Moral values ​​for the Civic-Military Schools: heteronomy as educational project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202347077

Keywords:

Civic-Military Schools, Moral Values, Moral Heteronomy

Abstract

The present work intends to understand some aspects of the educational project underlying the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) by the Bolsonaro government. To do so, we submitted to a hermeneutic analysis the moral values ​​that, accompanied by the respective descriptors, are postulated by the Guidelines for Civic-Military Schools as a norm for ECIM: civility, honesty and respect. We conclude that such values, in the way they are situated, represent a strong predilection for moral heteronomy as an educational principle, distancing themselves, therefore, from the moral autonomy that would be favored by the democratization of school relations.

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Author Biographies

Rafael Pétta Daud, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, Brasil

Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (2022). Professor Adjunto vinculado ao Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica - Tecnologia, Cultura e Formação (CNPq). E-mail: rafaelpetta@hotmail.com

Luiz Antônio Calmon Nabuco Lastória, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, Brasil

Doutor em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1999). Professor Livre-Docente da Universidade Estadual Paulista (Departamento de Psicologia da Educação da FCLar). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica - Tecnologia, Cultura e Formação (CNPq). E-mail: calmon.nabuco@unesp.br

João Mauro Gomes Vieira de Carvalho, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, Brasil

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista (2019). Membro do Laboratório de Política e Governo da UNESP e dos Grupos de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica - Tecnologia, Cultura e Formação (CNPq) e Teoria Crítica e Educação (CNPq). E-mail: jmcarvalho87@gmail.com

Pedro Luís Panigassi, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, Brasil

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) (2021). Mestrando em Ciências Sociais pela Unesp. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica - Tecnologia, Cultura e Formação (CNPq). E-mail: pedro.panigassi@unesp.br

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Published

2023-05-11

How to Cite

Daud, R. P., Lastória, L. A. C. N., Carvalho, J. M. G. V. de, & Panigassi, P. L. (2023). Moral values ​​for the Civic-Military Schools: heteronomy as educational project. Linhas Críticas, 29, e47077. https://doi.org/10.26512/lc29202347077

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