Physical education at school: challenges, overcomes and live classes return
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202244216Keywords:
Teaching, Physical education at school, Covid-19Abstract
This qualitative research analyzed perceptions of teachers and managers about the process of continuing the teaching of School Physical Education in the period of the pandemic caused by the new coronavirus and live classes return. This study was held with two schools in Rio Grande do Sul, Brazil, in which we interviewed the directive teams and PE teachers. During remote classes teachers used Google for Education resources and offered printed activities to students who did not have access to Internet. The return to school is united to a feeling of happiness, however we notice that students’ social skills development and physical ability were undermined by the pandemic.
Downloads
References
Antunes, C. (2003). Resiliência: a construção de uma nova pedagogia para uma escola pública de qualidade. Vozes.
Barros, F. C., & Vieira, D. A. de P. (2021). Os desafios da educação no período de pandemia. Brazilian Journal Of Development, 7(1), 826-849. https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-0
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). A investigação qualitativa em educação. Porto.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental
Caparroz, F. E., & Bracht, V. (2007). O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28(2), 21-37. http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/53/61
Cunha, L. F. F. da, Silva, A. de S., & Silva, A. P. da. (2020). O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, 7(3), 27-37. http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924
Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Godoi, M., Kawashima, L. B., & Gomes, L. de A. (2020). “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, 36, 86-101. https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18659
González, F. J., & Fensterseifer, P. E. (2009) Entre o “Não mais” e o “Ainda não”: Pensando saídas do não lugar da escola I. Cadernos de Formação RBCE, 1(1). http://rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929/539
Hildebrandt-Stramann, R. (2009). Educação Física aberta às experiências: uma concepção didática em construção. Imperial Novo Milênio.
Machado, R. B., Fonseca, D. G. da F., Medeiros, F. M., & Fernandes, N. (2020). Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, 26(2601). https://doi.org/10.22456/1982-8918.106233
Mauro Vago, T. (2022). Uma polifonia da Educação Física para o dia que nascerá: sonhar mais, crer no improvável, desejar coisas bonitas que não existem e alargar fronteiras. Pensar a Prática, 25. https://doi.org/10.5216/rpp.v25.70754
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2016). Análise textual discursiva. Unijuí.
Moran, J. M., Massetto, M. T., & Behrens, M. A. (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus.
Negrão, M. M. S., & Neuenfeldt, D. J. (2022). O Ensino Mediado pelo WhatsApp: Reflexões sobre a Prática Docente no Ensino Fundamental. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1672
Santana, C. L. S. E, & Sales, K. M. B. (2020). Aula em casa: Educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas, 10(1), 75-92. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92
Santos, A. G. B. dos, Engers, P. B., Santos, T. de L. dos, Bellinazo, R. G., & Ilha, P. V. (2021). Diagnóstico das Aulas de Educação Física no Estado do Rio Grande Do Sul Durante a Pandemia da Covid-19. Em Foco, 11(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1300
Santos, B. de S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Edições Almedina.
Sibilia, P. (2012). Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Contraponto.
Silva, R. da S., & Silva, M. B. da S. (2022). O impacto da pandemia Covid-19 na Educação Física escolar: uma revisão integrativa da literatura. Pensar a Prática, 25, e66952. https://doi.org/10.5216/rpp.v25.66952
Terra, D. (2004). Orientação do trabalho colaborativo na construção do saber docente: a perspectiva do planejamento coletivo do trabalho pedagógico (PCTP). Movimento, 10(1), 157-179. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2831
World Health Organization (WHO). (2020). Recomendações sobre o uso de máscaras no contexto da COVID-19. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332293/WHO-2019-nCov-IPC_Masks-2020.4-por.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Derli Juliano Neuenfeldt, Elzanira Sousa de Oliveira, Macgregor Baumgarten
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).