The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program

Authors

  • Camila dos Santos Almeida Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Elvira Cristina Martins Tassoni Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4403

Keywords:

Teacher coordinator, Continued education, Teacher training policy

Abstract

This article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila dos Santos Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas e integrante do grupo de pesquisa Formação e Trabalho Docente. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do estado de São Paulo (FAPESP), no período de 2012-2014.

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Integrante do grupo de pesquisa Formação e Trabalho Docente. 

References

ARCE, Alessandra. Compre um kit neoliberal para a educação e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Educação e Sociedade. 2000.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRUNO, Eliane Bambini; CHRISTOV. Luíza Helena da Silva. Reuniões na escola: oportunidade de comunicação e saber. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

CHRISTOV, Luíza Helena da Silva. Educação continuada: função essencial do coordenador pedagógico. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador Pedagógico e a Educação Continuada. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “Aprender a Aprender” Crítica à s Apropriações Neoliberais e Pós-Modernas da teoria Vigotskiana. Campinas. Autores Associados, 2001.

FRANCO, Francisco Carlos. O coordenador pedagógico e o professor iniciante. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Série: Pesquisa em Educação, vol. I. Brasília: Plano Editora, 2002.

GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. v. 13. N 37. Jan/abril 2008.

GUIMARÃES, Ana Archangelo; VILLELA, Fábio Camargo Bandeira. O professor-coordenador e as atividades de início de ano. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

LAMY, Gersolina Antônia de Avelar. Panorama da alfabetização no Brasil. In: LAMY, Gersolina Antônia de Avelar; HOELLER, Solange Aparecida de Oliveira (org.) Alfabetização em destaque. Campinas, Mercado de Letras, 2010.

MIRA, Marília Marques; ROMANIWSKI, Joana Paulin. Tecnicismo, neotecnicismo e as práticas pedagógicas no cotidiano escolar. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. EDUCERE. 2009. Disponível em: <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2671_1108.pdf> Acesso em: 10 nov. 2013.

NÓVOA. Antonio. Formação de Professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e sua formação. Lisboa/Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.

NÓVOA. Antonio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación. Ministério de Educación, Cultura y Desporte. Governo de España, nº 350, septiembre-diciembre, 2009. Disponível em: <http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09por.pdf.> Acesso em: 23 jun. 2014.

PIMENTA, Selma Garrido. O professor reflexivo: construindo uma prática. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (org.) Professor Reflexivo no Brasil ”“ gênese e crítica de um conceito. São Paulo, Cortez, 2002.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SILVA, Sylvia Helena Sousa. A formação do professor: reflexões. Desafios, perspectivas. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan O Coordenador Pedagógico e a formação docente: intenções, tensões e contradições. Estudos e Pesquisa Educacionais. Fundação Victor Civita, 2011.

ROMAN, Marcelo Domingues. O professor coordenador pedagógico e o cotidiano escolar: um estudo de caso etnográfico. 2001. Dissertação (Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-08082006-150737/>. Acesso em: 2 ago. 2013.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Política Educacional do Estado de São Paulo. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas (CENP). s/d.SÃO PAULO (Estado). Resolução SE - 86, de 19-12-2007. Institui, para o ano de 2008, o Programa “Ler e Escrever”, no Ciclo I das Escolas Estaduais de Ensino Fundamental das Diretorias de Ensino da Coordenadoria de Ensino da Região Metropolitana da Grande São Paulo. São Paulo, 2007a. Disponível em: <http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/86_07.HTM?Time=4/13/2013%205:37:20%20PM>. Acesso em: 9 mar. 2012.

SÃO PAULO (Estado). Resolução SE - 88, de 19-12-2007. Dispõe sobre a função gratificada de Professor Coordenador. São Paulo, 2007b. Disponível em: <http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/88_07.HTM.> Acesso em: 9 mar. 2012.

SÃO PAULO (Estado). Resolução SE - 89, de 19-12-2007. Dispõe sobre a função gratificada de Professor Coordenador. São Paulo, 2007c. Disponível em: <http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/89_07.HTM?Time=4/13/2013%205:43:12%20PM.> Acesso em: 9 mar. 2012.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. Campinas, SP. Autores Associados, 2003.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e sua formação. Lisboa/Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras Escogidas. Problemas del desarrollo de la psique. Vol III. Madrid: Visor, 1995.

Published

2014-12-23

How to Cite

Almeida, C. dos S., & Tassoni, E. C. M. (2014). The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program. Linhas Críticas, 20(43), 665–686. https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4403

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.