Ambiguity and Conflict: implementation of the BNCC of History in two carioca schools
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202347443Keywords:
Educational Policy implementation, BNCC, Implementation context, Ambiguity, ConflictAbstract
This paper analyzes the implementation of the National Common Curricular Basis (BNCC), regarding to the subject of History, in two municipal schools in Rio de Janeiro, considering the alignment of the curriculum prepared by the Municipal Secretary of Education of Rio de Janeiro (SME/RJ). We used the framework of Political Science which analyzes ambiguities and conflicts in implementation contexts, in qualitative research, involving documental analysis and interviews with implementing agents. It was observed that the BNCC presented a context of political implementation while the Carioca Curriculum presented a context of experimental implementation (Matland, 1995).
Downloads
References
Brasil (2017b). Portaria n° 1.570, publicada no DOU em 21 de dezembro de 2017. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78631-pcp015-17-pdf/file
Brasil (2017c). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno.http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf
Brasil. (2017a). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Heclo, H. (1978). Issue Networks and the Executive Establishment. Em: King, A. (Ed.), The New American Political System (pp. 87-124). American Enterprise Institute.
Lipsky, M. (2019). Burocracia de nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos (Tradutor: Arthur Eduardo Moura da Cunha). Enap. https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/4158/1/Burocracia%20de%20n%c3%advel%20de%20rua_Michael%20Lipsky.pdf
Lopes, A. C., (1999). Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. EdUERJ.
Lotta, G. S. (org.) (2019). Teoria e análises sobre implementação de políticas públicas no Brasil. Enap. https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/4162/1/Livro_Teorias%20e%20An%C3%A1lises%20sobre%20Implementa%C3%A7%C3%A3o%20de%20Pol%C3%ADticas%20P%C3%BAblicas%20no%20Brasil.pdf
Lotta, G. S., Bauer, M., Rojas, C., & Jobim, R. (2021). Efeito de mudanças no contexto de implementação de uma política multinível: análise do caso da reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista De Administração Pública, 55(2), 395-413. https://doi.org/10.1590/0034-761220190159
Matland, R. E. (1995). Synthesizing the Implementation Literature: The ambiguity-conflict model of policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, 2 (5), 145-174. https://www.jstor.org/stable/1181674
Oliveira, A. C. P. (2018) Gestão, liderança e clima escolar. Appris.
Oliveira, A. C. P., Sequeira, D. A. F., & Gomes, l. F. X. (2022) A implementação do Turno Único no Rio de Janeiro. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17, 2343-2364. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16732
Pires, R. (Org.) (2019) Implementando desigualdades: reprodução de desigualdades na Implementação de políticas públicas. Ipea. https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/9323/1/Implementando%20desigualdades_reprodu%C3%A7%C3%A3o%20de%20desigualdades%20na%20implementa%C3%A7%C3%A3o%20de%20pol%C3%ADticas%20p%C3%BAblicas.pdf
Rio de Janeiro. (2020a). Deliberação E/CME nº 37, de 28 de janeiro de 2020. Conselho Municipal de Educação do Rio de Janeiro. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/10912399/4269347/DELIBERACAO37.pdf
Rio de Janeiro. (2020b). Deliberação E/CME n.º 42, de 23 de setembro de 2020. Conselho Municipal de Educação. https://doweb.rio.rj.gov.br/apifront/portal/edicoes/imprimir_materia/680533/4701
Rio de Janeiro. (2021a). Resolução n.º 246, de 02 de fevereiro de 2021. Secretaria Municipal de Educação. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/12555768/4316805/ResolucaoSME246MatrizCurricular.pdf
Rio de Janeiro. (2021b). Resolução nº 261, de 28 de abril de 2021. Secretaria Municipal de Educação. https://doweb.rio.rj.gov.br/apifront/portal/edicoes/imprimir_materia/727274/4930
Rio de Janeiro. (2021c). Deliberação E/CME nº 48, de 11 de maio de 2021. Conselho Municipal de Educação. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/12807773/4324402/Deliberacao48republicado.pdf
Rio de Janeiro. (2021d). Priorização Curricular. Ensino Fundamental - História 2021. Secretaria Municipal de Educação. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/12833786/4323364/ApresentacaoPriorizacaoCurricularHistoriarevisado.pdf
Rothstein, B. (1998). Just Institutions Matter. Cambridge University Press.
Sequeira, D. A. F. (2022) Implementação do currículo de História e a discricionariedade dos agentes implementadores em escolas públicas cariocas. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro] Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13387276
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Deisilucy de Aragão Fernandes Sequeira, Ana Cristina Prado de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).