University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism

Authors

  • Cristina Maria D'Ávila Universidade Federal da Bahia
  • Luiz Batista Leal Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4585

Keywords:

University teaching;, Teacher training;, Educational knowledge;, Teachers’ professionalism

Abstract

This qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Maria D'Ávila, Universidade Federal da Bahia

Doutora em educação pela Universidade Federal da Bahia, pós-doutora pela Universidade de Montréal, Canadá, professora titular do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia e professora associada III da Universidade Federal da Bahia. E-mail: cristdavila@gmail.com

Luiz Batista Leal, Universidade Federal da Bahia

Doutorando em educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e professor de música (teoria, percepção e prática) do Centro de Formação em Arte da Fundação Cultural do Estado da Bahia. E-mail: luiz_asabranca@yahoo.com.br

References

ALARCÃO, Isabel. Professores Reflexivos em uma escola reflexiva. 5. ed. São Paulo: Editora Cortez. 2007.

BAZZO, Vera. Constituição da profissionalidade docente na educação superior: desafios e possibilidades. 2007. N. de páginas (265 f.). Tese (Doutorado em Educação). Programa de pós-graduação em educação, Universidade federal do Rio Grande do Sul, 2007.

BRASIL. Senado federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. DF: 1996.

BRASIL. Resolução CFE nº 12/83, Diário Oficial da União, DF, 6 de outubro de 1983. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/1997/pces316_97.pdf > Acesso em: 20 out. 2014.

BRZEZINSKI, Iria (org.). Profissão professor: identidade e profissionalização docente. Brasília: Plano Editora, 2002.

CARVALHO, Marta Maria; HANSEN, João. Anne Marie Chartier. Historiadora das práticas culturais. In: Revista Pedagogia Contemporânea. São Paulo: Ed. Segmento, vol. 3, pp. 28-43, mar. 2009.

CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição dos paradigmas. Araraquara: Ed.Junqueira e Marin, 1998.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. edição. Ijuí: Editora Unijuí. 2006.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GERVAIS, Colette ; PORTELANCE, Liliane. Des savoirs au cœur de la profession enseignante : contextes de construction et modalités de partage. Sherbrooke: Éditions du CRP, 2005.

JODELET, Denise (Org.) As representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001.

LANGEVIN, Louise (Org). Formation et soutien à l’enseignement universitaire. Des constats et des exemples pour inspirer l’action. Quebec: Presses de l’Université du Quebec, 2007.

LENOIR, Yves et al. Tendances actuelles dans l’analyse des manuels scolaires et situation au Québec. Documents du GRIFE 5. Sherbrooke: Faculté d’Éducation, 1999.

LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. Les identités enseignantes. Sherbrooke: Éditions du CRP, Faculté d’ Éducation, Université de Sherbrooke, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação, pedagogia e Didática ”“ o campo investigativo da pedagogia e da didática no Brasil: esboço histórico e buscas de identidade epistemológica e profissional. In: PIMENTA, Selma (org). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3ª edição. São Paulo: Cortez Editora, 2000.

MOROSINI, Marília (org). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

OLIVEIRA, Marcus; FARIA FILHO, Luciano. Antonio Viñao Frago. A crítica da educação como crítica cultural. In: Revista Pedagogia Contemporânea, São Paulo: Ed. Segmento, vol. 3, pp. 44-59, mar. 2009.

PIMENTA, Selma; ANASTASIOU, Léa. Docência no ensino superior. São Paulo: Ed. Cortez, 2002.

POPKEWITZ, Thomas. Profissionalização e formação de professores. In: Bazzo, Vera. Constituição da profissionalidade docente na educação superior: desafios e possibilidades. 2007. (265 f.). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em educação, Universidade federal do Rio Grande do Sul, 2007.

VEIGA, Ilma; AMARAL, Ana (orgs.). Formação de professores: políticas e debates. São Paulo: Papirus, 2002.

VEIGA, Ilma e D’ÁVILA, Cristina (orgs.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. São Paulo: Papirus, 2008.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7ª ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes. 2008.

ZABALZA, Miguel A. O ensino Universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2004.

Published

2015-10-31

How to Cite

D’Ávila, C. M., & Batista Leal, L. (2015). University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism. Linhas Críticas, 21(45), 467–485. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4585

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.