Study on evasion and permanence in vocational technical courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243703

Keywords:

Professional Education, Permanence, Evasion

Abstract

This article aims to analyze the causes of permanence and evasion of students of vocational technical courses offered by the Colégio Agrícola Vidal de Negreiros (CAVN), located in the Center of Human, Social and Agrarian Sciences, campus III of the Federal University of Paraíba. The methodology of this study is qualitative based and was based on the semi-structured interview instrument. After the analysis of the data found, we evidenced that the causes of evasion and permanence in the professionalizing technical courses of CAVN consist of: family distance; lack of motivation; not identifying with the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriege Matias Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) (2020). Doutoranda em Educação pela UFPB. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares. E-mail: adriegerodrigues@gmail.com

Ana Cláudia da Silva Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) (2012). Professora da UFPB. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares; membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Práticas Educativas; do Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Educativas na Educação de Jovens e Adultos e do Grupo de Pesquisa Currículos, Cotidianos, Culturas e Redes de conhecimentos. E-mail: anaclaudia@ce.ufpb.br

References

Antunes, R., & Alves, G. (2004). As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação e Sociedade, 25(1), 87-99. https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200003

Araujo, R. M. de L. (2001). Desenvolvimento de competências profissionais: as incoerências de um discurso. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/FAEC-87YK2V

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Branco, U. V. C. (2020). Ensino superior público e privado na Paraíba nos últimos 15 anos: reflexões sobre o acesso, a permanência e a conclusão. Revista Avaliação, 25(1), 52-72. https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000100004

Brasil. (1971). Lei N.º 5.692, de agosto de 1971 (Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1° e 2° graus e dá outras providências). Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm

Brasil. (1982). Lei N.º 7.044 de 18 de outubro de 1982 (Altera dispositivos da Lei n°692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do 2° grau). Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7044.htm

Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf

Brasil. (1997). Decreto nº. 2.208, de 17 de abril de 1997. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm

Brasil. (1999a). Parecer CNE/CEB Nº 16/99 (Trata das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico). Ministério da Educação e Cultura. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/PCNE_CEB16_99.pdf

Brasil. (1999b). Resolução CNE/CEB Nº 04/99 (Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico). Ministério da Educação e Cultura. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/RCNE_CEB04_99.pdf

Brasil. (2004). Decreto Nº 5.154, de 23de julho de 2004 (Regulamenta o §2º do art. 36 e os arts.39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996). Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm

Brasil. (2007). Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf

Brasil. (2011). Decreto 7.589, de 26 de outubro de 2011 (Institui a Rede e-Tec Brasil). Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7589.htm

Brunel, C. (2004). Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. Mediação.

Chesnais, F. (1996). A mundialização do capital. Xamã.

Dias, F. R. T. de. (2008). Organização do Trabalho Pedagógico. Fundamento.

Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009) Métodos de pesquisa. Editora UFRGS.

Gounet, T. (1999). Fordismo e toyotismo na civilização do automóvel. Boitempo.

Johann, C. C. (2012). Evasão escolar no Instituto Federal Sulrio-Grandense: um estudo de caso no Campus Passo Fundo. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Passo Fundo]. Repositório Institucional da UPF. http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/739

Kuenzer, A. Z. (2000). Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. Cortez.

Machado, M. R. (2009). A evasão nos Cursos de Agropecuária e Informática nível Técnico da Escola Agrotécnica Federal de Inconfidentes – MG. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB. https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/8676/1/2009_MarciaRodriguesMachado.pdf

Machado, M. R. L., & Moreira, P. R. (2008). Educação profissional no Brasil, evasão escolar e transição para o mundo do trabalho. Anais do V Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, Distrito Federal, Brasil. http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/terca_tema3/TerxaTema3Poster9.pdf

Manfredi, S. M. (2002). Educação Profissional no Brasil. Cortez.

Mehedff, N. G. (1997). Do "operário padrão" ao cidadão produtivo: o desafio de educar para a empregabilidade. Em Brasil. Educação profissional no Brasil: conceitos e práticas em debate. Ministério do Trabalho. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6695-dcn-paraeducacao-profissional-debate&Itemid=30192

Neri, M. C. (2009). O tempo de permanência na escola e as motivações dos sem escola. FGV/IBRE.

Rosa, M. V. de F. P. C., & Arnoldi, M. A. G. C. (2006). A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para validação dos resultados. Autêntica.

Sacramento, L. N. D., Albuquerque, M. C. N., & Cypriano, C. A. C. (2021). Estudo de evasão e permanência no Ensino Técnico de Nível Médio Integrado: um mapeamento sistemático de literatura. Revista Labor, 26(1), 76-99. https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71888

Souza, J. (2006). A invisibilidade da desigualdade brasileira. Editora UFMG.

Published

2022-10-26

How to Cite

Rodrigues, A. M., & Rodrigues, A. C. da S. (2022). Study on evasion and permanence in vocational technical courses. Linhas Críticas, 28, e43703. https://doi.org/10.26512/lc28202243703

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.