Universal Design for Learning in the practice of Mathematics teachers in Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202245296

Keywords:

Inclusive education, Basic education, Mathematics, Teaching practice

Abstract

The study addresses the topic of teacher training and Universal Design for Learning (UDL) by analyzing teachers' knowledge about Special Education, Inclusive Education and UDL, as well as the reports with evidence of UDL. The investigation is qualitative, interpretative to analyze a questionnaire on the mentioned topics. 11 participants are selected for the study, teachers of Mathematics, and it seems that the majority of them are unaware of the UDL approach, which, because it is considered a recent approach, is not very widespread in teacher training that addresses school inclusion. Also, it is possible to observe evidence of the UDL in the participants' practice reports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Lannes Muzzio, Prefeitura Municipal de Curitiba, Curitiba, PR, Brasil

Mestra em Educação - Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federal do Paraná (2022). Professora da Prefeitura Municipal de Curitiba. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagens – GEPETeL. E-mail: andlannes@gmail.com

Adriana Rinaldi Cassano, Prefeitura Municipal de Curitiba, Curitiba, PR, Brasil

Mestra em Educação - Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federal do Paraná (2022). Professora da Prefeitura Municipal de Curitiba e da Secretaria Estadual de Educação do Paraná. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagens – GEPETeL. E-mail: adriana.rinaldi83@gmail.com

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Doutor em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2012). Professor da UFPR. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagens – GEPETeL. E-mail: artgoes@ufpr.br

References

Center for Applied Special Technology (CAST). (2018). Universal Design for Learning Guidelines (version 2.2). http://udlguidelines.cast.org

Coelho, J. R. D., & Góes, A. R. T. (2021). Geometria e Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática Inclusiva. Educação Matemática Debate, 5(11). https://doi.org/10.46551/emd.e202122

Costa, P. K. A., & Góes, A. R. T. (2022). A Educação Especial e Inclusiva. Em A. R. T. Góes, & P. K. A. Costa (Orgs.) Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva – 1 (pp. 13-24). Pedro & João Editores. https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/desenho-universal-e-desenho-universal-para-aprendizagem-fundamentos-praticas-e-propostas-para-educacao-inclusiva-vol-1/

Garcia, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto Editora.

Góes, A. R. T., & Costa, P. K. A. (2022). Do Desenho Universal ao Desenho Universal para Aprendizagem. Em A. R. T. Góes, & P. K. A. Costa (Orgs.) Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva – 1 (pp. 25-33). Pedro & João Editores. https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/desenho-universal-e-desenho-universal-para-aprendizagem-fundamentos-praticas-e-propostas-para-educacao-inclusiva-vol-1/

Instituto Iungo (2020, junho 01). Iungo convida: educação Inclusiva: Leped/Unicamp [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Qs_trvCwKBQ

Kranz, C. R. (2015). O Desenho Universal pedagógico na educação matemática inclusiva. Livraria da Física.

Nóvoa, A. S. (1991). A formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Universidade de Aveiro.

Nunes, C., & Madureira, I. (2015). Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às práticas, 5(2), 126-143. https://doi.org/10.25757/invep.v5i2.84

Prais, J. L. de S. (2017). Das interações à formação docente para a inclusão: contribuições do Desenho Universal para a aprendizagem. Appris.

Rosa, F. M. C., & Baraldi, I. M. (2018). Educação Matemática Inclusiva: estudos e percepções. Mercado de Letras.

Schön, D. A. (1997). Como formar professores como profissionais reflexivos. Em A. S. Nóvoa (Coord.). Os professores e sua formação. Dom Quixote.

Sebastián-Heredero, E. (2020). Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): Universal Desing Learning Guidelines. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, 26(4), 733-768. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155

Shulman, L. S. (1992). Research on teaching. A historical and personal perspective. Em F. K. Oser, A. Dick, & J. Patry. Effective and Responsible Teaching: The New Synthesis (pp. 364-381). Jossey-Bass.

Published

2022-12-13

How to Cite

Muzzio, A. L., Cassano, A. R., & Góes, A. R. T. (2022). Universal Design for Learning in the practice of Mathematics teachers in Paraná. Linhas Críticas, 28. https://doi.org/10.26512/lc28202245296

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.