Ambiguity and Conflict: implementation of the BNCC of History in two carioca schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202347443

Keywords:

Educational Policy implementation, BNCC, Implementation context, Ambiguity, Conflict

Abstract

This paper analyzes the implementation of the National Common Curricular Basis (BNCC), regarding to the subject of History, in two municipal schools in Rio de Janeiro, considering the alignment of the curriculum prepared by the Municipal Secretary of Education of Rio de Janeiro (SME/RJ). We used the framework of Political Science which analyzes ambiguities and conflicts in implementation contexts, in qualitative research, involving documental analysis and interviews with implementing agents. It was observed that the BNCC presented a context of political implementation while the Carioca Curriculum presented a context of experimental implementation (Matland, 1995).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deisilucy de Aragão Fernandes Sequeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestre em educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. (2022). Doutoranda em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Membro dos Grupos de Pesquisa Política, Gestão e Financiamento da Educação (Unirio) e do Laboratório de Avaliação da Educação (LAED, PUC-Rio). E-mail: deise.sequeira@gmail.com

Ana Cristina Prado de Oliveira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2015). Professora Adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Vice coordenadora do grupo de pesquisa Política, Gestão e Financiamento da Educação (POGEFE, Unirio). E-mail: ana.oliveira@unirio.br E-mail: ana.oliveira@unirio.br

References

Brasil (2017b). Portaria n° 1.570, publicada no DOU em 21 de dezembro de 2017. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78631-pcp015-17-pdf/file

Brasil (2017c). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno.http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf

Brasil. (2017a). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Heclo, H. (1978). Issue Networks and the Executive Establishment. Em: King, A. (Ed.), The New American Political System (pp. 87-124). American Enterprise Institute.

Lipsky, M. (2019). Burocracia de nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos (Tradutor: Arthur Eduardo Moura da Cunha). Enap. https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/4158/1/Burocracia%20de%20n%c3%advel%20de%20rua_Michael%20Lipsky.pdf

Lopes, A. C., (1999). Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. EdUERJ.

Lotta, G. S. (org.) (2019). Teoria e análises sobre implementação de políticas públicas no Brasil. Enap. https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/4162/1/Livro_Teorias%20e%20An%C3%A1lises%20sobre%20Implementa%C3%A7%C3%A3o%20de%20Pol%C3%ADticas%20P%C3%BAblicas%20no%20Brasil.pdf

Lotta, G. S., Bauer, M., Rojas, C., & Jobim, R. (2021). Efeito de mudanças no contexto de implementação de uma política multinível: análise do caso da reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista De Administração Pública, 55(2), 395-413. https://doi.org/10.1590/0034-761220190159

Matland, R. E. (1995). Synthesizing the Implementation Literature: The ambiguity-conflict model of policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, 2 (5), 145-174. https://www.jstor.org/stable/1181674

Oliveira, A. C. P. (2018) Gestão, liderança e clima escolar. Appris.

Oliveira, A. C. P., Sequeira, D. A. F., & Gomes, l. F. X. (2022) A implementação do Turno Único no Rio de Janeiro. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17, 2343-2364. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16732

Pires, R. (Org.) (2019) Implementando desigualdades: reprodução de desigualdades na Implementação de políticas públicas. Ipea. https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/9323/1/Implementando%20desigualdades_reprodu%C3%A7%C3%A3o%20de%20desigualdades%20na%20implementa%C3%A7%C3%A3o%20de%20pol%C3%ADticas%20p%C3%BAblicas.pdf

Rio de Janeiro. (2020a). Deliberação E/CME nº 37, de 28 de janeiro de 2020. Conselho Municipal de Educação do Rio de Janeiro. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/10912399/4269347/DELIBERACAO37.pdf

Rio de Janeiro. (2020b). Deliberação E/CME n.º 42, de 23 de setembro de 2020. Conselho Municipal de Educação. https://doweb.rio.rj.gov.br/apifront/portal/edicoes/imprimir_materia/680533/4701

Rio de Janeiro. (2021a). Resolução n.º 246, de 02 de fevereiro de 2021. Secretaria Municipal de Educação. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/12555768/4316805/ResolucaoSME246MatrizCurricular.pdf

Rio de Janeiro. (2021b). Resolução nº 261, de 28 de abril de 2021. Secretaria Municipal de Educação. https://doweb.rio.rj.gov.br/apifront/portal/edicoes/imprimir_materia/727274/4930

Rio de Janeiro. (2021c). Deliberação E/CME nº 48, de 11 de maio de 2021. Conselho Municipal de Educação. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/12807773/4324402/Deliberacao48republicado.pdf

Rio de Janeiro. (2021d). Priorização Curricular. Ensino Fundamental - História 2021. Secretaria Municipal de Educação. http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/12833786/4323364/ApresentacaoPriorizacaoCurricularHistoriarevisado.pdf

Rothstein, B. (1998). Just Institutions Matter. Cambridge University Press.

Sequeira, D. A. F. (2022) Implementação do currículo de História e a discricionariedade dos agentes implementadores em escolas públicas cariocas. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro] Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13387276

Published

2023-07-11

How to Cite

Sequeira, D. de A. F., & Oliveira, A. C. P. de. (2023). Ambiguity and Conflict: implementation of the BNCC of History in two carioca schools. Linhas Críticas, 29, e47443. https://doi.org/10.26512/lc29202347443

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.