEBAN, Maria Teresa. (orgs.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010.

____. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Contrapontos, v. 7, n. 1, p. 01-22, Itajaí, Jan./Abr. 2007.

____.Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2000.

AMARO, Ivan. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Est. Aval. Educ. São Paulo, v. 24, n. 54, p. 32-55, jan./abr. 2013.

_____. “O portfólio eletrônico na formação de professores: caleidoscópio de múltiplas vivências, práticas e possibilidades da avaliação formativa.” In: VILLAS BOAS, B. M. de F. (org.). Avaliação formativa: práticas inovadoras. Campinas: SP, Papirus, 2011.

BALL, Stephen J. “Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional.” In: BALL, Stephen. J. MAINARDES, J. (Orgs.) Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

___. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo-SP, n. 126, p. 539-564, set./dez, 2005.

____. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, año/vol. 15, número 002, Universidade do Minho, Braga, Portugal, pp. 3-23,2004.

BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 92, p. 725-751, Especial ”“ Out. 2005. Disponível em: < http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em 20/10/2013.

BERNARDES, D. A Baixada Fluminense nas páginas do jornal O Globo. Projetos experimentais.com, v. 1, nº 1, p. 20-42, 2007.

BONDIOLI, Ana. (org.). O projeto pedagógico da creche e a sua avaliação: a qualidade negociada. Campinas-SP: Autores Associados, 2004.

CRUZ, Frederico Alan de Oliveira. Desempenho educacional e renda domiciliar:análise do Ideb dos municípios da Baixada Fluminense. Vivências, v. 8, nº 14, p. 92-99, Mai. 2012.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

____. “Educação e avaliação: técnica e ética”. In: DIAS SOBRINHO, J. RISTOFF, D. (orgs). Avaliação democrática: para uma universidade democrática. Florianópolis: Insular, 2002.

DÃAZ BARRIGA, Angel. A avaliação na educação mexicana: excesso de programas e ausência da dimensão pedagógica.Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 9, pp. 19-30. Acesso em 20 mar. 2011] http://sisifo.fpce.ul.pt>, 2009.

____. 2008.ENNE, A. L. S. Imprensa e Baixada Fluminense: múltiplas representações. Ciberlegenda, nº 14, 2004.

ESTEBAN, Maria Teresa. (Org.) . Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5. Ed., Petrópolis: DP et Alii, 2008a .

____. Escola, currículo e avaliação. 3. Ed., Série Cultura, memória e currículo, v. 5, São Paulo: Cortez, 2008b

ESQUINSANI, Rosimar S. S. Performatividade e educação: a política das avaliações em larga escala e a apropriação da mídia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.2, p. 131-137, jul.-dez. 2010. Disponível em http://www.periodicos.uepg.br. Acesso em 06 de setembro de 2013

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

FERNANDES, Claudia. O. NAZARETH, Henrique D. G de. A retórica por uma educação de qualidade e avaliação em larga escala. Revista Impulso, Piracicaba-SP. 21(51), 63-71, jan.-jun. 2011

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012.

____. SORDI, Mara Regina L. de. Responsabilização participativa. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 12, p. 87-99, jan./jun. 2013.

PACHECO, José A.; PESTANA, Tânia. Globalização, aprendizagem e trabalho docente:análise das culturas de performatividade. Educação, Porto Alegre, impresso, v. 37, n. 1, p. 24-32, jan./abr.2014.

SHIROMA, Eneida. O. SCHNEIDER, Mara Cristina. Professores em exame: reflexões sobre práticas de avaliação docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.6, n.1, p. 31-44 , jan.-jun. 2011. Disponível em <http://www.periodicos.uepg.br. > Acesso em 06 de setembro de 2013.

SORDI, Mara Regina L. de. Implicações ético-epistemológicas da negociação nos processos de avaliação institucional participativa. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 485-510, abr.-jun. 2012.

VEIGA-NETTO, Alfredo. Currículo: um desvio à direita ou delírios avaliatórios. X Colóquio sobre Questões Curriculares e VI Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo, 04/09/2012, UFMG, Belo Horizonte, MG. Disponível em: http://www.fe.unicamp.br/TEMPORARIOS/veiga-neto-curriculos-delirios-avaliatorios.pdf >. Acesso em 14 de abril de 2014.

WERLE, Flavia O. C. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 769-792, out./dez. 2011.Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n73/03.pdf>. Acesso em 20/03/2014

Published

2017-02-14

How to Cite

Araujo, I. A. de. (2017). Assessment in large scale and quality: the alternative ways to regulatory framings. Linhas Críticas, 22(48), 462–479. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4920

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.