Violence ‘in’ and ‘of’ the school: teachers’ and teenagers students’ conceptions
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4704Keywords:
Violence;, Teacher;, Student;, School contextAbstract
Given the impacts of violence in schools, it becomes necessary to analyze such phenomena taking into account the perspectives of teachers and students to achieve a greater understanding and at the same time to decrease a biased and reductionist view on the problem. Therefore, this article has the goal to analyze the theme of violence in the school context, focusing on the interactions between students and teachers. The methodology used was a Focal Group with students and Educational Practice with a group of docents. The results of these meetings were significant enough to bring thoughts on inter-subjective dynamics between teachers and students and to highlight the importance of dialogic space in the school context to reverse the problem of violence in that context.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e emancipação. Tradução Wolgang Leo Maar. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
AGUIAR, Rosana Márcia R.; ALMEIDA. Sandra Francesca Conte de. Mal-Estar na Educação: o sofrimento psíquico de professores. São Paulo: Juruá Editora, 2008.
ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de; SANTOS, Elisson Maia Moreira dos; AGUIAR, Rosana Marcia Rolando, PAULO, Thais Sarmanho; AMPARO, Deise Matos do; BRASIL, Katia Cristina Tarouquela. Adolescência, violência e escola:repercussões na saúde psíquica do professor. In: AMPARO, Deise Matos do; BRASIL, Katia Cristinna Tarouquella; MARTy, François (Orgs.). Adolescência e violência: teorias e práticas nos campos clínico, educacional e jurídico. Brasília: Líber Livro e Editora UnB, 2010, pp. 163-190.
ALMEIDA, Sandra Francesca Conte; PAULO, Thais Sarmanho. Formação de professores: desenvolvimento pessoal e aperfeiçoamento profissional - apontamentos para uma reflexão necessária. In: FILHO, José Leão Da Cunha; MARIZ, Ricardo Spindola. Educação Superior: princípios, finalidades e formação continuada de professores. Brasília: Liber Livro/Ed. Universa, 2010, pp. 136-150.
ANTONI, Clarissa de; MARTINS, Carla M.; FERRONATO, Maria Elisa B.; SIMõES, Aline; MAURENTE, Vanessa; C O S TA, Fábio Rosa da; KOLLER, Sílvia Helena. Grupo focal: Método qualitativo de pesquisa com adolescentes em situação de risco. Arquivos Brasileiros de Psicologia pp. 38-53, 2001. Disponível em: <http://www.msmidia.com/ceprua/artigos/clarissa1.pdf>. Acesso em: 29 jun.2013.
ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1972.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BLANCHARD-LAVILLE, Claudine; FABLET, Dominique. L’analyse des pratiques professionnelles. Paris: L’Harmattan, 2000.
BRASIL, Kátia Cristina Tarouquella; LOUZADA, Fernando; ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. Adolescência, trabalho e escola: desafios da contemporaneidade. In: ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de; AMPARO, Deise Matos do; BRASIL, Katia Tarouquella Brasil;CANÁRIO, Rui. A escola: das “promessas” Ã s “incertezas”. Educação Unisinos, v. 12, n. 2, pp.73-81, 2008. Disponível em: <http://www.portal.santos.sp.gov.br/seduc/e107_files/downloads/transferencias/escola_das_promessas_as_incertezas.pdf>. Acesso em: 12 maio 2015.
MARTy, Francois. Adolescência e violência: teorias e práticas nos campos clínico, educacional e jurídico. Brasília: Líber Livro e Editora UnB, 2010, pp. 149-162.
CANDAU, Vera Maria . Reinventar a escola. 6.ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2008.
CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam a questão. Sociologia, Porto Alegre,n.8, pp.432-443, jul.dez.2002.
DEJOURS, Christophe. Violência, Trabalho e Emprego. Revista do Ministério Público do Estado do Pará, Belém, pp.17-28, 2007.
FREUD, Sigmund. Análise terminável interminável. In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas. v.23. Rio de Janeiro: Imago, (1937/1988). pp. 239-288.
GONÇALVES, Júlio César. Educação e Conhecimento: o segundo nascimento do homem. Revista Multidisciplinar n. 3 Junho de 2007. Disponível em: <http://www.uniesp.edu.br/revista/revista3/publi-art2.php?codigo=10>. Acesso em : 26 nov. 2013.
GUIMARÃES, Áures Maria. A dinâmica da violência escolar: Conflito e ambiguidade.Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
HOUSSIER, Florian. De ontem a hoje: teorias psicanalíticas dos atos delinquentes na adolescência e relato clínico. O recurso ao ato em todos os sentidos. In: ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de; AMPARO, Deise Matos do; BRASIL, Katia Tarouquella R.; MARTy, François. Adolescência e violência: teorias e práticas nos campos clínico, educacional e jurídico. Brasília: Líber Livro e Editora UnB, 2010, pp.89-124.
HONNETH, Axel. Intégrité et mépris ”“ Principes d’une morale de la reconnaissance. Recherches Sociologiques, v. 30, n. 2, pp. 11-22, 1999.
KUPFER, Maria Cristina Machado. Freud e a educação: mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 2001.
LAJONQUIERE, Leandro de. A infância, os adultos e a ilusão de um futuro. In: COLOQUIO DO LEPSIIP/FE-USP. São Paulo: 2002. Proceedings online. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=MSC0000000032002000400030&lng=en&nrm=abn>. Acesso em: 02 out. 2011.
LEGNANI, Viviane Neves; D’ARAGÃO, Sérgio; SPINOLA, Juliana Morais; PALADINO, Luiza Mader . Grupos de adolescentes no espaço escolar: o papel do professor face à s fratrias adolescentes. Linhas Críticas. Brasília: v. 18, n. 35, pp. 209-226, jan./ abr. 2012. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/6832/5502> Acesso em: 14 nov. 2014.
JOHNSON, Sarah Lindstrom; BURKE, Jessica G.; GIELEN, Andrea C.. Prioritizing the school environment in school violence prevention efforts. In: Journal of School Health. v. 81, n.6, pp. 331-340, jun. 2011, Disponível em: <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21592128>. Acesso em: 20 jun. 2013.
MARTy, François. Adolescência, violência e sociedade. Revista Ágora, Rio de Janeiro,v.9, n.1, pp.119-131, jun. 2006.
SARMANHO, Thais. Violência na escola: relatos de professores em grupos clínicos de análise das práticas profissionais. 250 f. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Brasília, 2013.
PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Escola, adolescência e violência: construções sociais. In: ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de; AMPARO, Deise Matos do; BRASIL, Katia Tarouquella R.; MARTy, Francois. Adolescência e violência: teorias e práticas nos camposclínico, educacional e jurídico. Brasília: Líber Livro e Editora UnB, 2012. pp.169-178.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência a regulação das aprendizagens - entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes médicas Sul, 2002.
VALLE, Luiza Helena L. Ribeiro. MATTOS, Maria José Viana Marinho (Org.). Violência e educação: a sociedade criando alternativas. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).