Universal Design for Learning in the practice of Mathematics teachers in Paraná
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202245296Keywords:
Inclusive education, Basic education, Mathematics, Teaching practiceAbstract
The study addresses the topic of teacher training and Universal Design for Learning (UDL) by analyzing teachers' knowledge about Special Education, Inclusive Education and UDL, as well as the reports with evidence of UDL. The investigation is qualitative, interpretative to analyze a questionnaire on the mentioned topics. 11 participants are selected for the study, teachers of Mathematics, and it seems that the majority of them are unaware of the UDL approach, which, because it is considered a recent approach, is not very widespread in teacher training that addresses school inclusion. Also, it is possible to observe evidence of the UDL in the participants' practice reports.
Downloads
References
Center for Applied Special Technology (CAST). (2018). Universal Design for Learning Guidelines (version 2.2). http://udlguidelines.cast.org
Coelho, J. R. D., & Góes, A. R. T. (2021). Geometria e Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática Inclusiva. Educação Matemática Debate, 5(11). https://doi.org/10.46551/emd.e202122
Costa, P. K. A., & Góes, A. R. T. (2022). A Educação Especial e Inclusiva. Em A. R. T. Góes, & P. K. A. Costa (Orgs.) Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva – 1 (pp. 13-24). Pedro & João Editores. https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/desenho-universal-e-desenho-universal-para-aprendizagem-fundamentos-praticas-e-propostas-para-educacao-inclusiva-vol-1/
Garcia, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto Editora.
Góes, A. R. T., & Costa, P. K. A. (2022). Do Desenho Universal ao Desenho Universal para Aprendizagem. Em A. R. T. Góes, & P. K. A. Costa (Orgs.) Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva – 1 (pp. 25-33). Pedro & João Editores. https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/desenho-universal-e-desenho-universal-para-aprendizagem-fundamentos-praticas-e-propostas-para-educacao-inclusiva-vol-1/
Instituto Iungo (2020, junho 01). Iungo convida: educação Inclusiva: Leped/Unicamp [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Qs_trvCwKBQ
Kranz, C. R. (2015). O Desenho Universal pedagógico na educação matemática inclusiva. Livraria da Física.
Nóvoa, A. S. (1991). A formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Universidade de Aveiro.
Nunes, C., & Madureira, I. (2015). Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às práticas, 5(2), 126-143. https://doi.org/10.25757/invep.v5i2.84
Prais, J. L. de S. (2017). Das interações à formação docente para a inclusão: contribuições do Desenho Universal para a aprendizagem. Appris.
Rosa, F. M. C., & Baraldi, I. M. (2018). Educação Matemática Inclusiva: estudos e percepções. Mercado de Letras.
Schön, D. A. (1997). Como formar professores como profissionais reflexivos. Em A. S. Nóvoa (Coord.). Os professores e sua formação. Dom Quixote.
Sebastián-Heredero, E. (2020). Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): Universal Desing Learning Guidelines. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, 26(4), 733-768. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155
Shulman, L. S. (1992). Research on teaching. A historical and personal perspective. Em F. K. Oser, A. Dick, & J. Patry. Effective and Responsible Teaching: The New Synthesis (pp. 364-381). Jossey-Bass.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andrea Lannes Muzzio, Adriana Rinaldi Cassano, Anderson Roges Teixeira Góes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).